Butlon daagt AH en Picnic uit • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Butlon daagt AH en Picnic uit


Butlon bezorgt online bestelde maaltijden en boodschappen aan huis. Daarmee doet de online supermarkt uit Enschede het net even anders dan de gevestigde grootgrutters. “Ik beschouw ons als de Lidl en Aldi in een online jasje”, zegt directeur-eigenaar Alessio Pinna in de nieuwste uitgave van Warehouse Totaal. Hoe een pr-stunt uitgroeide tot een succesvolle, landelijke onderneming die tevens logistiek dienstverlener wil worden.

Butlon bestaat sinds maart 2020. Van drie stellingen met circa 300 levensmiddelen is het magazijn op een industrieterrein in Enschede uitgegroeid naar een compact hoogbouwmagazijn met circa 1200 producten, variërend van versproducten (GFT), zuivel- en diepvriesproducten (o.a. vlees en vis) en overige levensmiddelen tot en met non-foodproducten zoals drogisterij- en schoonmaakartikelen en diervoeders.

De goederen worden aangeleverd via vier laaddocks en een overslagruimte met buurman ILG Food Group. Het magazijn en vriescellen tellen circa 2000 picklocaties en SKU’s voor bulkartikelen. Butlon, een afgeleide van online butler, bedient voornamelijk consumenten en een klein deel van de zakelijke markt in heel Nederland, behalve de Waddeneilanden. Dit jaar wil Alessio Pinna circa 100.000 supermarktbestellingen verwerken.

“Er zit een stijgende lijn in, hoewel we niet die groeiambities hebben zoals Picnic. Zij werken volgens een totaal andere strategie dan wij.”

Butlon is eigenlijk een uit de hand gelopen pr-stunt. Vertel eens…

Alessio Pinna: “Ik ben al vanaf mijn vijftiende jaar ondernemer. Ik verkocht en repareerde nieuwe en tweedehands smartphones voor particulieren. Drie jaar later had ik mijn eerste officiële bedrijf; we ontwikkelden SAAS-oplossingen voor kap -en schoonheidssalons, pedicures en manicures. Toen mijn collega-aandeelhouder een ander beleid voor ogen stond, heb ik mijn aandelen verkocht en ben daarna een online maaltijdbezorgservice gestart, omdat mijn oom, van Italiaanse komaf, een pizzeria had. Zo is Butlon actief geworden in Enschede, Amsterdam, Emmen en Assen.

Toen de lockdown zijn intrede deed, werd die maaltijdbezorgservice een lastig verhaal, want onze buitendienst kon niet meer op pad. Toen heb ik als pr-stunt enkele producten bij de AH gekocht en deze voor 20 procent meerprijs online gezet op de website van Butlon met een thuisbezorgservice. Eerst in Enschede en de regio Twente met een lokaal transporteur. Toen dit succesvol was, begonnen we met een basisassortiment dat gevoed werd door de groothandel. Op een gegeven moment gingen we zo hard dat we landelijk actief werden. ”

Lees het hele artikel


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven