Cat EP15PNT – Volwassen innovaties

Cat EP15PNT – Volwassen innovaties featured image

De trucks uit de fabrieken van MCFE in Almere hebben doorgaans een bescheiden karakter als het gaat om futuristische hoogstandjes of innovatieve systemen. De trucks worden ontworpen en gebouwd volgens het no nonsense principe en moeten wereldwijd functioneel en betrouwbaar zijn. Dit laatste is beslist het geval bij de nieuwe serie drie- en vierwiel trucks met een hefvermogen van 1.3 tot en met 2.0 ton. De 48V lijn combineert praktisch nut met een aantal opmerkelijk details. We stellen de nieuwkomer graag even voor aan de hand van een intensieve test met de EP15PNT van Cat Lifttrucks.

De mini-hendels voor de mastbediening zijn een ‘oude bekende’; wie ze lang achter elkaar gebruikt voelt dat in de vingertoppen
De mini-hendels voor de mastbediening zijn een ‘oude bekende’; wie ze lang achter elkaar gebruikt voelt dat in de vingertoppen

Ruime entree

Elektrische heftrucks in de klasse van 1.3 tot en met 2.0 ton zijn vooral bestemd voor een inzet in beperkte ruimtes. Een krappe draaicirkel en overzichtelijke bouw zijn onontbeerlijk en wat dit betreft gooit de Cat hoge ogen. De truck oogt compact, maar biedt de chauffeur toch alle benodigde ruimte. Dit merk je al direct bij de op- en afstaptrede die ongekend ruim en functioneel is voor trucks in dit segment. Dankzij de gemakkelijke entree en het opvallend kleine stuurwiel, loop je de cabine zonder problemen binnen en zit je in no time op je plaats. De neigcilinders zijn onder de volledig vlakke voetenplaat weggewerkt en mede hierdoor is de voetruimte onbelemmerd en groot. Zowel de linker- als rechtervoet komt geen obstakels tegen. Daarbij zijn ook de hoogte en de hellingshoek van het acceleratiepedaal en het rempedaal precies goed. Deze werkpositie hou je met gemak een langere tijd vol.

Riante zit

De zit achter de traploos verstelbare stuurkolom is goed en, zoals gebruikelijk, iets links uit het midden van de truck. De linker zijsteun van de MCFE Pilot stoel met Cat-logo doet dienst als praktisch handvat bij het opstappen, maar zit ook wat in de weg als je de heupgordel wilt omdoen. De stoel is voorzien van een slingertje aan de voorzijde om het juiste lichaamsgewicht in te stellen. Helaas gaat dit zo zwaar dat we bij 80 kg de resterende 20 kg maar voor lief nemen. De hoofdruimte tot aan het beschermdak is riant en geeft opnieuw de bevestiging dat je toch groots kunt zitten op een kleine truck.
Vanaf de bestuurderpositie valt het kleine stuurwiel van de nieuwe serie nog sterker op. Het oogt modern en zorgt voor extra ruimte in de cabine. Geholpen door een prima stuurbekrachtiging levert het bovendien een goed en voorspelbaar stuurgedrag op. Wel is het aantal omwentelingen tussen de uiterste stuurstanden met 6,5 vrij groot.
Bij het achteruit rijden ervaren we de extra handgreep aan de dakstijl als erg nuttig en veilig. Je vingers blijven binnen de contouren en je hebt goed houvast. De drukknop voor de claxon is een logische aanvulling.

Het lijkt vol in de mast, maar de dodehoek blijft beperkt tot slechts 26 cm tot een werkhoogte van twee meter
Het lijkt vol in de mast, maar de dodehoek blijft beperkt tot slechts 26 cm tot een werkhoogte van twee meter

