Best Practice

In zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals breekt Schrauwen records. De technische groothandel wist de lay-out van het magazijn zo te optimaliseren, dat het bestaande team de toenemende volumes in- en uitslag perfect beheerst. Voor de picking van kleine producten is daarbij een sleutelrol weggelegd voor een installatie van Kardex. Integrator Maas sloot het automatische magazijn naadloos aan op de logistieke software van Schrauwen.

Kardex Remstar LR 35 wordt omschreven als een energiezuinig automatisch magazijn, specifiek gericht op de opsiag en picking van lichte goederen met een klein volume.

Na een carrière als installateur van sanitair, besliste Luc Schrauwen in 1979 om zijn bedrijf een nieuwe wending te geven. Sindsdien staat Schrauwen bekend als een technische groothandel. In de loop van de jaren groeide het bedrijf uit tot de grootste Viaamse speler voor alles wat met badkamer, verwarming en hernieuwbare energie te maken heeft. 

Het uitgangspunt is daarbij altijd het zelfde gebleven. Schrauwen is een bedrijf dat zijn kennis graag deelt met de klanten, zowel professionals als particulieren. Schrauwen profileert zich daarom liever als een partner dan als een groothandelaar. Het bedrijf stelt zich op als een probleemoplosser, een onderneming die graag een technische uitdaging aangaat. In 2012 kwam Schrauwen in handen van CRH, de lerse bouwgroep die ook de technische groothandels Sax en Lambrechts in portefeuille heeft. Eerder dit jaar verkocht CRH de combinatie van Schrauwen, Sax en Lambrechts aan het Amerikaanse Blackstone.

Vandaag telt Schrauwen dertien vestigingen. Met ongeveer honderdvijftig medewerkers realiseert het bedrijf een omzet van zestig miljoen euro. In 2010 zette Schrauwen, tot dan gevestigd in Brasschaat, vanuit de regio Antwerpen een eerste stap naar Herentals. In 2016 besliste het bedrijf definitief naar de Kempen te verhuizen. Het uithangbord is het nieuwe gebouw aan de Atealaan, in 2017 neergepoot op een perceel van 10.000 vierkante meter. 

Naast de kantoren voor de administratieve diensten van het bedrijf, biedt het gebouw onderdak aan Schrauwens distributiecentrum. Met de kantoren en de mezzanine meegerekend, beschikt Schrauwen er over meer dan 20.000 vierkante meter oppervlakte. Het gebouw heeft een vrije hoogte van 12,40 meter en telt twintig loskades. “Vanuit het distributiecentrum vertrekken vrachtwagens naar klanten en naar onze toonzalen’, vertelt Sander De Deckere, verantwoordelijke logistiek bij Schrauwen.

Klanten die voor 18 uur bestellen, krijgen de goederen de volgende dag geleverd: op de werf, of in een van Schrauwens lokale vestigingen. Wie niet wil wachten, kan een express-levering aanvragen, of één uur na bestelling de goederen zelf afhalen.

In het centrale magazijn in Herentals beheert Schrauwen een voorraad van 8.000 sku’s. Via zijn e-commerce website biedt het bedrijf nog eens 60.000 bestelbare referenties aan.

Van dichtingsring tot warmtepomp

In het centrale magazijn in Herentals beheert Schrauwen een voorraad van 8.000 sku’s. Via zijn e-commerce website biedt Schrauwen nog eens 60.000 bestelbare referenties aan. Achter de schermen zorgen verschillende IT-systemen voor het beheer van data en transacties. De online shop is een ontwikkeling van ProPlanet. De verwerking van de bestellingen gebeurt in een maatwerkoplossing die Schrauwen volgend jaar vervangt door Microsoft NAV. Het eigenlijke voorraad beheer vindt plaats in software van Slimstock.

“In het distributiecentrum beheren we de centrale voorraad en de bestellingen’”, legt Sander De Deckere uit. “De toepassing draait ook in de lokale filialen, waar ze de lokale voorraden beheert die de filialen vanuit het distributiecentrum ontvangen.” Tot slot is er nog het warehouse management systeem van Maas, geïntegreerd met de diverse conveyors en een automatisch magazijn van Kardex, naast software voor planning en de tracking van het transport. 

Bij de indeling van het distributiecentrum bleek eens te meer dat de markt van sanitair en verwarming maar weinig ‘gewone’ producten omvat. “We hebben onder meer heel wat buizen op voorraad”, zegt Sander De Deckere, “wat inderdaad speciale, vaak moeilijk hanteerbare producten zijn.” Minstens even moeilijk zijn de radiatoren, ook al omdat de handling ervan de nodige omzichtigheid vraagt. 

Verder verkoopt Schrauwen zowel heel wat kleine als grote producten: van piepkleine rubberen dichtingsringetjes, tot douchebakken, warmtepompen en zonnepanelen. “Kleine producten zijn referenties waarvan we er meer dan 25 kwijt kunnen in een bak van 60 bij 40. Voor grote producten werken we met pallets.” 

Alles samen beheert Schrauwen in Herentals 10.000 palletlocaties, 12.000 legbordlocaties en 10.000 locaties in een automatisch opslag- en pickingsysteem. “We hebben vooral een groot volume aan kleine producten. Zowat 75% van alles sku’s neemt maar een kwart van de beschikbare oppervlakte in.” Dat uit zich ook in de cijfers over de bewegingen in het magazijn. Ruim zes op tien gepickte stukken zijn klein materiaal, afkomstig uit het kleingoedmagazijn.

Schrauwen zet één medewerker in voor de vier kasten. Die ene medewerker realiseert gemiddeld 190 pickinglijnen per uur.

Verticale buffervoorraad

Met name voor dat automatische opslag- en pickingsysteem is bij Schrauwen een sleutelrol weggelegd. Het gaat om een zogenaamde verticale buffermodule van het type Kardex Remstar LR 35. Kardex omschrijft de oplossing als een energiezuinig automatisch magazijn, specifiek gericht op de opslag en picking van lichte goederen met een klein volume. Belangrijke kenmerken zijn verder de ergonomische pickingstations en de mogelijkheid om met pick-to-light te werken, wat de pickingsnelheid sterk opdrijft. 

“In 2010 hadden we al een toepassing van Kardex aangekocht”, vertelt Sander De Deckere. “Het ging toen om een horizontale carrousel, wat ons toeliet de beschikbare vloeroppervlakte in het toenmalige, lage pand optimaal te benutten.” Met de ingebruikname van het nieuwe distributiecentrum ging Schrauwen echter niet alleen van acht- naar twintigduizend vierkante meter oppervlakte. 

Het nieuwe gebouw is ook veel hoger. “In kubieke meter uitgedrukt, is het huidige distributiecentrum drie keer zo groot.” Net in die periode introduceerde Kardex de Remstar LR 35. “We waren meteen geïnteresseerd,” klinkt het, “want we moesten zowel de inrichting als de automatisering van het nieuwe magazijn bekijken.”

Voordat de keuze op Kardex viel, onderzocht Schrauwen de verschillende beschikbare opties: van manuele picking met pickkarren, tot paternoster en miniload. “Kardex Remstar LR 35 heeft trouwens wel wat weg van een miniloadsysteem,” vindt Sander De Deckere, “maar blijft tegelijk wel betaalbaar. Boven dien is het een toepassing die praktisch geen aanpassingen vraagt. Je kunt er meteen mee aan de slag. Bovendien is Kardex makkelijk schaalbaar.” 

Schrauwen ging in 2017 van start met twee kasten. Nauwelijks een half jaar later kwamen er al twee extra kasten bij. “En zoals het er nu naar uitziet, plaatsen we er in 2021 nog eens vier.” Schrauwen had uiteraard het voordeel dat het bedrijf bij de inrichting van zijn nieuwe distributiecentrum van een wit blad kon starten, Kardex hoefde geen rekening te houden met een bestaande manier van werken of eerder genomen beslissingen. “Dat maakte het selectieproces minder complex. Maar we hebben ons toch goed geïnformeerd. Zo zijn we ook op bezoek geweest bij diverse klanten van Kardex, om te zien hoe de oplossing in de praktijk werkt.”

Bliksemsnelle implementatie

Uiteindelijk was het ook Kardex dat voorstelde om Maas als integratiepartner onder de arm te nemen. Kardex plaatste de kasten bij Schrauwen, maar Maas implementeerde de bijhorende software. Die zorgt ervoor dat de systemen van Schrauwen met het automatische magazijn praten, zodat op het juiste moment de juiste bakken tevoorschijn komen. “Toch behielden we voor het hele project een uniek aanspreekpunt’, zegt Sander De Deckere. “Dat was niet alleen handig, maar hielp ook vermijden dat de betrokken leveranciers elkaar met de vinger zouden wijzen mocht er iets fout lopen.” 

