Jungheinrich ETV 214 Drive & Lift Plus en Efficiency – Ruimer, sneller en zuiniger

Jungheinrich ETV 214 Drive & Lift Plus en Efficiency – Ruimer, sneller en zuiniger featured image

Ruimer, sneller en zuiniger
Ruimer, sneller en zuiniger

Na een sabbatical van bijna anderhalf jaar is de test van Andersom Testing terug aan het front. Met ruim 22 jaar ervaring heeft de tester menig hef- en reachttruck onder handen gehad en is het fenomeen testen met intern transportmiddelen ook ver buiten Nederland bekend geworden. Vanaf heden heeft Logistiek Totaal voor elke test de exclusieve publicatieprimeur en dat is in het geval van deze eerste publicatie meteen een dubbele. De gloednieuwe reachtrucks van Jungheinrich worden op de CeMAT in Hannover officieel getoond. Een diepgaand inzicht in het wel en wee van de nieuwe 2-serie is dan ook een prachtige start.

Geen cosmetische ingrepen

De reachtruckserie ETV (en ETM, op basis van een smal chassis) is in zijn huidige vorm sinds 2003 op de markt. De trucks ondergingen tot dusver enkele updates, maar van grote innovaties was tot op heden eigenlijk geen sprake. Met de introductie van de nieuwe ETV 214 en 216 (1.400 en 1.600 kg hefvermogen) is dat wel het geval, al moet je daarvoor wel even goed kijken. Wat goed is, is goed, zo stelt Jungheinrich, dus waarom zou je moeite doen voor allerlei cosmetische ingrepen als die niet echt nodig zijn? Het is een verklaarbare reden, want waar gaat het dan wel om? Kostenbeperking, prestatieverhoging en ergonomie zijn de thema’s die de gebruikers als primair betitelen, en juist daarop hebben de ontwikkelaars bij het Duitse merk zich gericht.

Slimme features

Bij het binnenstappen van de nieuwe ETV 214 valt op dat de truck strakker van inrichting is. De armleuning is opnieuw gemodelleerd en biedt de chauffeur meer ruimte bij zijn romp. De SOLO- en MULTI-Pilot bediening is niet meer verstelbaar, maar gefixeerd op een vaste plaats. Na uitgebreid onderzoek concludeert Jungheinrich dat de gekozen maat het ideale opstelpunt is. Chauffeurs met kortere of langere onderarmen kunnen met de stoelverstelling ook de juiste afstand instellen en dat blijkt in deze test geen enkel probleem. Groot voordeel van de fixatie is dat de hendel ongekend solide aanvoelt en in het geval van de SOLO-Pilot ook veel meer steun biedt als handgreep.

Het instrumentarium is ook vernieuwd en biedt veel meer informatie in de vorm van controlelampjes en automatische bewakingen. De trucks zijn voorbereid op optionele features zoals een vernieuwde hefhoogtevoorkeuze. Eenmaal ingegeven hefhoogtes worden door de truck herkend als de chauffeur de hefbeweging afremt als hij bijna op de correcte afzethoogte is. Op dat moment neemt de automaat de juiste waarde over uit zijn geheugen en stopt de vork exact op de corresponderende hefhoogte. Knopjes drukken of ‘mikken’ is niet meer nodig, het systeem herkent tevens of hierbij wel of geen last op de vork aanwezig is. Koppeling aan het WMS via Warehouse Control is vanaf nu ook mogelijk. Jungheinrich gaat zelfs een stap verder en biedt nu ook bredegangennavigatie aan voor reachtrucks zodat de chauffeur, net als in de personenauto, naar de juiste locatie wordt geleid. Op de CeMAT wordt deze magazijnnavigatie officieel aan het publiek gepresenteerd.

