Valor klikt conveyors in elkaar • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Valor klikt conveyors in elkaar


Logistiek dienstverleners werken vaak met korte contracten en hebben weinig tijd om zich te bewijzen bij hun klanten. Is er meer capaciteit nodig, dan worden er extra uitzendkrachten geregeld en kleine aanpassingen gedaan. Maar te weinig wordt er geïnvesteerd in professionele material handling systemen.

Heel verwonderlijk is dat niet. Want waarom zou je veel geld stoppen in logistieke hardware als die later aangepast of verwijderd moet worden wanneer de groei toeneemt, die ene klant vertrekt of er een ander product gehandled moet worden? De terugverdientijd is immers kort. Maar het kan anders. Én slimmer, zegt Jan Hulsmann, managing director van Valor Material Handling. Met Valor is Hulsmann geesteskind van Qliqflow, een oplossing waarbij middels gepatenteerde en gestandaardiseerde modules een material handling systeem op maat kan worden geïnstalleerd.

Legoblokjes

Qliqflow is te vergelijken met legoblokjes, zegt Hulsmann: “Je klikt de blokjes zonder al te veel bouten en engineering in elkaar en als je wil afschalen, kun je ze ook makkelijk uit elkaar klikken. Het is een simpel systeem zonder al te veel toeters en bellen. Maar”, benadrukt Hulsmann, “met een geweldige doelmatigheid.” Valor kijkt vanaf het begin met de klant mee om het systeem naadloos aan te laten sluiten op de behoefte. “Het gaat om de juiste balans. Je kunt wel tig robots aanschaffen, maar niet alle bedrijven hebben een terugverdientijd van tien jaar. Wij zoeken daarom een oplossing die ideaal is voor zowel conveyor als mens. Soms is het beter om het orderpickproces te automatiseren en soms kan een mens een artikel beter uit een bak picken dan een machine. Het totale businessmodel moet kloppen.”

Ervaren techneuten

Hulsmann heeft jarenlange ervaring in de logistiek en material handling. Hij begon zijn carrière bij Philips en werkte later bij FEI en Vanderlande. Bij Philips leerde hij zijn huidige kompaan Gerby Maas kennen. Samen richtten ze in 2015 Valor op. “We hebben gekeken naar waar de markt om vraagt en waar wij waarde kunnen toevoegen.” Het was Hulsmann en Maas opgevallen dat logistiek dienstverleners minder vaak durven te investeren in hardware en hun processen dus weinig vernieuwen. “Dat komt door die korte contracten en terugverdientijden. Er was behoefte aan automatiseringssystemen met een zeer hoge mate van flexibiliteit.”

Alle maten in huis

Qliqflow voldoet aan die eis, zegt Hulsmann. In samenwerking met de klant ontwerpt Valor een systeem op maat dat extern in elkaar wordt gezet, want Valor heeft zelf de machines niet om die rollenbanen te maken. In de fabriek in het Brabantse Heesch wordt het systeem wel geassembleerd en afgebouwd. Valor heeft alle maten in huis, variërend van breedtes als 420, 620, 820 en 1010 millimeter en lengtes van 2 tot 3 meter, afhankelijk van het gewicht van de producten.

Eigen software

De software is door Valor zelf ontwikkeld, legt Hulsmann uit: “We hebben volledig eigen besturingscomponenten en het systeem beschikt over de modernste IPC-techniek.” Moet de software worden aangepast omdat de logistieke operatie verandert, dan kan Valor dat voor de klant doen. “Bedrijven kunnen een aantal dingen zelf doen, zoals het veranderen van een snelheid in de conveyor. Maar bij grotere ingrepen kunnen wij snel in actie komen. Voor ons is het dagelijkse kost.”

Herbruikbaar en milieuvriendelijk

Een ander voordeel is de herbruikbaarheid, zegt Hulsmann: “Alle onderdelen zijn honderd procent herbruikbaar. Dit kan een andere configuratie in het magazijn zijn, maar ook herconfiguratie elders. Door die flexibiliteit kan de klant het systeem heel snel terugverdienen. De voordelen zitten hem niet alleen in een hogere productiviteit, maar ook in een hogere kwaliteit, betere ergonomie en duurzaamheid. Wij gebruiken namelijk geen perslucht, alles is elektrisch. Beter voor het milieu.”

Service in het product

Klanten die een servicecontract afsluiten, worden à la minute geholpen. Maar ook andere klanten die vragen hebben of een onderhoudscheck wensen, worden door Valor zo snel mogelijk geholpen. “Ons voordeel is dat de service eigenlijk al in het product zit. We werken met onderhoudsvrije componenten en als je netjes met de spullen omgaat, gaan ze lang mee. We geven er bovendien een gratis EHBO-kit bij waarmee de klant 90 procent van de storinkjes zelf kan oplossen. Even afkloppen, want het is nog nooit voorgekomen dat wij ter plekke een storing hebben moeten oplossen. Mocht het toch nodig zijn, dan springen we natuurlijk meteen in de auto.”

Groei

De groei zit er al jaren flink in bij Valor. Het team bestaat al lang niet meer uit Hulsmann en Maas alleen en in de tussentijd zijn projecten uitgevoerd bij grote namen als De Bijenkorf, CEVA Logistics, UNIQLO, Rhenus Logistics en DB Schenker. Hulsmann: “We groeien hard, maar net als onze systemen zijn wij heel flexibel en kunnen we alles aan. We blijven doorgaan met het leveren van een goed product waar de klant blij van wordt.”


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven