Palletways leert wijze les over brandstofkwaliteit

Palletways leert wijze les over brandstofkwaliteit featured image
Tijdens de nachtelijke uren is het crossdocken bij Palletways in volle gang: 2.000 palletbewegingen vragen om snelle, zorgeloos inzetbare heftrucks

Crossdockbedrijf Palletways uit Nijmegen heeft ervaren dat de kwaliteit van heftruckgas een belangrijke factor is voor de bedrijfskosten. Een ogenschijnlijk lagere kostprijs voor het gas en de fles leidden tot hogere onderhoudskosten. Met de terugkeer naar het te duur gedachte gassysteem verdwenen de problemen en daalden de totale operationele kosten sterk.

Overdag kun je er het spreekwoordelijke kanon afschieten, maar ’s nachts is het er een drukte van jewelste. In enkele uren tijd lossen de medewerkers van Palletways een dikke 1.000 pallets en zetten ze er evenveel weer terug in de vrachtwagens. “Wij crossdocken voor onze leden”, vertelt Assistant Operations Manager Terry Driessen. “De aangesloten, onafhankelijke transportbedrijven bereiken op deze manier een optimale beladingsgraad per bestemming.”

Toegevoegde waarde leveren

In de grote hal op industrieterrein Bijsterhuizen staan vanaf 22.00 uur continu twee rijen van elk twee vrachtwagens opgesteld. Daaromheen en tussendoor zwermen de heftrucks als bijen rond. Palletways gebruikt als sinds de start in het jaar 2005 LPG-trucks voor deze intensieve inzet. Voor de 5 Cat heftrucks werden door Lastraga Cryogas uit het nabijgelegen Wijchen lichtgewicht aluminium flessen van Rijngas geleverd.

“Wij zijn gespecialiseerd in industriële gassen en dan met name voor lastechnische doeleinden”, verklaart Sales Manager Emiel Thijssen van Lastraga Cryogas. “Onze doelstelling is om altijd toegevoegde waarde te leveren voor onze klanten. Daarom werken we graag met dit concept. Rijngas gebruikt zuiver propaan en de flessen zijn erg veilig dankzij de gecentreerde plaatsing en de koppeling die alleen voor vloeistofafname geschikt is.”

Flinke besparing

“Er was maar één ‘maar’ en dat was de prijs”, haakt Terry Driessen in. “Mijn voorganger werd in 2008 geconfronteerd met een prijsverschil van circa 5 euro per fles, en dat is best veel op een bedrag van ongeveer 21 euro voor 13 kg heftruckgas.”

Norbert Romijn, directeur van Rijngas uit Dinxperlo, knikt ter bevestiging. “Het probleem is dat de prijzen dagelijks fluctueren en dat er geen duidelijkheid is over de marktprijzen van dat moment. Wij hanteren een gemiddelde prijs over een langere periode en dat geeft de klant duidelijkheid en zekerheid. Daarnaast zijn en blijven er altijd aanbieders die onder de prijs werken om nieuwe klanten te werven. Opvallend is dat de prijzen na verloop van tijd weer op een ‘normaal’ niveau komen. Er is dan duidelijk sprake van een niet realistische tijdelijke lokprijs.”

Voor Palletways was de rekensom snel gemaakt. Vijf trucks verbruiken per dag 1.6 fles heftruckgas ofwel 8 flesvullingen. Bij het toenmalige prijsverschil van 5 euro is dat een dagelijks verschil van 40 euro, ofwel ruim 800 euro per maand. Met de overstap werd dus flink bespaard en die kunststof flessen van de andere leverancier waren maar één kg zwaarder, dus dat zat ook goed.

Oplopende temperatuur

Wekelijks levert Lastraga Cryogas een voorraad Rijngas flessen af bij Palletways, want elke truck verbruikt 1,6 fles per dag

Wat begon als een goed bedoelde manier om kosten te besparen, pakte voor Palletways echter heel anders uit. Bij het snel wisselen van de tanks stootten de chauffeurs nog wel eens met de fles tegen de truck en braken kunststof handvatten af waardoor sommige medewerkers hun handen beschadigden. In de hectiek liepen ook de flessen zelf schade op, en dat leidde eveneens tot extra kosten.

“Dat hadden we eventueel kunnen voorzien”, stelt Terry Driessen, die destijds teamleider voor de nachtploeg was. “Maar niet dat we steeds vaker de melding E32 op het display van de trucks kregen: de code voor een te hoge motortemperatuur. Op dat moment gaat een truck in een beveiligde modus van maximaal 50% van zijn vermogen. De snelheid was er helemaal uit en we liepen vertragingen op in onze afhandeling. Ook de chauffeurs werden knorrig en geïrriteerd. Zo konden ze immers niet werken.”

Leverancier Crepa dacht actief mee en verzorgde grotere koelopeningen en plaatste dure, kwetsbare high speed ventilatoren. Zelfs de bodemplaten werden onder de truck vandaan gehaald, maar het probleem van warmlopen bleef terugkomen. Terry Driessen: “De monteur kon twee keer per week komen om de boel te resetten en bijna maandelijks moesten de verdampers worden schoongemaakt.”

Geïrriteerde chauffeurs

“We zagen de onderhoudskosten per maand zo sterk stijgen dat het voor mij een reden was om terug te gaan naar Lastraga Cryogas en de aluminium flessen”, vervolgt Terry Driessen. “Hierbij reken ik nog niet eens de kosten van ziekteverzuim van geïrriteerde chauffeurs en de vertraging in het werk mee.”

Met een tweetal nieuwe Cat heftrucks begon Palletways in 2010 weer met de aluminium Rijngas flessen. Toen bleek dat er geen E32-meldingen kwamen, is de ‘oude leverancier’ ook voor de andere trucks weer in ere hersteld. Trucks met een schone verdamper bleven goed lopen en werken tot op de dag van vandaag naar tevredenheid. Terry Driessen: “De heftrucks lopen hoorbaar mooier, ruiken veel minder naar ammoniak en verbruiken 5% minder brandstof.”

Inkoper moet beter luisteren

De robuuste alumium flessen kunnen tegen een stootjes en liggen, dankzij de centreerpen, altijd op de juiste manier op de truck

Norbert Romijn is zichtbaar blij met het voorbeeld bij Palletways. “Sludgevorming en warmlopen heeft in het verleden al tot vele discussies en onderzoeken geleid. Deze waren niet alle even objectief en zorgvuldig, waardoor er nooit echt uitsluitsel is gekomen. Basis van het probleem blijft voor mij de combinatie van de kunststof fles met de zuiverheid van het gas.”

Volgens de gasspecialisten is propaan over het algemeen duurder en wordt er butaan bijgemengd om de kosten te beheersen. Dit mengen is niet mogelijk bij lage temperaturen, want butaan verdampt dan niet. Aangezien je nooit weet wanneer en onder welke omstandigheden een fles heftruckgas wordt ingezet, vult Rijngas haar aluminium flessen af met propaan. Dit gas bevat bovendien minder zware componenten en die kunnen leiden tot vervuiling van de verdamper.

Terry Driessen: “Als je alleen kijkt naar de inkoopkosten van het gassysteem, dan zie je grote verschillen. Maar als je ervaart wat de werkelijke kosten van de kwaliteitsverschillen zijn, dan is voor ons goedkoop beslist duurkoop geweest. Mijn tip: inkoper, praat eens met de mensen op de werkvloer en luister goed. De werkelijke besparing ligt vaak ergens anders dan bij een ogenschijnlijk goedkoper product.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.