Magazijnautomatisering

Bedrijven blijven voor grote uitdagingen staan. De klant verlangt steeds kortere wachttijden en tegelijkertijd hebben warehouses moeite om geschikt magazijnpersoneel te vinden. Een goed functionerend WMS kan helpen om de productiviteit op peil te houden.

WMS als ‘verkeersagent’

Het Amerikaanse magazine Logistics Management voorziet voor 2019 zes trends als het gaat om het warehouse management system (WMS). Een informatiesysteem voor magazijnbeheer fungeert volgens de analisten van het maandblad als een ‘verkeersagent’: “Het biedt inzicht in de opslag, beheert de supply chain-activiteiten en integreert met transportbeheersystemen (TMS) om het transport van goederen naar magazijn en de eindklant te regelen.”

Uit een enquête van de Warehousing Education and Research Council (WERC) uit 2018 blijkt dat ongeveer 35 procent van de onderzochte Amerikaanse warehouses geen WMS heeft geïmplementeerd. Die bedrijven werken nog altijd met (spreadsheet-) programma’s als Excel. “Ik kon dat niet geloven, want je zou denken dat WMS alomtegenwoordig is”, reageert Joe Vernon van adviesbureau Capgemini.

Is het begrip ‘WMS’ nieuw voor je? Deze video legt het snel uit.

Voor de logistiek managers die wél met WMS werken, zijn dit de trends waar ze in 2019 rekening mee moeten houden:

  • Meer ‘machine learning’

WMS bestaat tientallen jaren, maar er komen steeds meer interessante softwaremogelijkheden bij om de bedrijven te helpen om aan de behoeften van de klant te voldoen. Leverancier Manhattan Associates voegt bijvoorbeeld steeds meer algoritmen (lees: machine learning) toe aan zijn WMS.

“De softwarefunctie Order Streaming (wat Order Streaming inhoudt, dat lees je hier) omvat meer en meer machine learning, waarmee verladers zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden in het magazijn”, legt Vernon uit. Machine learning is een techniek die binnen een paar seconden voorspellingen kan doen, bijvoorbeeld tijdens een orderpickproces.

  • Spoedorders worden makkelijker

In de snelle wereld van de e-commerce zullen meer bedrijven overstappen naar een warehouse control system (WCS), verwacht onderzoeksanalist Clint Reiser. Een WCS richt zich op het optimaal gebruik van de beschikbare mechanisering in een magazijn. “Deze systemen stellen bedrijven beter in staat om spoedorders af te handelen”, aldus Reiser.

  • Creatieve financieringsmogelijkheden

Bedrijven die nieuwe technologieën willen inzetten in hun magazijnen, moeten volgens Vernon meer creatieve financieringsmogelijkheden krijgen. Nieuwe software wordt gekocht of geleased, maar zou ook gehuurd kunnen worden. Daarover zijn verladers met leveranciers in gesprek, weet Vernon. Daarnaast moeten de WMS-leveranciers nauw met de OEM’s (fabrikanten van apparatuur en voertuigen) blijven samenwerken om de software betaalbaar te houden voor het groeiende aantal klanten.

  • Meer aandacht voor gebruikersinterface

Het interface van het WMS wordt belangrijker. De informatie moet logischer worden gepresenteerd, vindt Dwight Klappich, en steeds meer warehousemanagementsystemen zullen daarom worden aangeboden op onder meer tablets. De manager kan hierdoor, met de tablet in de hand, meer tijd doorbrengen op de werkvloer. “Het gaat hierbij om het verpakken en representeren van informatie voor bijvoorbeeld het toezichthoudende personeel”, aldus Klappich van transportgigant annex logistiek adviseur Gartner.

“Er is nu een aantal WMS-leveranciers dat zich afvraagt: ‘hoe kunnen we magazijnmanagers en picking- of packingmanagers in staat stellen om hun werk beter te doen?”, aldus Klappich in gesprek met Logistics Management. “De focus hierbij ligt op het aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker maken van systemen, met name voor een omgeving waarin een verzending nog dezelfde dag moet plaatsvinden.”

  • Beter en sneller retourneren

De consument lijkt niet veel begrip te hebben voor late of onjuiste bestellingen. Online gekochte producten worden immers vaker geretourneerd en geld wordt sneller teruggevraagd. Technologieleveranciers moeten daarom ‘precisiebeheerfuncties’ aan hun software toevoegen, vindt Simon Ellis. Hij is de vicevoorzitter van IDC Manufacturing, een Amerikaans bureau dat marktanalyses uitvoert en advies geeft op het gebied van onder meer informatietechnologie en telecommunicatie.

“Bedrijven moeten in staat zijn om heel precies te beheren.” Een WMS is volgens Ellis een ‘inventarissysteem’: “Hoewel dit systeem helpt bij het picken, packen en organiseren, is het ook vooral een voorraadsysteem. Als artikelen worden geretourneerd, moeten verladers die goederen naar de voorraad kunnen retourneren. Het WMS moet ook die taak aankunnen.”

  • Implementaties worden beter, sneller en eenvoudiger

Omdat de WMS-leveranciers de ‘technische expertise’ hebben en die in de toekomst ook zullen uitbreiden, zullen hun oplossingen bij bedrijven beter, sneller en eenvoudiger kunnen worden geïmplementeerd. De leveranciers zullen bovendien actiever met de bedrijven meedenken. “WMS biedt al veel features en functies, dus de verkopers duiken nog dieper in wat ze nog meer kunnen doen. Daar liggen veel kansen”, besluit Klappich van Gartner.

Welke ontwikkeling in de wereld van het WMS missen we nog? Laat het ons weten in de comments of mail naar g.freriks@eisma.nl

Veiligste Magazijn 2019

De inschrijving voor de prijs Veiligste Magazijn 2019 is geopend. Wil jij met jouw bedrijf kans maken op het goud, zilver of brons? Schrijf je dan hier in en doe dat vóór 1 juni. De winnaar wordt in het najaar bekendgemaakt.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven