Container vervoeren per autonome zeppelin: Michelin werkt er aan

zeppelin containertransport

De Franse bandenproducent Michelin gaat bijdragen aan de ontwikkeling van een zeppelin voor containertransport. Michelin werkt aan de vleugelconstructie van de luchtshuttle voor containertransport, de NATAC, ontworpen door het bedrijf Voliris.

De zeppelin is terug van weggeweest. Kuehne + Nagel investeert sinds vorig jaar in the Flying Whales, Michelin gelooft ook in de techniek en investeert met kennis in de zeppelin techniek. Michelin, de bekende bandenfabrikant, werkt via zijn divisie Inflatable Solutions samen met Voliris aan deze innovatieve automatische luchtsnavel voor containertransport.

De NATAC is een opblaasbare Zeppelin met een vleugel van 25.000 kubieke meter, verdeeld in vijf compartimenten. De constructie wordt opgevouwen geleverd en ter plaatse opgeblazen. De structuur moet bijzonder sterk zijn om de interne druk én de belasting van de kabels die de container (tot 30 ton) dragen, te weerstaan.

2028

Michelin Inflatable Solutions stelt zijn expertise in technische gecoate textielen ter beschikking voor het project. Het bedrijf ondersteunt Voliris bij het selecteren van geschikte materialen voor de flexibele buitenwand en bij het ontwikkelen van assemblageprocedés. De twee partners willen tegen 2028 een vleugel op ware grootte produceren om gronddemonstraties en implementatietests uit te voeren.

Voordelen zeppelin

Volgens Voliris is de NATAC een hybride transportoplossing tussen een luchtschip en een vrachtvliegtuig. Een belangrijk voordeel: het toestel heeft geen start- of landingsbaan nodig, waardoor het bijdraagt aan het verminderen van grondverharding en ruimtebeslag.

Daarnaast is het systeem ontworpen om volledig CO₂-vrij te opereren. De NATAC is 100% compatibel met waterstof, dat zowel als brandstof als draaggas kan dienen. Dankzij een autonoom besturingssysteem kan het luchtschip zonder bemanning vliegen en vracht leveren op moeilijk bereikbare locaties of gebieden zonder zware infrastructuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.