Wat was 2025 voor jaar voor jullie?
“Onze wereld staat onder druk. We hebben te maken met verstoringen in supply chains en medicijntekorten. Onze rol wordt daardoor belangrijker dan ooit. Het gaat VTS goed, maar 2025 was en is voor ons vooral een jaar van transitie en groei. We groeien behoorlijk en beheersbaar dankzij 600 gedreven medewerkers. Ook hebben we net een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen met een opslagcapaciteit van 50.000 pallets, verdeeld in twee verschillende temperatuurzones en een groot cross-docking center voor de internationale verzending van duizenden pallets. Kortom: 2025 was een uitdagend jaar, zowel in- als extern, waarbij we ons klaarmaken voor de toekomst.”
Je hebt 600 medewerkers. Hoe moeilijk is het om mensen te krijgen en te houden in deze tijd van personeelstekort? Wat is jullie aanpak op personeelsgebied?
“Personeel vinden en binden wordt meer en meer een uitdaging, vooral in logistiek en techniek. Maar toch slagen we er goed in om kundige en loyale medewerkers aan ons te binden. Onze aanpak is tweeledig: enerzijds investeren we in employer branding en bijvoorbeeld samenwerking met onderwijsinstellingen, anderzijds zetten we sterk in op interne ontwikkeling en het aantrekkelijk maken van functies door technologie en flexibiliteit. Wij zijn als bedrijf behoorlijk familiaal ingericht. Ondanks de omvang (VTS heeft 600 medewerkers verdeeld over zeven locaties in de Benelux red.) hebben wij gewoon onze beide benen op de grond. De voertaal is Nederlands en we hebben oog voor de medewerker. Mede hierdoor en onze goede naam in de regio kunnen we prima (lokale) mensen aan ons binden. Vinden en binden van mensen doen we onder meer via sociale media, websites en flyers. We kijken ook naar scholen. Van middelbaar onderwijs tot universiteit. We willen zorgen dat wij in beeld zijn, zodat scholieren en studenten bij ons stage lopen en blijven hangen. De jeugd heeft de toekomst, daar zijn wij van overtuigd. Vandaar dat wij middelbare scholieren ook snuffelstages aanbieden.
Het nieuwe dc in Boxmeer wordt uitgerust met AMR’s voor intern transport
Wij hebben meerdere groepen medewerkers; mensen op kantoor, specialisten. Dan moet je denken aan een apotheker of aan AI-developers die we werven. We investeren niet alleen in mensen, maar ook in technologie om hen te ondersteunen. Automatisering (AI) helpt ons om repetitieve taken te verminderen, waardoor medewerkers zich kunnen richten op nog waardevoller en aantrekkelijker werk. We hebben natuurlijk ook warehousemedewerkers. Zij hechten veel waarde aan ons familiaire gevoel. Wij zitten in een druk logistiek gebied met grote bedrijven waar veel arbeidsmigranten werken. En die aanpak stuurt de Nederlandse medewerker in ons mandje, omdat zij graag in die familiare omgeving willen werken.
De laatste groep die wij hebben zijn (internationale) chauffeurs. We hebben een wachtlijst voor internationale chauffeurs. Dat komt mede door het materieel dat up to date is en de afwisseling die we bieden. Rijdt de chauffeur de ene week een rit Scandinavië, de week erop zit die bijvoorbeeld in Spanje en Portugal. Die afwisseling bieden we al tientallen jaren en is extreem aantrekkelijk gebleken. Wij zien ook wel dat vergrijzing toeslaat. Jonge aanwas is minder dan ooit tevoren. Dus de luxe van een wachtlijst gaat veranderen de komende jaren. Ik ben ervan overtuigd dat nieuwe technologieën ons gaan helpen. Dan denk ik aan autonoom rijden en LZV’s. Wij hebben een aantal LZV’s rijden, langere voertuigen waarin we ruim 102 euro pallets kunnen laden. Op die manier kun je de behoefte aan auto’s verminderen en toekomstige chauffeurstekorten opvangen.”
Over techniek gesproken. Waarom kunnen robots/automatisering in warehouses het verschil maken. Niet alleen voor de business maar ook voor de mensen?
“Automatisering verhoogt niet alleen de efficiëntie en betrouwbaarheid van onze processen, maar draagt ook bij aan betere werkomstandigheden. Robots nemen fysiek zware en monotone taken over, waardoor medewerkers minder belast worden en zich kunnen richten op coördinatie, analyse en klantgericht werk. Wij doen veel luchtvracht waarbij pallets verpakt moeten worden. Dat is monotoon werk. Door de aanschaf van automatische palletwikkelmachines kunnen we dat werk efficiënter maken en onze mensen inzetten voor leukere werkzaamheden. In het warehouse maken we voor intern transport onder meer gebruik van conveyor belts.

Het nieuwe dc in Boxmeer wordt uitgerust met AMR’s voor intern transport. We starten met twee stuks, maar in de toekomst worden dat er enkele tientallen. Ook schaffen we voor het nieuwe dc een robotsysteem aan van Hai Robotics voor last-mile zendingen. De robots halen de pakketten van de conveyor en slaan ze tijdelijk op in stellingen totdat onze last-mile planning de planning heeft afgerond. Vervolgens worden de pakketten via de robots op volgorde aangeboden aan de chutes.
Wat betreft nieuwe techniek zijn we pragmatisch. We volgen deze ontwikkelingen, het zijn er veel, op de voet en investeren verder op het juiste moment. Niet met een machinegeweer, maar we slaan toe als een ‘sniper’. We willen niet een proefkonijn zijn. We gaan voor bewezen techniek. En we kijken of de techniek rendabel is. Om er voor te zorgen dat we het juiste systeem kiezen voor onze operatie, hebben we een innovatiemanager en twee medewerkers die zich daar op focussen. Zij stropen dagelijks internet af, bezoeken beurzen en bellen referenties. Maar we schromen ook niet om zelf te knutselen. Voor de belading van onze internationale voertuigen hebben we een systeem nodig dat niet op de markt is. Wij kunnen twee pallets boven elkaar laden. Daar zit een loading bar tussen, maar we moeten wel voldoende luchtstroom hebben, want we moeten koelen en eventueel verwarmen. Dus ontwikkelen we het zelf in samenwerking met wiskundigen. Dat ziet er al veelbelovend uit.”
En als het gaat om digitalisering van de operatie, wat is daarin jullie aanpak/visie?
“Onze visie is dat digitalisering geen doel op zich is, maar een middel om slimmer te werken. We investeren in data-integratie, real-time monitoring en voorspellende analyses. Dit stelt ons in staat om sneller te reageren, beter te plannen en proactief te sturen. AI is the next level, het maakt de digitale systemen slimmer. De motor achter geavanceerde digitalisering. We betrekken onze mensen actief bij deze transformatie, zodat technologie ondersteunend is en niet vervreemdend. Geen hype dus (wat het in de media wel lijkt), maar dus een tool om slimmer en mensgerichter te werken. Bij VTS staat de inzet van kunstmatige intelligentie volledig in het teken van kwaliteitsverbetering. Door medewerkers tijd te besparen, kunnen zij zich meer richten op zorgvuldigheid en vakmanschap.
We geloven dat duurzaamheid hand in hand gaat met innovatie en toekomstbestendigheid
Kwaliteit is ons doel, AI is het middel. Dergelijke technieken maken ons nog meer proactief en proactief sturen zit in ons DNA. Denk aan real-time monitoring van medicijnen, voorspellende analyses maken; onder meer op het gebied van voorraadbeheer en internationaal transport. Het planningsniveau en de beladingsgraad worden hierdoor beter waardoor we sneller kunnen reageren op situaties in de markt. Recent hebben we ons TMS vervangen. Binnenkort volgt het WMS voor alle zeven sites. We vervangen ons WMS systeem voor Blue Yonder zodat we beter ‘future proof’ zijn. Wij zijn al jaren bezig met digitalisering en dat blijven wij doen. Om succesvol te zijn moet je klein beginnen. Belangrijk is ook de samenwerking met de werkvloer. Neem de mensen mee, laat ze de vernieuwing zien, toon openheid dan gaan ze er ook in geloven en accepteren ze de verandering.
Wat wij denk ik goed doen als bedrijf, en we zijn echt niet de enige, is dat mensen specifieke, afgebakende taken hebben. Dus de innovatiemanager is alleen met innovatie bezig. De sustainability manager richt zich alleen op duurzaamheid. Door die toewijding blijft het vliegwiel draaien. Digitalisering in dit voorbeeld heeft en houdt prioriteit, ook omdat we er KPI’s aan verbinden. Een concreet voorbeeld van een innovatief project is het gebruik van computer vision om het werk op de crossdock-afdeling efficiënter te maken. Met de camera’s die alle bewegingen op het buitenterrein registreren, kan direct worden vastgesteld welk voertuig aan welk dock staat. Bijzonder aan dit initiatief is dat de toepassing lokaal wordt uitgevoerd in plaats van in de cloud, waar de meeste AI-oplossingen van VTS draaien. Deze lokale aanpak is voor ons praktischer. Bovendien geeft het lokaal draaien van de applicatie beter inzicht in het energieverbruik.”
Hoe belangrijk is duurzaamheid en hoe spelen jullie daar op in?
“Duurzaamheid is een strategische pijler voor VTS. We kijken niet alleen naar CO₂-reductie, maar ook naar circulaire processen, energie-efficiëntie en sociale duurzaamheid. In de afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld onze energievoorziening verduurzaamd en zijn we gestart met een programma voor duurzame mobiliteit. Elektrificatie van onze vloot is daarin de grootste uitdaging. Ruim 300 voertuigen vervangen is niet alleen een mega investering maar vormt ook een mega-uitdaging om te laden. In Boxmeer maar ook in de rest van Europa. We geloven dat duurzaamheid hand in hand gaat met innovatie en toekomstbestendigheid. Het is uiteindelijk geen project maar een integraal onderdeel van onze strategie en bedrijfsvoering. Daar valt ook sociale duurzaamheid onder. Denk aan sponsoring, meedoen aan goede doelen en mensen ondersteunen als dat nodig is. Wij hebben dagen in het jaar dat we bijvoorbeeld bij bedrijven of mensen thuis gaan helpen. Kosteloos. Denk aan transportklussen of het schilderwerk. We vinden het belangrijk een steentje bij te dragen aan de lokale gemeenschap.
De grootste uitdaging zal het aantrekken en behouden van talent zijn
Qua energievoorziening zijn we volledig verduurzaamd. Geen gas meer en led verlichting. Op alle warehouses liggen zonnepanelen. We hebben overcapaciteit. We leveren te veel terug. Nu schakelen wij daarom omvormers uit om het overvolle netwerk niet te belasten. Voor de toekomst overwegen wij batterijen voor de opslag van te veel opgewekte energie. Die batterijen, soort containers, zijn nu nog niet rendabel. Ze zijn simpelweg te duur en je moet ze een plek geven op het terrein. Daarnaast komt natuurlijk de gemeente om de hoek kijken qua vergunningen et cetera. Wij vinden die investering daarom nog te vroeg.”
Terugkijkend op 2025, wat zie je als verbeterpunten?
“Hoewel we veel bereikt hebben, zien we dat de snelheid van interne adoptie van nieuwe technologie soms achterblijft. De druk op onze organisatie is groot. In de afgelopen 35 jaar heb ik nog nooit zoveel veranderingen en uitdagingen samen zien komen (broodnodige investeringen, AI, robotisering, concurrentie, eisen van farmaklanten, elektrificatie etc.) Ook willen we onze datagedreven besluitvorming verder versterken. Daarnaast is er ruimte om onze samenwerking met partners en leveranciers op het gebied van duurzaamheid te intensiveren.”
Verwachtingen voor 2026; waar liggen de uitdagingen?
Voor 2026 verwachten we verdere consolidatie van onze digitale infrastructuur en uitbreiding van onze geautomatiseerde processen. We willen en moeten wel om de best mogelijke kwaliteit voor farma logistiek te waarborgen. De grootste uitdaging zal het aantrekken en behouden van talent zijn. Tegelijk liggen er kansen in AI-toepassingen, duurzame logistiek en internationale groei. We willen VTS positioneren als een innovatieve, duurzame en mensgerichte speler in de sector. Dat zit in ons VTS DNA dus dat gaat ons lukken.”


