Hyster H2.5FT Advance – Vermogen op maat

Hyster H2.5FT Advance – Vermogen op maat featured image

Hyster brengt met de Fortens-serie (Fortens, Fortens Advance en Fortens Advance+) al geruime tijd een functionele en gebruikersvriendelijke range heftrucks van 1.6 tot 9 ton hefvermogen met verbrandingsmotor op de wereldmarkt. Op de CeMAT in Hannover voegde Hyster daar een nieuwe troef aan toe: de Fortens met LSH, in het Engels kort voor Load Sensing Hydraulics. Wat in vele bouwmachines als wielladers en graafmachines al gemeengoed is, gaat nu ook binnen het intern transport een rol spelen. De reden hiervoor is helder: dankzij lastafhankelijke hydraulische functies neemt de heftruck niet meer vermogen af dan strikt noodzakelijk. Dat scheelt warmteopbouw, inwendige slijtage en natuurlijk vooral veel brandstof.

De mastbediening via de Touch Point Mini Levers is als vanouds goed; de nieuwe armleuning is beter in hoogte en diepte verstelbaar geworden

Zo min mogelijk brandstof

Om met dat laatste te beginnen, het was de ontwerpers veel waard om zo dicht mogelijk bij het gestelde doel te komen van een uurverbruik van 3 liter volgens de VDI-meetmethode. Deze cyclus is door de heftruckfabrikanten als norm afgesproken en geldt als maatstaf voor de vermelding in de brochures. Volgens eigen opgave komt Hyster tot 3 liter puur uur en daarmee doet het merk het met een Powershift-transmissie net zo goed als Linde met haar hydrostatische aandrijving. Een derde aandrijfvariant is het diesel/elektrische hybride systeem van Still, waarmee deze Duitse aanbieder een verbruik publiceert van 2,5 liter/uur volgens VDI-meting.
Het zijn stuk voor stuk prachtige waarden, maar naar onze mening (en gelukkig ook die van vele fabrikanten) geen representatieve voor het werkelijke verbruik van een heftruck. Onze test levert reëlere waarden en daarin zien we dat de beste score ooit inderdaad komt op naam van de 2,5 tons Still RX70. Dit uurverbruik van 3,24 liter wordt nu door Hyster exact geëvenaard als we de truck in de energiezuinige ECO-eLo ON modus rijden. Hierbij verlaagt de elektronica het maximale toerental van de motor met 20% en blijven hef-, rij-, neig- en acceleratiesnelheden binnen een economische setting. Deze instelling is volgens onze meting 18,8% zuiniger dan de ECO eLo OFF die een verbruik oplevert van 3,99 liter per uur. Nog altijd ruim onder het gemiddelde van 4,84 liter/uur van de laatste elf geteste dieseltrucks. Ook omgerekend naar verbruik per 100 verplaatste pallets doet de Hyster het zowel in ECO eLo ON als OFF modus aanmerkelijk beter dan de middenwaarde. Jammer overigens dat Hyster niet consequent is in het benoemen van haar systemen, want op alle elektrische heftrucks spreekt de fabrikant over Elo en HiP als namen voor energiezuinig of juist een extra krachtige inzet.

Aantal pallets per 8 uur
Aantal pallets per 8 uur

Productiviteit

Uiteraard vertelt het brandstofverbruik niet het hele verhaal over de prestaties van een heftruck, er moeten ook pallets worden verplaatst. In cijfers uitgedrukt scoort de Hyster hier fractioneel onder de gemiddelde waarde op ons testparcours, al geeft het gevoel aan dat we de truck hiermee tekort doen. In deze editie van onze test rijden we namelijk met een nieuw testgewicht dat qua formaat hoger is dan het oude. De 180 graden bocht op het keerpunt moeten we daarom iets rustiger nemen dan voorheen en dat drukt het meetresultaat. Ook de beheerste acceleratie van de Hyster speelt een rol. De testtruck is een Fortens Advance en die is voorzien van de DuraMatch transmissie. Deze denkt mee om het doorslippen van de aandrijfwielen te voorkomen als er vol gas gegeven wordt of snel van rijrichting wordt gewisseld. De vertraging van deze denkseconden en afgepaste krachtdosering zijn terug te zien in de acceleratiemetingen. De voordelen van de bescheiden acceleratie zijn echter ook zeer interessant: de banden slijten aanzienlijk minder snel en de gehele aandrijflijn wordt enorm ontlast.
We kunnen bij de redenen achter de gemeten productiviteit in deze test nog een derde factor tellen en dat is de stoel. De nieuw ontwikkelde FLM80 zetel van Sears voldoet perfect voor de elektrische modellen van Hyster. Op de verbrandingstrucks zit je echter hoger en zijn de bewegingen van de truck intenser door de hogere rij- en werksnelheden. Hierdoor is ook de dynamiek van bewegingen op de stoel en de chauffeur groter. We merken dat de bestaande zijdelingse speling op de Sears de inzet van de truck wat onvoorspelbaar maakt en maant tot rustiger rijden. Wellicht biedt een iets stijver onderstel of strakkere montage uitkomst.

Binnenlopen op de werkplek

Als werkpaard pur sang legt de Hyster zijn bediener eigenlijk amper iets in de weg. De op/afstap is aangenaam laag en de extra trede is ruim, veilig en goed te zien vanaf de stoel als je wilt afstappen. Ook de voetenplaat is ruim en vrij van obstakels, je loopt vlot en gemakkelijk de cabine in. De dikke rubber mat voelt aangenaam en zorgt samen met de geluidsisolatie onder kap dat er weinig lawaai doordringt naar het oor van de chauffeur. De indicatiemeting geeft bij vol gas krap 80 dB(A) aan en deze daalt bij ECO eLo ON zelfs tot onder de 60 dB(A).
De zit achter de traploos verstelbare stuurkolom is goed en het stuurwiel geeft de commando’s voorspelbaar door aan de stuuras. Het zicht door de standaard tweevoudige mast (hefhoogte 3.250 mm) met side shift is redelijk en zou beter zijn als de slangen van de shift niet rechts, maar links worden gemonteerd. Aangezien de stoel links uit het midden is geplaatst, kijk je tijdens het werk vooral naar de rechter vorkpunt. Juist door dat beeld lopen de slangen nu.
Hetzelfde effect zien we bij de uitlaat die rechts achter de achterste stijl van het cabinedak op het contragewicht staat. Bij dat achteruitrijden kijk je vrijwel altijd over de rechterschouder. Zou de uitlaat aan de linkerkant op het contragewicht staan, dan heb je beslist meer zicht. Daarnaast zou de pijp een fractie hoger mogen worden, zodat de warme uitlaatgassen beter over het cabinedak waaien bij het achteruitrijden. De praktische handgreep met claxonbediening, die aan de binnenzijde van de dakstijl is gemonteerd, blijkt opnieuw een uitkomst bij het achterwaarts rijden.

Mastbediening

Bij het bedienen van de mast ligt de rechterarm comfortabel op de goed in hoogte en diepte verstelbare leuning. De breedte is precies goed en ook over de Touch Point Mini Levers zijn we prima te spreken. De hendeltjes zijn goed bereik- en bedienbaar. Wel moeten we zelf gas geven om de hef- en neigsnelheid te bepalen want onze testtruck is niet voorzien van de optionele auto-speed hydraulics. De duimschakelaar voor het kiezen van de rijrichting werkt uitstekend.

De 2.6 liter 4 cilinder van Yanmar zorgt in combinatie met het motormanagement en de load sensing hydraulics voor het laagst gemeten uurverbruik van een heftruck met Powershift transmissie

Het zicht door het dak op grotere hefhoogtes is groots en ook de slanke en riant gebogen cabinestijlen aan de voorzijde zorgen voor een ruimtelijk effect, zowel bij het werken als bij het op- en afstappen.
Rechts naast de stuurkolom is een bakje voor pennen en ander klein materiaal evenals een A4 papiervak. Links naast het stuur treffen we de prima bruikbare en werkende parkeerrem aan. Hij vergrendelt de aandrijving 100%.
Onze testtruck is voorzien van trommelremmen, al zijn er ook natte ‘oliebad’ remmen leverbaar. Veel gebruik je de rem niet, omdat het Auto Deceleration System (ADS) de truck naar wens instelbaar afremt bij het loslaten van het acceleratiepedaal. Aangezien Hyster ook het brede Monotrol combipedaal kent voor het gecombineerd bepalen van rijrichting en rijsnelheid, is de afstand tussen het gewone ‘gaspedaal’ van onze testtruck en het pedaal voor de voetrem te groot om deze met de rechtervoet te kunnen bedienen. Voorts is de truck voorzien van een gecontroleerd terugrolsysteem voor het werken op hellingen.

Onderhoud en conclusie

Het dagelijks onderhoud aan de 2.6 liter diesel van Yanmar is prima uitvoerbaar. De motorkap scharniert ruim open en de voetenplaat en rubbermat zijn zonder gereedschap of het loskoppelen van stekkertjes te verwijderen. Peilstokken, filters, alles is prima bereikbaar. Het draagt bij aan de no nonsense mentaliteit van Hyster die haar trucks bouwt voor een praktische en zorgeloze inzet. Dat hierbij het brandstofverbruik flink kan dalen, bewijst het merk in deze test. De ECO eLo ON modus zou wat ons betreft ietsje krachtiger mogen zijn om als standaard setting te gelden. Dankzij de Load Sensing Hydraulics is Hyster er in elk geval in geslaagd om de zuinigste verbrandingstruck met koppelomvormer (Powershift) transmissie op de markt te brengen. De DuraMatch transmissie en volledig instelbare prestaties bieden alle mogelijkheden om de truck exact op maat en inzet af te stemmen. De geconstateerde minpuntjes zijn een extra aanmoediging om de puntjes op de i te zetten.

Pluspunten

• Zuinig en voorspelbaar in gebruik
• Ruim en toegankelijk
• Groot bediengemak

Voor verbetering vatbaar

• Locatie slangen side shift en uitlaat
• Zijdelingse stabiliteit stoel
• Afstand tussen gas- en rempedaal

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.