Best Practice

Ierse whiskey zit in de lift. Dat merkt ook Irish Distillers, bekend van de merken Jameson en Powers. Om de groei op te vangen, heeft UC Group de drankproducent geholpen een logistieke strategie uit te stippelen voor tien jaar.

Irish Distillers heeft zijn operationele logistieke kosten met meer dan 15 procent gereduceerd en de output is met factor 2,5 toegenomen.

Irish Distillers is een van ‘s werelds grootste whiskeyproducenten en kreeg een paar jaar geleden het gevoel uit zijn jasje te groeien in de bottelfabriek in Dublin. “Ze groeien sinds de jaren zeventig stevig door en doen veel export”, zegt Wilbert Stoutjesdijk, oprichter en Director Operations bij interim- en consultancybureau UC Group. “Ze vroegen zich af of ze een nieuwe fabriek moesten bouwen, maar dat vergt een grote investering. Ze hebben ons daarom gevraagd om te kijken hoe de logistiek beter ingericht zou kunnen worden.”

Strategische routekaart
In twaalf weken tijd stelde UC Group een strategische routekaart samen voor een periode van tien jaar. “We hebben gekeken naar een betere fysieke afhandeling van de logistiek, naar optimalisatie in de omstel- en werktijden en we hebben veiligheidssuggesties gedaan. Het ging erom dat Irish Distillers het maximale uit zijn fabriek zou halen”, aldus Stoutjesdijk.
Na bezoekjes aan de werkvloer, grondige data-analyses en intensieve (off-site) workshops met Irish Distillers en Aepex, de partner die heeft geholpen bij de SAP-implementatie, kwamen de logistiek engineers van UC Group tot meer dan 120 ideeën om de logistiek te verbeteren. “Die plannen liepen uiteen van een afdeling laten werken met handscanners tot het bouwen van een nieuwe fabriek. Uiteindelijk hebben we alles beoordeeld op benefit en implementatie. Als iets veel moeite kost en het levert weinig op, dan kun je je beter focussen op een idee met een hoge benefit en een eenvoudige implementatie.”

Minder vrachtritten
Uiteindelijk nam Irish Distillers de adviezen van UC Group over, aldus Stoutjesdijk. Dat leidde onder meer tot een reductie van het aantal vrachtritten en dus tot een kleinere CO2-voetafdruk. “De fabriek bestaat uit een productiehal en een magazijn. De afstand tussen beide locaties is 300 meter en de hele dag gingen vrachtwagens heen en weer. Wij hebben daarom geopperd voor een connectie door middel van een palletconveyor.” Hiernaast is de productiehal met extra docks uitgebreid en worden zoveel mogelijk pallets direct naar de eindklant gestuurd. “Als een container met whiskey voor Amerika vol is, gaat-ie meteen weg.”

Efficiënter en veiliger
De nieuwe situatie is niet alleen efficiënter, maar ook veiliger, aldus Stoutjesdijk: “Op de eerste dag zagen we al dat er in de productie het nodige te verbeteren viel. Alle productie ging via twee deurtjes naar buiten. Ze kregen het wel geladen, maar het was niet veilig. We hebben toen gezegd: zelfs als je niet groeit, moet je hier wat aan doen.”
Irish Distillers pakte de handschoen op en ging serieus met veiligheid aan de slag. Zo is er bewegwijzering aangebracht, dragen medewerkers oordoppen en brillen en zijn heftrucks niet meer welkom in de productie. “Irish Distillers is met onze strategische routekaart naar moederbedrijf Pernod Ricard in Parijs gegaan om groen licht te krijgen voor alle plannen. Ook in Parijs konden ze nu zwart op wit zien dat de lay-out moest worden aangepast omdat dat de veiligheid ten goede zou komen. Het veiligheidsbewustzijn is nu echt een stuk groter geworden”, concludeert Stoutjesdijk.

Irish Distillers is een van de grootste whiskeyproducenten ter wereld.

Minder kosten, hogere output
Het eindresultaat mag er zijn. Irish Distillers heeft zijn operationele logistieke kosten met meer dan 15 procent gereduceerd en de output is in de eerste vijf jaar al met factor 2,5 toegenomen, véél sneller dan het uitgangspunt van de roadmap. “En daarvoor hebben ze dus geen nieuwe fabriek hoeven neerzetten. Die had twintig tot dertig miljoen euro gekost.”
Aan alles zit een limiet en dus ook aan de efficiency van de huidige site. Maar, zegt Stoutjesdijk, de rek is er nog niet uit: “Ze zouden nog afvulmachines met een hogere capaciteit kunnen installeren, er kunnen productielijnen worden toegevoegd en de uitbouw kan worden vergroot.”
Het is altijd aan de klant hoe ver men wil gaan, voegt Stoutjesdijk toe: “In autotermen rekenen wij met investeringen voor een Volkswagen Golf. Wil je het simpeler, dan kost het minder, maar dan heb je ook minder kwaliteit. Wil je een Porsche en wil je dus volop automatiseren, dan kost het meer.”

Slàinte!
Soms gaat het ook niet zozeer om veel automatiseren of niet, zegt Stoutjesdijk: “De bottleneck zit hem vaak in andere dagelijkse issues. Met onze helikopterview kunnen wij daar snel grip op krijgen.” Irish Distillers en UC Group hebben al geproost op hun geslaagde project, glimlacht Stoutjesdijk: “We hebben er een mooie fles whiskey op gedronken.”

Benieuwd wat UC Group voor u kan betekenen? Neem hier een kijkje op de website of neem meteen contact op met directeur Wilbert Stoutjesdijk

← Terug naar bericht

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven