Volgens het rapport is het aantal illegale praktijken zoals schijnzelfstandigheid in sommige landen weliswaar afgenomen, maar blijven problemen als onbetaalde wachttijden, te laag opgegeven werkuren en onduidelijke arbeidscontracten wijdverbreid. Lange, ondoorzichtige onderaannemingsketens maken handhaving moeilijk en verschuiven de verantwoordelijkheid voor arbeidsomstandigheden vaak weg van grote opdrachtgevers.
Onderaanneming drukt op arbeidsvoorwaarden
De sector wordt gedomineerd door grote postbedrijven en e-commercegiganten, die de bezorging veelal uitbesteden aan kleinere dienstverleners. Deze onderaannemers werken onder zware prijsdruk, waardoor arbeidsrechten en veiligheid in het gedrang komen. Vakbonden signaleren dat dit leidt tot lage lonen, hoge werkdruk en soms gevaarlijke situaties op de weg.
Sleutelproblemen en risico’s
Uit het onderzoek blijkt dat undeclared work in verschillende vormen voorkomt: van niet-geregistreerde bedrijven en schijnzelfstandigheid tot het niet betalen voor specifieke taken zoals laden en wachten. Vooral migrerende werknemers en derden uit niet-EU-landen, die vaak beperkte toegang hebben tot de lokale arbeidsmarkt, lopen risico op uitbuiting. Het mobiele karakter van het werk maakt toezicht lastig: terwijl pakketleveringen digitaal worden gevolgd, wordt arbeidstijd zelden nauwkeurig geregistreerd.
Handhaving en nieuwe regels
Arbeidsinspecties in onder meer Frankrijk, Duitsland en Nederland hebben de sector tot prioriteit verklaard. Innovatieve handhavingsmethoden, zoals controles bij distributiecentra en analyse van logistieke data, worden ingezet. Inspecteurs pleiten voor verplichte slimme tachografen in lichte bestelwagens om rij- en rusttijden beter te kunnen controleren.

Op Europees en nationaal niveau zijn nieuwe wetten en initiatieven in gang gezet, zoals ketenaansprakelijkheid voor opdrachtgevers en verplichte registratie van bezorgbedrijven en chauffeurs. Of deze maatregelen voldoende zijn om structurele problemen op te lossen, is nog onduidelijk.
De ELA concludeert dat ondanks toegenomen bewustwording en enkele verbeteringen, de arbeidsomstandigheden in de pakketbezorging “verre van ideaal” zijn. Zonder krachtige en gecoördineerde handhaving, en heldere verantwoordelijkheden in de hele keten, blijft de sector vatbaar voor misstanden.


