Logistiek is een van de economische topsectoren in Nederland. De haven in Rotterdam en Schiphol spelen hierin een sleutelrol, maar kunnen hun rol niet vervullen zonder een goed functionerend achterland. Het belang van logistieke achterlandregio’s wordt wel onderkend, maar blijkt niet in de vertegenwoordiging van deze regio’s in bestaande landelijke overlegstructuren, stelt de Gemeente Venlo in een persbericht.
De gemeente schuift wethouder Stephan Satijn, van Economische Zaken en Logistiek, naar voren om de belangen van de samenwerkende achterlandregio’s te borgen. “Te vaak wordt er nog over en niet met de logistieke achterlandregio’s gesproken”, zegt Satijn. “Het verkrijgen van meer invloed is van belang om zo direct betrokken te zijn bij de agendavorming. Dit biedt kansen voor het versterken van de logistieke positie van de achterlandregio’s, maar zeker ook voor logistiek Nederland als geheel. Het is belangrijk hierover een eenduidig signaal af te geven.”
De logistieke achterlandregio’s Dryport Emmen-Coevorden, Knooppunt Zwolle-Kampen-Meppel, Regio Twente, Stadsregio Arnhem-Nijmegen en Sittard Geleen zijn de andere ondertekenaars van het convenant. De provincies Gelderland, Overijssel, Limburg en Drenthe ondersteunen het initiatief van de logistieke regio’s, evenals het bedrijfsleven uit de verschillende regio’s. Dit blijkt uit de adhesieverklaringen die de initiatiefnemers hebben ontvangen.
De samenwerking wordt vastgelegd in een Convenant GOLD (Gelderland, Overijssel, Limburg, Drenthe) dat wordt aangeboden aan de ministers van I&M en EL&I en aan de voorzitters van het Topteam Logistiek en het SPL.

