Amazon staat er bekend om te innoveren op logistiek gebied. Zo investeert het 1,4 miljard euro in de Nederlandse markt inclusief de logistiek. In de US werkt het bedrijf aan een supersnelle bezorgservice. Het doel is binnen en half uur de bestelde producten te bezorgen.
Speciale warehouses Amazon
Via de Amazon-app kunnen klanten in geselecteerde wijken in Seattle en Philadelphia kiezen uit duizenden dagelijkse producten en verse boodschappen. Voor de dienst worden compacte, strategisch gelegen magazijnen ingezet, dicht bij de meest dichtbevolkte zones van beide steden. Hierdoor kan de logistieke keten sterk worden verkort en kunnen bestellingen vrijwel direct de deur uit.
Prijs speciale bezorgservice
Snelheid komt met een prijs. De prijs voor deze razendsnelle levering ligt hoger dan bij de reguliere bezorgopties van Amazon. Prime-leden betalen 3,99 dollar per bestelling, terwijl niet-Prime klanten 13,99 dollar kwijt zijn. Daarnaast kunnen klanten – net als bij andere snelle bezorgdiensten – een fooi geven aan de bezorger.
De introductie van deze test past in de bredere strategie van Amazon om terrein te winnen in de online voedselmarkt. Eerder dit jaar kondigde het bedrijf aan dat het verse producten op dezelfde dag wil leveren in 2.300 Amerikaanse markten.


