Luchtfabrieken

Luchtfabrieken featured image

In de logistiek hebben we de kunst van efficiëntie vaak tot in de puntjes ontwikkeld. Van karrenpick tot hooggeautomatiseerde AS/RS-systemen: elke beweging is geanalyseerd, elke seconde geoptimaliseerd. Toch produceren we, ondanks al die precisie, nog steeds opvallend veel van één product: lucht.

Het verpakken krijgt in veel organisaties minder aandacht dan het verdient. Dat lijkt onschuldig, maar het heeft steeds meer impact. Door personeelstekorten groeit de druk om verpakken te automatiseren, en juist dan komt de hoeveelheid lucht in de doos nadrukkelijker in beeld. Wat ooit een detail leek, blijkt ineens een factor die kosten, capaciteit én klantbeleving beïnvloedt.

Lucht is namelijk niet alleen zonde van de ruimte — het is ook een reputatiekwestie.Bij veel helpdesks is ‘te grote verpakking’ een van de meest gehoorde klachten. De klant ziet het als slordig of verspillend, en naarmate markten transparanter worden, telt dat beeld steeds zwaarder mee.
Het is bovendien waarschijnlijk dat transporteurs hun tariefmodellen gaan herzien. Waar nu vaak per stop of zending wordt afgerekend, kan het volumegewicht straks zwaarder gaan wegen. Kortom: wie in de toekomst nog lucht vervoert, betaalt dubbel — in kosten én in imago.

Het ligt daarom voor de hand dat steeds meer bedrijven de mogelijkheid van een verpakkingsmachine onderzoeken. Bij die keuze zijn talloze variabelen te overwegen: doos met flappen of met deksel, type en kwaliteit van het karton, vormvastheid, snelheid van formaatwissel, vulgraad en doosrange.
Iedere machine gaat daar anders mee om en leidt tot een geheel eigen businesscase. En elke keuze heeft gevolgen voor het logistieke proces eromheen — van handling tot transport. Dat maakt het reduceren van lucht geen eenvoudige opgave. 

Wat een goede keuze is voor je directe concurrent, hoeft nog niet de beste te zijn voor je eigen proces.Het is een afweging tussen productvariatie, klanteisen, procesontwerp én het onzichtbare element dat alles beïnvloedt: lucht.
Een goede analyse vooraf én kundig vergelijk voorkomt dat bedrijven later naar adem moeten happen als blijkt dat de nieuwe lijn niet past bij de verwachtingen. Wie dit grondig aanpakt, ontdekt dat je niet alleen de machineleverancier, maar ook de doosleverancier, IT-systemen en eigen logistieke procesengineers hard nodig hebt om te komen tot de juiste keuze. Want zolang niet alle partijen samenwerken, blijft er in de logistiek één product altijd ruim op voorraad: lucht.

Dirk Becks
Dirk Becks is zelfstandig logistiek adviseur (Logic Lab)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.