Palletcentrale stapt over op Linde

Palletcentrale stapt over op Linde featured image

Palletcentrale in Klundert heeft, na 17 jaar met een ander merk te hebben gewerkt, nu gekozen voor Linde heftrucks. MotracLinde heeft bij de palletspecialist veertien verbrandingstrucks geleverd met een full operational lease contract. Doorslaggevend bij de keuze voor deze trucks was vooral de aanzienlijke reductie in de brandstofkosten door de zuinige LPG-trucks. Met vijf vestigingen, waarvan één in België, is Palletcentrale Europa’s grootste leverancier van gebruikte pallets. Het bedrijf heeft zich ondertussen ook toegelegd op het produceren van nieuwe pallets.

4 miljoen pallets
“Dit jaar zetten wij ruim 4 miljoen nieuwe en gebruikte pallets om”, zegt Marco Leemberg, algemeen directeur en eigenaar van Palletcentrale. “Het terrein in Moerdijk beslaat zo’n 40.000m2. Om de pallets op het terrein te vervoeren heb je goede, betrouwbare heftrucks nodig. Zeker gezien de uren die op een truck worden gereden. Vijftienhonderd uur per truck op jaarbasis. De trucks worden intensief gebruikt.”

Schoon
Rien Kerremans, bedrijfsleider bij Palletcentrale en begeleider van het inkoopproces vult aan: “Voorheen kwam je dan uit op diesel. Maar de heftrucks rijden ook binnen en met diesel mag binnen niet meer gereden worden. Daarom nu de keuze voor LPG. Daarbij is het ook een schonere brandstof. Juist omdat de trucks intensief worden gebruikt, is het milieuaspect zeker belangrijk.”

Besparing
Palletcentrale ging een offerte- en testronde in met acht partijen, en koos dus uiteindelijk voor Linde. Kerremans: “Het comfort, het bedieningsgemak, het zicht, de wendbaarheid en de ergonomie van de Linde-trucks staan buiten kijf. Daarbij besparen wij 1.500 euro per jaar in het brandstofgebruik in vergelijking met het vorige merk trucks. De chauffeurs waren in eerste instantie wat huiverig voor de 2-pedaalbediening van de Linde-trucks. Maar na een uitgebreide training vanuit MotracLinde maakte dat al snel plaats voor enthousiasme. Ze merken dat ze minder snel vermoeid raken in de truck, waardoor ze productiever en energieker zijn.”
 
Full service
Ook de keuze voor een full service onderhoudscontract was voor de palletspecialist uiteindelijk een logische: “Wij hebben geen omkijken naar de trucks. Als een truck 500 uur heeft gereden, komt de servicemonteur voor een onderhoudsbeurt. Wij hoeven er niets aan te doen. Daar komt bij dat wij een vast bedrag per maand betalen. Dat maakt de kosten inzichtelijk. Wij weten waar we aan toe zijn. Dat komt goed uit want volgend jaar bestaan we 40 jaar en wij hebben plannen om een evenement voor ons personeel te organiseren.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.