Ikea neemt Locus over voor snellere leveringen

ikea overname locus AI

Ikea heeft het Amerikaanse technologiebedrijf Locus overgenomen. Met de inzet van kunstmatige intelligentie wil de meubelgigant bestellingen efficiënter plannen en klanten meer flexibiliteit bieden bij het kiezen van bezorgtijden.

Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Locus (niet te verwarren met Locus Robotics dat 5 miljard picks+ heef bereikt) werd in 2021 nog gewaardeerd op zo’n 300 miljoen dollar (258 miljoen euro). De aankoop van Ikea, dat drones inzet in zijn dc in België, past in een bredere investeringsgolf van Ingka Group, de grootste Ikea-franchisenemer, die eerder al 2,2 miljard dollar uittrok voor groei in de VS. In die markt lopen de kosten op door hoge importtarieven en stevige concurrentie van onder meer Walmart en Wayfair.

AI voorspelt slimste route Ikea

Locus gebruikt kunstmatige intelligentie om bestellingen te clusteren en routes te optimaliseren, zodat bezorgers minder tijd kwijt zijn aan files en omwegen. Volgens Paraq Parekh, Chief Digital Officer van Ingka Group, gebeurt die planning bij Ikea nu nog grotendeels handmatig. Door de technologie van Locus te integreren, kan het bedrijf naar eigen zeggen jaarlijks tot 100 miljoen euro besparen.

Daarnaast krijgen klanten meer bezorgopties en kunnen ze hun bestelling in real time volgen. De eerste pilots starten waarschijnlijk in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Als de resultaten positief zijn, wordt de technologie wereldwijd uitgerold.

Hoewel Locus onderdeel wordt van Ikea, blijft het bedrijf zelfstandig opereren en blijft het ook samenwerken met andere klanten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.