Veiligheid eerst

De juiste stand van de achterwielen is te zien in de vorm van een duidelijke pijl op het nieuwe digitale display. Voorts zien we daarop de mate van batterijontlading, datum en tijd, een digitale snelheidsmeter en indicatoren voor de parkeerrem, de gordel, mastfuncties en rijschakeling. Via de naastgelegen toetsen is het menu te wisselen en kun je als chauffeur zelf vijf voorgeprogrammeerde rij-instellingen kiezen. Per ongeluk een andere setting instellen is niet aan de orde. Na wijziging dient het contact uit- en weer aangezet te worden. Zoiets doe je dus bewust. Jammer dat de gekozen instelling niet in het overzicht van het basisdisplay wordt getoond.
Nieuw op de serie is de elektrisch te bedienen parkeerrem via een tuimelschakelaar, links naast de stuurkolom. Ook hiervoor geldt: onbedoeld wegrijden is er niet bij. Je moet altijd bewust de parkeerrem ontgrendelen. Ook als je verzuimd hebt om deze bij het afstappen in te schakelen. Stap je daarna op en wil je wegrijden, dan moet je eerst de schakelaar een keer aan- en weer uitzetten. In beginsel irritant, maar achteraf gezien erg veilig.

Constructie en zicht

Opvallend aan de Cat EP15PNT is het gebruik van degelijke materialen en de goede afwerking. De oliebadremmen zijn onderhoudsvrij, de plaatdelen sluiten netjes aan en het geheel maakt een solide indruk. Ook tijdens het werken ervaar je de sterkte van de constructie: de truck voelt aangenaam stijf aan.
De ontwerpers hebben goed gelet op zichtoptimalisatie, want deze is prima in orde. Zowel langs en door de mast als over het dashboard en het contragewicht. De testtruck is voorzien van een driedelige mast met vrije heffing en een totale hefhoogte van 4.750 mm. Er is geen sideshift gemonteerd en mede dankzij het slanke vorkenbord komen we tot een geringe dodehoek van slechts 26 cm (incl. lastrek) op een totaal van twee meter heffen. Iets minder solide oogt de torsie die deze mast laat zien als we met 1.000 kg tot grotere hefhoogtes gaan. De mast zwaait redelijk lang na en is ook tijdens het dalen met een zwaardere last wat onrustig.
Voor de bediening van de mastfuncties heeft onze Cat heftruck de bekende mini-hendels gemonteerd aan een volledig verstelbare armleuning. Het comfort van de leuning is prima, alleen voel je bij intensief werk de vrij kleine hendeltjes in de vingertoppen terug. Iets bredere of plattere mini-hendels zouden onze voorkeur hebben.

Productiviteit en verbruik

Voor de metingen van de productiviteit en het verbruik, proberen we de instellingen vijf tot en met twee uit. Volgens leverancier Crepa zijn het allemaal fabriekswaarden en deze kunnen op wens van de klant worden bijgesteld. Stand vijf is het krachtigst, stand één het meest rustig. Zo rustig zelf dat we deze niet gebruiken. Op stand vijf en stand drie ervaren we respectievelijk de meeste power en een werkelijke besparing aan energie. De metingen bevestigen dit gevoel. Stand vijf maakt de Cat heftruck productiever dan gemiddeld in deze klasse. De truck reageert vlot en biedt hoge acceleratie, rij- en hefsnelheden. Voor al deze kracht is wel veel energie nodig, want het verbruik is stevig met 5,72 kWh voor de test en 12,01 kWh per 100 verplaatste pallets. Stand drie levert een energiebesparing van dik 22 procent en vermindert de productiviteit met 8 procent. Wie niet echt een hoge productie nodig heeft, kiest bij voorkeur voor deze mildere setting drie. Het levert bijna twee uur langere inzetduur van de batterij (max. 500 Ah DIN / 625 Ah BS) op.

Conclusie

De compacte EP15PNT van Cat Lifttrucks biedt veel praktische zit- en werkruimte. De op- en afstap is maatgevend voor deze klasse. Ook de bediening is voorspelbaar en het zicht is goed. Minder positief ervaren we de vorm van de mini-hendels bij langdurig gebruik en de torsie op de mast bij zwaardere gewichten en hogere hefhoogten. De productiviteit is in stand vijf bovengemiddeld, maar dat kan ten koste gaan van het energieverbruik. Gezien het inzetdoel in redelijk beperkte binnenruimtes, is stand drie ruim voldoende om vlot te kunnen werken. De energiewinst die dit oplevert is groot en maakt de nieuwe, volwassen Cat nog makkelijker en aangenamer in de omgang.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.