Manhattan: ‘Retailer laat kansen liggen’

Manhattan: ‘Retailer laat kansen liggen’ featured image

Veel Nederlandse online retailers hebben hun bezorgsnelheid niet verbeterd ten opzichte van december vorig jaar. Zorgwekkend, vindt Manhattan Associates, dat samen met Novio Data in kaart heeft gebracht in hoeverre retailers zijn voorbereid op de komende decembermaand.

Voor het onderzoek zijn 111 retailers ondervraagd, waarvan 60 online webshops en 51 retailers met zowel een fysieke winkel als een online shop. Eerder consumentenonderzoek van Manhattan wees uit dat de consument hoge verwachtingen heeft van retailers in december. Zo gaf één op de drie consumenten aan niet van plan te zijn opnieuw bij een retailer te bestellen als deze de decembercadeaus niet op tijd bezorgt.

Tegelijkertijd verwacht driekwart van de consumenten evenveel of zelfs meer decembercadeaus online aan te schaffen dan vorig jaar. Bijna een derde van de retailers met zowel een online webshop als een fysieke winkel doet er echter een dag of langer over om een order te verwerken. Hierdoor wordt het lastig om aan de fulfilmentverwachtingen van de Nederlandse consument te voldoen, aldus Manhattan.

Onvoldoende zicht op voorraden

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat lang niet alle retailers goed zicht hebben op hun voorraden en in hoeverre bestellingen zijn afgehandeld. Minder dat de helft van de ondervraagde retailers ontvangt realtime updates (41%). Een kwart ontvangt deze updates een- of tweemaal per dag. Opmerkelijk is dat één op de vijf retailers deze updates nog minder regelmatig ontvangt, sommige zelfs maar één keer per week.

Kansen benutten

Een accuraat inzicht in de gehele supply chain is volgens Manhattan juist cruciaal om te zorgen dat kansen goed worden benut. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde retailers vorig jaar december bepaalde producten niet kon leveren, omdat zij door de voorraad heen waren. Meer dan de helft (59%) van de retailers met een fysieke en online winkel heeft hier afgelopen december hinder van ondervonden. En 38% van de online webshops heeft in december van vorig jaar bepaalde producten niet kunnen leveren vanwege een uitgeputte voorraad.

Supply chain verbeteren

Retailers maken zich dan ook vooral zorgen om klantloyaliteit (38%) en winstgevendheid (33%), zo blijkt uit het onderzoek. Daarom willen zij de komende periode bepaalde aspecten van hun supply chain processen verbeteren door het introduceren dan wel versnellen van click-and-collect door realtime inzicht in de voorraad (32%), het implementeren dan wel uitbreiden van verzending vanuit de winkel (ship from store) (32%) en het vinden van partners om de leveringsopties te kunnen uitbreiden (31%). Webshops geven aan vooral aandacht te willen schenken aan het vinden van partners om de leveringsopties te kunnen uitbreiden (35%). Retailers met online webshops en fysieke winkels vinden het implementeren dan wel uitbreiden van verzending vanuit de winkel het belangrijkste aandachtspunt voor de komende periode (37%).

Nieuwe levermethoden

Volgens Manhattan Associates verwachten Nederlandse consumenten de komende jaren gebruik te gaan maken van verschillende aankoop- en levermethoden. Momenteel bieden de meeste retailers (60%) echter alleen levering binnen 24 uur en levering binnen twee tot vijf werkdagen (45%). In de toekomst verwachten zij meer in te gaan zetten op nieuwe levermethoden dan nu het geval is. Methoden als levering op dezelfde dag aan huis (18%), click-and-collect (32%), ship from store (25%) en drop ship (16%) krijgen prioriteit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.