Dat Schrauwen zo een slag om de arm hield, was slim bekeken. Het bedrijf ging immers voor een bliksemsnelle implementatie. Begin januari 2017 beschikte Schrauwen over een bouwvergunning. Begin mei was het gebouw wind- en waterdicht en startte het bedrijf meteen met de opbouw van de palletstellingen. In juni verscheen Kardex op het toneel. Net na de zomervakantie was de installatie klaar voor gebruik.

Zoals zo vaak bij dit soort projecten, blijkt ook hier dat het succes ervan voornamelijk schuilt in de nauwkeurige voorbereiding. “Dat moest ook wel, want in de planning was er nauwelijks ruimte voor speling’, vervolgt Sander De Deckere. “Gelukkig hield iedereen zich netjes aan de afgesproken deadlines, waardoor we de planning zonder probleem konden aanhouden.” De aanvoer in het nieuwe distributiecentrum is intussen opgelopen tot 200 pallets en 125 colli per dag. Alle stukken krijgen zo snel mogelijk een plaats toegewezen in het magazijn. Binnen de 24 uur moeten ze beschikbaar zijn voor klanten.

Perfecte lay-out

Met het nieuwe distributiecentrum en de bijhorende nieuwe lay-out kwam een einde aan een periode waarbij Schrauwen stilaan onder de eigen groei gebukt ging. “We kampten op de oude locatie met een acuut plaatsgebrek”, vertelt Sander De Deckere. “Zowel de verkoop als het assortiment bleven almaar groeien. In Brasschaat konden we niet alles kwijt, waardoor we twee extra magazijnen huurden. Op de duur werkten we met tien pickingzones, verspreid over drie magazijnen. Dat was uiteraard niet echt efficiënt.” 

Schrauwen begreep dat het veel kon winnen door alle magazijnactiviteiten samen te brengen op één locatie. Maar omdat daar een zware investering mee gemoeid is, ging het bedrijf tegelijk ook op zoek naar extra rendement. “Dat resulteerde in de huidige legbordzone. Die is zo sterk geoptimaliseerd dat we er met manuele picking vandaag meer linen behalen dan vroeger in het geautomatiseerde magazijn. De sleutel van dat succes? We hebben erg veel aandacht geschonken aan de perfecte lay-out.”

En dan is er nog het automatische magazijn van Kardex, Het is geen toeval dat Schrauwen zes maanden na de implementatie van de eerste twee kasten al twee extra exemplaren liet plaatsen. “De efficiéntiewinst is echt spectaculair”, zegt Sander De Deckere. “De efficiëntie ligt drie tot vier keer hoger dan voorheen – en we zitten zeker nog niet aan de limiet.”

De cijfers liegen er alvast niet om. Schrauwen zet één medewerker in voor de vier kasten. Die ene medewerker realiseert gemiddeld 190 pickinglijnen per uur. De inslag ligt momen teel op 150 lijnen per uur. “In het oude magazijn haalden we bij de picking niet meer dan vijftig lijnen per uur. Bovendien stellen we het nieuwe systeem nog verder bij. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn meer dan tweehonderd lijnen per uur zullen picken.”

De gewonnen efficiëntie zit grotendeels in de snelheid van Kardex, maar ook in het hele design errond, zoals de conveyor die automatisch bakken op de lijn klaarzet.

Groeien met het bestaande team

Vandaag werkt Schrauwen met twee pickingploegen van zeven medewerkers. “Die man kracht is vooral nodig om de grote stukken uit het magazijn te halen’, legt Sander De Deckere uit. “De picking van een douchebak, bijvoorbeeld, of een zonnepaneel, kun je niet zomaar aan een machine overlaten. Dat moet manueel gebeuren, met de nodige omzichtigheid en met verstand van zaken.” 

Daarom besliste Schrauwen om bij de kleine producten net wel voluit voor automatisering te gaan. “Daar valt de meeste efficiëntiewinst te rapen”, klinkt het. “De basisidee is eenvoudig: de verdere groei van de activiteiten opvangen met het bestaande team.”

← Terug naar bericht

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven