PostNL heeft zijn pakketautomaten opengesteld voor andere vervoerders. GLS-leveringen kunnen hierdoor niet alleen worden bezorgd bij de 800 GLS Parcel Shops, maar nu ook bij de bijna 1.100 pakketautomaten uit het PostNL-netwerk in Nederland.
Sinds de aankondiging van de samenwerking in januari heeft GLS, dat robot Rosi heeft omarmd, achter de schermen hard gewerkt om de integratie van de PostNL-pakketautomaten in de operationele processen te realiseren. Inmiddels is het volledige netwerk operationeel en het voltallige GLS-personeel getraind in het gebruik van de PostNL-pakketautomaten.
Dit betekent nu een ruime verdubbeling van het aantal beschikbare Parcel Points voor GLS-klanten. Met de uitbreiding biedt GLS Netherlands een verbeterde dekking, voor meer flexibiliteit en keuze in bezorgmethoden.
Pakketautomaten retour
Vanaf begin november kunnen consumenten die bestellen bij GLS-klanten kiezen voor bezorging bij een pakketautomaat. Naar verwachting is het vanaf begin 2025 mogelijk om pakketten te retourneren via de automaten van PostNL. Initieel werden GLS-pakketten alleen bij de PostNL-automaten bezorgd wanneer een ontvanger niet thuis is, en de consument om levering bij een automaat vroeg.
Wouter Baas, director IT bij GLS Netherlands: “We geloven sterk in de meerwaarde van deze gedeelde netwerken om onze klanten en hun ontvangers een nog uitgebreider netwerk van pakketautomaten aan te bieden. Dit vergroot de flexibiliteit en keuzevrijheid voor de eindontvanger enorm.”
In het kader van de samenwerking werken GLS en PostNL ook samen aan de doorontwikkeling van de technologie achter de pakketautomaten, onder andere om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.


