Gartner waarschuwt supply chain manager: met enkel kostenbesparingen red je het niet

gartner supply chain
Gartner expert Tom Enright

Om de strategische rol van supply chain binnen de organisatie permanent te vestigen, moeten supply chain managers nieuwe mogelijkheden identificeren die waarde creëren dan enkel geld.  Alleen focussen op kostenbesparingen is niet de toekomst.

Een goede supply chain is meer dan enkel kostenbesparingen.  Wil je als supply chain expert echt succesvol zijn dan is het raadzaam impact te maken op meer aspecten dan enkel kostenreductie.

Dat was de belangrijkste boodschap van Gartner tijdens de opening van het Gartner Supply Chain Symposium/Xpo vandaag in Barcelona.

Waarde creëren

Volgens Gartner zijn er vier gebieden met een grote impact waarop men zich moet richten om meer waarde te creëren, waaronder:

*Multi-Value Contributions, waarbij enkelvoudige investeringen meerdere vormen van waarde genereren
*Antifragiliteit, die winst creëert uit onzekerheid in plaats van alleen maar te reageren op het moment
*Designed Simplicity, een gebruikerservaring benadering van bedrijfstransformatie die de productiviteit wil verhogen door processen te vereenvoudigen.
*Kunstmatige intelligentie (AI) en generatieve AI (GenAI), de technologie die nieuwe waarde uit het personeelsbestand kan halen.

Meer waarde supply chain

Tom Enright, VP Analyst in Gartner’s Supply Chain practice: “Supply chains experts zijn en blijven voorvechters van efficiëntie en kostenbesparingen voor hun organisatie. We weten ook dat de waarde van de supply chain veel meer is. Supply chain leiders kunnen ook waarde leveren in de vorm van het ondersteunen van klantervaringen, duurzaamheid, risicovermindering, innovatie en groei – terwijl ze hun blik op de kosten gericht houden.”

Nieuwe koers

Om maximale impact hebben op de belangrijkste prioriteiten doen supply chain experts er verstandig aan om focusgebieden en grenzen te definiëren, aldus het consultancybureau. Supply chain managers moeten een koers uitstippelen tussen kostenverlaging en een “doe-het-alles” aanpak die gedoemd is te mislukken naarmate de middelen slinken en de vermoeidheid van medewerkers door jarenlange verstoringen toeneemt.

Dit wordt bereikt door te bepalen wat prioriteit heeft en te communiceren op welke gebieden men zich zal concentreren en op welke gebieden men opzettelijk de nadruk zal leggen.

Heroverweeg de rollen in de toeleveringsketen: Gartner raadt aan om gecentraliseerde of gedecentraliseerde kaders die nuance ontberen, te negeren. Overweeg in plaats daarvan welke activiteiten geïntegreerd moeten worden op ondernemingsniveau en welke gedifferentieerd moeten worden op business unit- of segmentniveau – zowel voor operationele als ontwerpactiviteiten.

Meerdere doelstellingen binnen één initiatief adviseert Gartner eveneens : Enright merkte op dat veel organisaties synergiën vinden met initiatieven die duurzaamheid en kostendoelstellingen combineren, terwijl andere investeren in nieuwe technologieën om de klantervaring te verbeteren, de waardepropositie van hun werknemers te verbeteren en groei te stimuleren.

Meer bedrijfswaarde creëren

“Veel belanghebbenden hebben de indruk dat het ergste van de crisis in de toeleveringsketen achter de rug is en supply chain experts worden nu geconfronteerd met het vooruitzicht dat ze minder middelen toegewezen krijgen en terugkeren naar een meer geïsoleerde rol binnen de onderneming”, voegde Enright eraan toe. “Er bestaan echter mogelijkheden om meer bedrijfswaarde te creëren. Het is aan de supply chain managers om die investeringen te identificeren en te prioriteren.”

GenAI

Enright gelooft onder meer in de kracht van AI. Hij vervolgt: “Door de weg te helpen effenen voor de adoptie van AI en GenAI door teams uit te rusten met de benodigde tools en training en door duidelijke use cases te ontwikkelen met gerichte doelen, zullen supply chain experts  vertrouwen opbouwen en hun betrokkenheid tonen bij het leveren van meerdere vormen van waarde aan de onderneming.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.