Zebra Technologies, een Amerikaanse computeronderdelen-leverancier presenteert interessante vooruitzichten in haar onderzoeksrapport ‘Future of Fulfillment Vision Study‘. Hierin hebben zij ‘decision-makers’, werkzaam in de supply-chain ondervraagd over de toekomst van (pakket)belevering. Enkele uitkomsten lees je hieronder.
Het rapport betreft een wereldwijd onderzoek dat analyseert hoe fabrikanten, logistieke bedrijven en retailers zich aanpassen aan om te voldoen aan de groeiende behoeften van de ‘on-demand economie’. Ruim 89 procent van de respondenten is het ermee eens dat e-commerce de behoefte aan snellere levering opdrijft. In reactie hierop maken bedrijven gebruik van digitale technologie door met analyse-tools meer processen te automatiseren en de zichtbaarheid van goederenstromen te vergroten.

Belangrijke uitkomsten:
• 76 procent van de ondervraagde winkeliers gebruikt winkelvoorraad om online bestellingen mee te versturen.
• Slechts 39 procent van de respondenten gaven aan dat ze op omnichannel-niveau opereerden. Het verminderen van backorders vormde daarin de de grootste uitdaging.
• 86 procent van respondenten uit de retailsector is van plan om het komende jaar pickup-points van online aankopen in fysieke winkel(s) onder te brengen.
• 87 procent van de respondenten vonden het accepteren en beheren van productrendementen een uitdaging. Gratis levering van artikelen gaat gepaard met een toename van retouren.
Zeven van de tien ondervraagde leidinggevenden denken dat retailers winkels in de toekomst zullen omvormen tot fulfilmentcentra die geschikt zijn voor retouren.
• Meer dan 60 procent van de detailhandelaren die op dit moment geen kostenloze verzending, retour of levering op dezelfde dag aanbiedt, is wel van plan dit te gaan doen. Zo’n 44 procent verwacht het retourbeheer uit te besteden aan een derde partij.




De vraag is of we deze razendsnelle on demand leveringen moeten willen. Als het om vervoer met voertuigen (elektrisch of niet) gaat, dan zijn korte bestel/levering tijdvensters suboptimaal. Optimaliseren werkt het best met veel stops op 1 route. Je wilt niet 10x per dag hetzelfde voertuig in dezelfde straat. Het is wat anders als ‘buizenpost’ een rol gaat spelen.