Nederlandse bedrijven (vervoerders, verladers en logistiek dienstverleners) kunnen binnenkort goederen digitaal en mobiel aftekenen.
Verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en het Nederlandsch Binnenvaartbureau (NBB) stellen dat de logistieke infrastructuur van ons land hiermee voorop loopt ten opzichte van andere landen, met flinke besparingen voor bedrijven tot gevolg. Op de vakbeurs ICT & Logistiek in Utrecht presenteren Beurtvaartadres en iTude mobile het mobiel (NFC) aftekenen voor ontvangen goederen, gebaseerd op internationale standaarden. Dit is – naar eigen zeggen – de eerste betrouwbare gestandaardiseerde digitale vrachtbrief: TransFollow. In december start er een proef met een geselecteerd aantal logistieke dienstverleners, afzenders en geadresseerden.
Besparingen
Op dit moment gebruiken bedrijven in de logistieke keten per jaar nog altijd miljoenen papieren vrachtbrieven, pakbonnen en aftekenlijsten. Met 450 miljoen vrachtbewegingen per jaar en een kostenbesparing, die op kan lopen tot tienduizenden euro’s per bedrijf, betekent dit een potentiële besparing van 675 miljoen euro per jaar op de logistiek. De administratieve afwikkeling van een papieren vrachtbrief kost een bedrijf namelijk al snel 6,21 euro per vrachtbrief. De verwachting is dat TransFollow in het eerste halfjaar van 2015 voor alle bedrijven beschikbaar is. Via dit platform krijgen geadresseerden ook inzicht in het exacte tijdstip van alle te ontvangen goederen. Voor bedrijven is de digitalisering van vrachtgegevens belangrijk omdat in veel gevallen een getekende vrachtbrief nodig is om te kunnen factureren en te voldoen aan de (fiscale) wet- en regelgeving. Nu moeten bedrijven nog wachten tot de papieren versie met alle handtekeningen terug is – met TransFollow gebeurt dit ‘realtime’.


