Tijdens de HUB Experience in het Duitse Weeze had heftruckfabrikant Hyster deze week een primeur. Voor het eerst was daar voor het intralogistieke publiek de nieuwe J8.0XN elektrische counterbalanced truck te zien. Hyster demonstreerde daarbij in een ‘wedstrijdje’ tegen een dieseltruck hoe snel en handig deze nieuwe truck in gebruik is.
Ongeveer 130 intralogistieke managers en medewerkers van rond de honderd Nederlandse bedrijven waren op woensdag 5 oktober op de Hyster HUB Experience in het Duitse Weeze afgekomen. Heffiq, Hyster-dealer in Nederland, had ze daarvoor uitgenodigd en trakteerde ook op een etentje in Cuijk ter gelegenheid van haar vijftig jarige bestaan. Heffiq regelde ook het gezamenlijk vervoer met bussen naar het nabij gelegen Weeze.
Noviteiten
Op het oude militaire vliegveld in Weeze, aanpalend aan het huidige vliegveld dat vooral door Ryanair gebruikt wordt, was het deze week een drukte van belang. Heftruckfabrikant Hyster had er een week lang haar kampen op geslagen.
Op het buitenterrein waren diverse demonstraties te zijn van een aantal big trucks. Maar ook de geoptimaliseerde J5.XN6 voor de papierindustrie werd getoond, evenals de nieuwe H2.0-3.0XT serie. Het gaat daarbij om een eenvoudige, vooral mechanisch werkende heftruck met alle basiseigenschappen van Hyster maar zonder een aantal geavanceerde ‘toeters en bellen’.
En dan dus met als klap op de vuurpijl de nieuwe elektrische J8.0XN counterbalanced truck. De truck is zo nieuw dat de aanschafprijs bij de Heffiq-mensen nog niet bekend was. De truck is op dit moment ook nog niet te koop. Wel zal hij in aanschaf wat duurder zijn dan zijn ‘diesel-evenknie’. Maar de total cost of ownership zal in bepaalde toepassingen zeker lager liggen, zo luidde de verwachting.
Partners
In een grote hal was de laatste stand van zaken te zijn op het gebied van andere magazijntrucks. Er werden demonstraties gegeven, maar er was ook volop informatie verkrijgbaar over andere diensten die Hyster levert, zoals haar fleetmanagement- en trackerservice-programma’s. Ook waren diverse partnerleveranciers van de fabrikant aanwezig, variërend van Shell tot Unisource en van Trelleborg tot Ravas.


