In de eerste negen maanden van 2025 is de containeroverslag in aantallen TEU’s met 3,0% gestegen tot 10,7 miljoen TEU. De procentuele stijging is iets hoger dan de halfjaarcijfers. In termen van tonnage is er echter een lichte daling van 0,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit de cijfers over de eerste negen maanden van de |Rotterdamse haven. De afname in tonnage wordt vooral veroorzaakt door de onbalans tussen import en export, waardoor relatief meer lege containers worden verwerkt, aldus het Havenbedrijf. De export uit Europa blijft onder druk staan door de verzwakte concurrentiepositie, met name in de automotive- en chemische sector.
Azië stijging
Door de sterke importvraag, vooral uit Azië, is in de laatste drie maanden van 2025 een versnelling zichtbaar: de overslag in TEU’s steeg met 3,8%, tegenover 3,0% over de eerste negen maanden van het jaar. De totale overslag op de route Azië–Europa nam in deze periode met 8,8% toe. Voor de Trans-Atlantische route is de overslag in de eerste negen maanden met 14,6% gestegen, mede dankzij nieuwe vaarschema’s vanuit Rotterdam die begin dit jaar zijn geïntroduceerd.
Breakbulk
Het breakbulksegment (RoRo en overig stukgoed) liet een bescheiden stijging zien van 0,2%, tot 24,0 miljoen ton. De RoRo-overslag daalde licht met 0,1%, doordat de handelsvolumes met het Verenigd Koninkrijk nog niet volledig zijn hersteld; de laatste zes maanden wijzen echter op een voorzichtig herstel.
Overig stukgoed groeide met 1,1% tot 4,6 miljoen ton. Deze groei werd onder andere gedreven door de levering van monopiles voor offshore windprojecten, stalen leidingbuizen voor het Porthos-project en een hogere overslag van staalplaten voor de offshore-industrie.
Totale overslag Rotterdam
De totale overslag in de haven van Rotterdam is in het derde kwartaal van 2025 licht gedaald met 2,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste negen maanden van dit jaar bedroeg de overslag 320,2 miljoen ton tegenover 328,9 miljoen ton in de eerste negen maanden van 2024


