Binnen de totale kwaliteitsborging is de trainer/examinator de constante factor. Tevens is dit de basis tot een betaalbaar systeem voor kwaliteitsborging. Over de periode 1998 tot en met 2009 is er een analyse gepleegd op de aan de Arbeidsinspectie gemelde ongevallen. In deze periode zijn jaarlijks gemiddeld 148 ernstige ongevallen waaronder 5 met dodelijke afloop geconstateerd. Het is hierbij zorgwekkend dat deze cijfers redelijk constant zijn en blijven. Verder is in dezelfde analyse gebleken, dat in het lijstje ‘mogelijkheden tot ongevallenreductie’ de (rij)vaardigheid van de bestuurder met 25% op de tweede plaats staat.
Huidige situatie
Rond het rijbewijs/certificaat hef- en magazijntruckchauffeur bestaat geen eenduidigheid. Verschillende partijen hebben een eigen certificaat in de markt gezet, zoals:
- CVV
- VCA
- EVO
- BMWT
Ook t.a.v. prijsstelling is de diversiteit groot, namelijk van € 99,00 tot € 399,00.
Sector/inspanning kwaliteitsborging
In het verleden zijn er talrijke initiatieven ontwikkeld om te komen tot een sectorgewijze kwaliteitsborging. Allereerst was er een roep naar de overheid om een wettelijk verplicht heftruckrijbewijs in te voeren. De overheid wil in deze geen beleid maken en legt de bal terug bij de sector.
Vervolgens heeft de sector zich ingespannen om een uniform kwaliteitssysteem te ontwikkelen. Het domein dat bediend moet worden door een dergelijk uniform systeem is te divers waardoor dit systeem niet gerealiseerd is. Ook op het niveau van de Arbocatalogus zijn geen significante resultaten bereikt.
Verder blijven activiteiten uit de sector, zoals het NKIT en de Prijs Veiligste Magazijn beperkt qua betekenis en impact. Ook overheidsacties rond Alerta en Heftruck Helden hebben niet in blijvende effecten geresulteerd.
Het is daarom niet verwonderlijk dat de onacceptabele situatie rond het opleiden van heftruckchauffeurs via het stellen van schriftelijke vragen (zh) op de agenda van de Tweede Kamer is gekomen.
Nieuwe aanpak
De BMWT staat een nieuwe aanpak voor die wetenschappelijk gefundeerd is en waarbij drie elementen van belang zijn: productiviteit, veiligheid en duurzaamheid. Dit zijn tevens de competenties die gelden voor de heftruckchauffeur. Daarnaast moeten er tools ontwikkeld worden zodat de trainingen optimaal zijn afgestemd op de bedrijfsinformatie/-situatie en de truck waarmee gewerkt wordt.
In alle diversiteiten rond kwaliteitsborging is de trainer-examinator de constante factor. Door de deskundigheid van de trainer/examinator en de uitvoeringscondities te monitoren door o.a. een steekproefsgewijs inspectiesysteem is een kwalitatief hoogwaardig en ook betaalbare kwaliteitsborging te realiseren. (Bron: BMWT)


