Problemen nieuwe vrachtterminal dnata op Schiphol duren voort; Singapore Airlines stapt over naar concurrent

Problemen vrachtterminal dnata Schiphol

Singapore Airlines heeft de importafhandeling op Amsterdam Airport Schiphol overgeheveld van dnata naar Swissport vanwege aanhoudende operationele problemen bij dnata’s nieuwe vrachtterminal.

Niet alles wat nieuw is, is beter. Dat ondervindt dnata op een harde manier. Aanhoudende problemen in het nieuwe vracht warehouse kost nu een belangrijke klant. Singapore Airline heeft zijn business overgeheveld naar concurrent Swissport.

Verdagingen en fouten

De opening van dnata Cargo City Amsterdam verloopt moeizaam. Er zijn meldingen van verkeerd geplaatste zendingen, storingen in het trackingsysteem, vertragingen en lange wachttijden voor vrachtwagens. Het oude vrachtstation, Station 6, blijft voorlopig in gebruik. De nieuwe faciliteit is ontworpen voor een jaarlijkse capaciteit van meer dan 850.000 ton vracht. Dankzij vergaande automatisering zou het aantal manuele handelingen met 30% afnemen.

Vooralsnog zorgt de nieuwe locatie louter voor problemen. In een verklaring, verspreid door luchtvrachtbrancheorganisatie Air Cargo Netherlands, biedt de luchtvaartmaatschappij excuses aan voor de verstoring. De importvracht wordt tot nader order verwerkt door Swissport om de congestie te verminderen en de doorlooptijden te verbeteren.

Volgens Air Cargo Netherlands is er bijna dagelijks contact met dnata over de “aanhoudende problemen” in de nieuwe faciliteit. Elke donderdag vindt een structureel crisisoverleg plaats met dnata, inclusief het management in Dubai. Daarnaast zijn er gesprekken over het landside truckplanningssysteem en de te leveren data, waarbij ook leden van de vereniging aanwezig zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.