Sinds begin 2023 is het niet meer voorgekomen, maar in het eerste kwartaal van dit jaar lag de instroom van vrachtwagenchauffeurs (3.246) weer boven de uitstroom (2.872). Het totale aantal chauffeurs kwam uit op 92.288, iets meer dan in het vorige kwartaal. Toch ligt dat cijfer nog altijd onder het niveau van een jaar geleden. Ook de totale werkgelegenheid in de sector daalde licht met 1,3% tot 165.708 werknemers, al is dat nog net iets hoger dan in het eerste kwartaal van 2024.
Vacaturedruk neemt iets af, maar krapte blijft groot
Het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs daalde naar circa 6.550 – minder dan een jaar eerder. Desondanks blijft de druk op de arbeidsmarkt hoog. In april 2025 geeft 47% van de ondernemers aan dat personeelstekort de grootste belemmering vormt voor hun bedrijfsvoering, een percentage dat vrijwel gelijk is aan dat van vorig jaar.
Vergrijzing zet door, uitstroom blijft hoog
De sector kampt nog steeds met een aanzienlijke uitstroom. In het eerste kwartaal gingen 481 medewerkers met pensioen, vergeleken met 395 in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast verlaten nog steeds veel mensen de sector voor ander werk of een uitkering. Inmiddels is 5% van het personeelsbestand 65 jaar of ouder. Vooral onder chauffeurs groeit het aandeel ouderen; hun gemiddelde leeftijd steeg naar 45,4 jaar. Tegelijkertijd neemt het aantal jonge chauffeurs af.
Meer flexibele arbeidsrelaties
De sector speelt in op de veranderende arbeidsmarkt door in te zetten op flexibele werkvormen. Momenteel werkt 33% van de werknemers parttime en heeft bijna 20% een oproepcontract. Die trend is zichtbaar bij zowel chauffeurs als overige functies.
Aantal transportbedrijven groeit, minder faillissementen
Het totaal aantal transport- en logistiekbedrijven steeg licht naar 7.349. Het aantal faillissementen daalde fors ten opzichte van een jaar geleden: van 60 naar 33. Hoewel het vertrouwen in het economische klimaat nog steeds negatief is, zijn ondernemers gematigd optimistisch over hun personeelsgroei in de komende maanden. In enkele regio’s is al een lichte versoepeling van de arbeidsmarkt voor chauffeurs merkbaar.
Over de Sectormonitor
De Sectormonitor is een kwartaalrapportage waarin arbeidsmarktontwikkelingen worden gevolgd van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB en het Pensioenfonds Vervoer. De rapportage is een initiatief van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV, en wordt uitgevoerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), mede mogelijk gemaakt door SOOB.


