Binnenkijken in Daimler Truck nieuwe high tech spare parts distributiecentrum (video)

daimler spare parts warehouse

Daimler Truck heeft officieel de deuren geopend van het nieuwe Global Parts Center (GPC) in Halberstadt. Dit hypermoderne distributiecentrum vormt voortaan het kloppend hart van de wereldwijde aftersaleslogistiek van Mercedes-Benz Trucks. De gefaseerde ingebruikname verloopt volgens planning; de eerste reserveonderdelen zijn inmiddels opgeslagen.

De bouw was al aangekondigd, maar nu is het Daimler spare parts warehouse officieel geopend. Vanuit het Duitse Halberstadt zullen in de toekomst tot 300.000 verschillende onderdelen – van schroeven tot complete truckcabines – worden geleverd aan dealers in meer dan 170 landen. Het GPC speelt hiermee een cruciale rol in het garanderen van internationale toeleveringsketens en het minimaliseren van stilstand bij klanten.

Logistiek Daimler

Het GPC beslaat een bruto vloeroppervlak van circa 270.000 vierkante meter, waarvan 260.000 vierkante meter logistieke ruimte – meer dan 35 voetbalvelden. De locatie is uitgerust met geavanceerde opslag- en transportsystemen, waaronder een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn en een geautomatiseerd kleinonderdelenmagazijn. Daimler maakt onder meer gebruik van AMR’s (merk onbekend) en Autostore. De inkomende en uitgaande goederen worden verwerkt via twee enorme hallen van elk circa 200 bij 600 meter. De dagelijkse logistieke operaties zijn in handen van DP World, een wereldwijde logistieke speler met ruime ervaring in de volledige supply chain.

Karin Rådström, ceo Daimler Truck: “Met ons nieuwe Global Parts Center kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn. Vanuit Halberstadt kunnen we hen in meer dan 170 landen snel en efficiënt voorzien van reserveonderdelen voor Mercedes-Benz Trucks, zodat hun trucks maximaal inzetbaar zijn. Dit zal ons vermogen om het doel van Daimler Truck waar te maken verder versterken: Voor iedereen die de wereld in beweging houdt.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat centraal bij het ontwerp van het nieuwe GPC. Het complex is volledig fossielvrij: geen gas, geen olie. De energievoorziening komt grotendeels van een van de grootste zonnesystemen op een dak in Europa. Meer dan 90 procent van het dakoppervlak – zo’n 250.000 vierkante meter – is uitgerust met zonnepanelen met een piekvermogen van 22 megawatt. Jaarlijks zal dit systeem meer dan 20 miljoen kilowattuur opwekken, ruim voldoende voor het eigen gebruik. Het overschot wordt teruggeleverd aan het net.

Batterijopslag en laadpunten

Voor de opslag van energie komt er een eerste batterijopslag van 2.000 kWh, met uitbreiding in latere fasen. Verwarming gebeurt via elektrische warmtepompen in combinatie met vloerverwarming. Daarnaast worden circa 30 laadpunten voor elektrische voertuigen voorzien, met uitbreidingsmogelijkheden.

Ook vrachtwagens van toeleveranciers kunnen opladen op het terrein. Er zijn 16 laadpunten van 200 kW en vier van 400 kW geïnstalleerd. De eerste geëlektrificeerde route – tussen het 30 kilometer verderop gelegen Oschersleben en Halberstadt – start al in augustus 2025. Meer e-truckroutes volgen.

Investering van 500 miljoen

Vanaf 2026 zal Halberstadt meer dan 20 regionale logistieke centra en bijna 3.000 dealers wereldwijd bedienen – onder meer in Europa, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, Brazilië en Australië. In totaal zullen zo’n 2.600 toeleveranciers onderdelen aanleveren voor het centrum. Daimler Truck investeert ongeveer 500 miljoen euro in het nieuwe distributiecentrum. Tegen begin 2026 moeten er zo’n 650 gekwalificeerde banen zijn gecreëerd; momenteel zijn er al bijna 200 medewerkers aan de slag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.