Haribo had zijn productie 97 jaar lang gevestigd in Bonn, maar kon daar niet uitbreiden. Men koos er daarom voor om te verkassen naar een ‘sterk geautomatiseerd warehouse’: “We hebben moeite om voldoende geschikt personeel te vinden. Het gaat dus om een grote investering”, reageert managing director Stefan Sorce van Haribo Logistik.
Het volledige artikel is te lezen in de nieuwste editie van Warehouse Totaal. Daarin wordt ook aandacht besteed aan onder meer de robots van Albert Heijn en het nieuwe dc van Asko. Hiernaast valt het aangrijpende verhaal te lezen van Lars van Rode, die zijn been verloor bij een heftruckongeval.
“Wij besloten de logistiek zelf weer op te pakken omdat de ruimte voor dit soort warehouses steeds beperkter wordt. Anders dan in Nederland staan Duitse steden niet te wachten op grote logistieke centra. Ze nemen in hun ogen veel ruimte in beslag en leveren relatief weinig arbeidsplaatsen op, terwijl het vele vrachtverkeer voor overlast zorgt. Hier in Grafschaft werden we met open armen ontvangen.”
Het hoogbouwmagazijn is 120 meter lang, 100 meter breed en 43 meter hoog. De stellingen bieden ruimte aan 92.800 pallets, verdeeld over 22 gangen. De 22 hoogbouwkranen kunnen per uur 645 pallets opslaan en 590 pallets uitslaan. Verantwoordelijk voor de bouw en de inrichting is magazijninrichter SSI Schäfer.
Het warehouse is zogezegd grotendeels geautomatiseerd. Dat brengt mogelijk risico’s met zich mee. Wat als er ergens een storing optreedt? “Om de risico’s te minimaliseren, beschikt het hoogbouwmagazijn over twee niveaus voor in- en uitslag. Beide niveaus zijn identiek ingericht en door palletliften met elkaar verbonden. Als het systeem op een niveau stilstaat, kunnen we terugvallen op het andere niveau”, vertelt Sorce.


