Brouwer wint tijd met Transporeon's e-logistics platform

Brouwer wint tijd met Transporeon's  e-logistics platform featured image

Anheuser-Busch InBev, de brouwer van onder meer Hertog Jan, Stella Artois, Leffe, Beck’s, Jupiler en Dommelsch, heeft voor het logistieke proces in Duitsland een efficiëncyslag geslagen door te kiezen voor het e-logistics platform van Transporeon.
In Duitsland, waar AB InBev naast Beck’s ook Löwenbräu, Diebels en Franziskaner produceert, waren de AB InBev-brouwerijen in 2007 alleen al goed voor een verkoopvolume van  9 miljoen hectoliter bier. Vanuit de vijf Duitse brouwerijen en verschillende magazijnen bedient AB InBev Germany zo’n 1.000 klanten.

Om te voorkomen dat vervoerders en klanten die hun producten zelf afhalen, soms uren moeten wachten tijdens de piekmomenten, gebruikt AB InBev nu Tislot, het systeem voor tijdvenstermanagement van Transporeon. Een succes, zo blijkt uit de woorden van Muamer Asani, Head of Warehousing Germany bij AB InBev Germany: “Dankzij deze tool zijn we erin geslaagd de wachttijden voor het laden en lossen met zo’n 20 à 25 percent in te korten.”

 Transporeon AB Inbev

Hoogseizoen
De zomer, met veel barbecues, voetbalwedstrijden en openluchtfeestjes, is voor de AB InBev-vestigingen een absoluut hoogseizoen, waarin de vraag soms even snel stijgt als de temperatuur. Dat betekent tegelijk ook een serieuze toename van de stress in de magazijnen en aan de laaddocks. In de lokale magazijnen worden maandelijks ongeveer 9.000 vrachtwagenladingen afgehandeld. Meestal gaat het om leveringen of bestellingen van groothandelaars die hun goederen zelf komen afhalen. Maar het kunnen ook inkomende goederen zijn of emballage.

Druk
 “Op sommige dagen was het zo druk, dat de vrachtwagens tot ver buiten de toegangspoorten stonden aan te schuiven”, zegt Asani over zijn ervaring op de bedrijfssite in Bremen. “Het was in die omstandigheden gewoonweg onmogelijk om nog langer onze doelstellingen qua klantentevredenheid te halen”. Omdat de brouwerij in Bremen, zoals de meeste andere brouwerijen van het bedrijf, in het hartje van de stad ligt, was een uitbreiding van de bedrijfssite geen optie. Dus ging AB InBev op zoek naar alternatieven om het laad- en losverkeer te verlichten en de wachttijden te verminderen. Zo kwam de brouwer terecht bij Tislot, de tijdvenstermanagement-software van Transporeon.

Spitsuren
“Vóór de invoering van het systeem kregen onze klanten wel een afhaaldatum maar geen specifiek afhaaluur”, vertelt Adriano Leo, hoofd van het Customer Service Center bij AB InBev Germany. “Met als gevolg: spitsuren en rijen wachtende vrachtwagens die voor de nodige vertragingen zorgden bij de expeditie.” En dat terwijl de vrije capaciteit vroeger of later op de dag niet of nauwelijks werd gebruikt. Deze vertragingen zijn niet alleen vervelend voor de dispatchers, vervoerders en klanten, maar ze kosten ook nog eens handenvol geld. Transporeon GmbH in Ulm was al lang vertrouwd met het probleem vanuit andere sectoren en ontwikkelde het tijdvenstermanagement-systeem Tislot als oplossing.

Transporeon AB Inbev 1

Tijdvensters
Met dit internetplatform kunnen erkende vervoerders en klanten hun vrachtwagens gemakkelijk registreren en tijdvensters reserveren voor alle uitgaande en binnenkomende goederen. Dit kan omdat Tislot alle gebruikers een up-to-date overzicht geeft van de nog beschikbare laadcapaciteit. Klanten die goederen komen halen of afleveren kunnen op die manier voor het laden of lossen een beschikbaar tijdvenster kiezen dat hun het best past. En dat voorkomt drukte en de daarmee samenhangende wachttijden.
 
Snel
Bij AB InBev wordt dit systeem zowel gebruikt door de eigen vervoerders als door drankgroothandelaars die zelf om hun goederen komen. “Zodra onze Customer Service bevestigt dat de goederen klaar zijn voor verzending kunnen deze zelfafhalers snel en gemakkelijk het vrije tijdvenster reserveren dat het best in hun routeplanning past.”

Interface
Een interface tussen Tislot en AB InBev’s interne SAP-systeem zorgt er verder voor dat vrachtwagens enkel kunnen worden geboekt voor bevestigde transportopdrachten en dat de gereserveerde tijden onmiddellijk in SAP worden opgeslagen. Drankhandelaars die geen gebruik wensen te maken van de internetregistratie kunnen hun afhaaltijden reserveren via het AB InBev Customer Service Centre.

Inbound
Momenteel maken bij AB InBev zo’n 20 vervoerders en 700 op het systeem geregistreerde klanten gebruik van tijdvenstermanagement. Het systeem zorgt voor de afhandeling van de distributielogistiek van al de Duitse brouwerijen en het gros van de magazijnen. In sommige regio’s wordt het ook gebruikt voor de inbound logistiek. “Al bij al werd het het al snel een win-win situatie voor alle betrokkenen”, zegt Asani. “De chauffeurs verliezen niet langer kostbare tijd aan de kaaien, wij kunnen onze capaciteit beter aanwenden en de klanten krijgen hun transportopdrachten veel vlugger.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.