Meer zicht

Een van de nieuwe lampjes op het dashboard is bestemd als alarmindicatie voor de bewaking van het restdraagvermogen. Vormen het lastgewicht en de gekozen hefhoogte een onveilige combinatie, dan knippert het symbool en klinkt er een akoestische waarschuwing die vergelijkbaar is met een achteruitrijdbewaking van een personenauto. Het systeem grijpt niet automatisch in, want de chauffeur is te allen tijde zelf verantwoordelijk en mag nooit blindvaren op elektronische hulpmiddelen, zo stelt Jungheinrich.
Andere noviteit op de nieuwe ETV 214 en 216 is de M(edia)-Device balk die aan de binnenzijde van de dakstijl kan worden geplaatst. Aan deze balk zijn allerhande terminals, beeldschermen of schrijfplanken te bevestigen zonder dat ze het zicht beperken. Wat het zicht betreft hebben de ontwerpers ook het nodige gedaan op de nieuwe trucks. De dakconstructie is zichtgeoptimaliseerd en dat geldt tevens voor de masten. Met 30 mm meer doorzichtbreedte, verbeterde configuratie van slangen, kettingen en de vrije hefcilinder, heb je als chauffeur vrijwel altijd zicht op beide vorkpunten. Ook de draagarmen zijn goed zichtbaar en dat kan aanrijdschades bij het positioneren voorkomen.

Aantal pallets per 8 uur
Aantal pallets per 8 uur

Lift & Drive Plus en Efficiency

Aan de buitenzijde valt voorts de nieuwe chassisbalk rondom het aandrijfwiel op. De extra ribbel biedt extra weerstand bij eventuele aanrijdingen en houdt het chassis langer strak. Verder zijn de vernieuwingen aan de ETV 214 en 216 vooral onderhuids uitgevoerd. De gehele aandrijving, de software en de aansturing zijn volledig op hun kop gezet. Er zijn andere tandwielverhoudingen gekozen, nieuwe motortoerentallen bepaald en de elektronica is compleet herzien met als doel de prestaties te verhogen en het energieverbruik verder te verlagen. Door ook verschillende motorconfiguraties voor pomp- en/of rijmotor aan te bieden, laat Jungheinrich de klant de keuze voor extra vermogen of besparing, al naar gelang zijn inzet. De ETV 214/216 zijn verkrijgbaar in Drive Plus, Lift Plus of Drive & Lift Plus en een Efficiency-uitvoering. We hebben uiteraard alle verschillen getest.

Voorspelbaar en duidelijk

Tijdens de test valt op dat de Jungheinrich-trucks de voorspelbaarheid hebben behouden die hun voorgangers zo typeerde. Zowel bij 180 als in 360 graden besturing luistert de truck nauwkeurig naar de commando’s en is het werk steeds uitstekend en veilig uitvoerbaar. De Drive & Lift Plus truck doet zijn naam alle eer aan. Hij is ongekend snel, zowel in acceleratie, rijsnelheid als met de mastbewegingen. Met alle parameters op maximaal (profiel 3) halen we de beste scores ooit: +22% meer pallets per uur dan het gemiddelde tot nog toe. Het energieverbruik tijdens de test ligt daarbij 6,5% lager dan gemiddeld, maar gerekend naar 100 verplaatste pallets (waarin ook de productiviteit een rol speelt) is het verbruik maar liefst 23,7% lager. De ETV 214 in Efficiency-uitvoering is ook productiever (+8,6%) dan gemiddeld en op voorhand 26,7% zuiniger. Gerekend naar 100 pallets slaat de score zelfs door tot 33%. Nog een fractie beter doet de Drive & Lift Plus uitvoering het, als we kiezen voor het geoptimaliseerde profiel 2: 33,16% zuiniger dan gemiddeld.

Conclusie

Wie zowel heel veel pallets wil behandelen en toch zo min mogelijk energie wil gebruiken, is met de ETV 214 Drive & Lift Plus in profiel 2 het beste uit. Geen truck was ooit productiever en zuiniger per 100 pallets. Wie ruim bovengemiddelde prestaties zoekt in combinatie met een absoluut laag verbruik, is met de Efficiency-uitvoering uitstekend bediend. Zijn er dan geen nadelen te melden? Eigenlijk niet, alhoewel… Een aparte op-/afstap trede zou makkelijk zijn, maar de vloerhoogte van 520 mm is geen probleem en zo hou je wel een flinke en veilige ruimte voor de linkervoet over. Wie een spectaculair ander uiterlijk verwacht komt wellicht een beetje bedrogen uit met deze nieuwe ETV-serie. Modern zijn de reachtrucks van Jungheinrich nog altijd. Het allerbelangrijkste is de functionaliteit. Deze zal voor de concurrentie beslist maatgevend zijn.

Pluspunten

• Hoge prestaties
• Zeer zuinig
• Makkelijke bediening

Voor verbetering vatbaar

• Spannender uiterlijk
• Op-/afstaptrede

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.