Chocoladereus optimaliseert intern transport met AGV’s en heftrucks

jungheinrich ritter

Om de materiaalstroom tussen het externe magazijn in Dettenhausen en de productielocatie in Waldenbuch toekomstbestendig in te richten, heeft Alfred Ritter gekozen voor een schaalbare, semi-geautomatiseerde material-handlingoplossing. Met deze stap automatiseert de chocoladefabrikant circa 90 procent van het grondtransport en creëert het stabiele processen bij een hoge doorvoer van ongeveer 37.000 pallets per jaar.

Ritter Sport produceert al vier generaties lang chocolade voor klanten over de hele wereld. Dagelijks worden grote volumes grondstoffen en verpakkingsmaterialen vanuit Dettenhausen aangevoerd naar de fabriek. Door groeiende eisen aan beschikbaarheid, snelheid en veiligheid was uitbreiding én herinrichting van het magazijn noodzakelijk. Daarbij viel de keuze op een oplossing waarin geautomatiseerde en manuele processen samenwerken.

AGV’s Jungheinrich

De kern van de oplossing wordt gevormd door vier EKS 215a mobiele robots met lithium-ion-technologie van Jungheinrich, dat fors in zet op automatisering. Deze automatisch geleide voertuigen navigeren met behulp van warehouseNAVIGATION nauwkeurig door het magazijn en verwerken tot 60 transportopdrachten per uur. Twee automatische laadstations van 300 ampère zorgen voor korte laadcycli en een hoge beschikbaarheid, ook bij meerploegendiensten.

Samenwerking manuele heftrucks

De AGV’s werken samen met manuele EKX 516k- en EFX 413-smallegangentrucks. De aansturing verloopt via de Jungheinrich Logistics Interface, die de gemengde operatie van mens en machine regelt. Het systeem coördineert gangpadwisselingen en voorkomt botsingen met behulp van een intelligent verkeerslichtsysteem, wat de veiligheid en voorspelbaarheid van de processen vergroot.

Complexe ladingen

Een belangrijke uitdaging binnen het project was het transport van big bags die tot 15 centimeter buiten de pallet uitsteken. Om schade te voorkomen, ontwikkelde Jungheinrich projectspecifieke aanpassingen aan de besturing en speciale afstandsoplossingen. Hierdoor kan ook dit afwijkende ladingstype veilig en betrouwbaar worden verplaatst.

Grote wisseltruck

Voor een stabiele samenwerking tussen de geautomatiseerde voertuigen en de manuele smallegangentrucks is een innovatief ‘handshake’-proces geïmplementeerd. Zodra een smallegangentruck een gangpadwissel aanvraagt, verlaten alle mobiele robots automatisch het betreffende gebied. Pas wanneer de truck terug is in zijn eigen gangpad, worden de robots weer vrijgegeven.

Naast de technische oplossing heeft Ritter gekozen voor een vijfjarig full-servicecontract. Dit garandeert snelle responstijden en een hoge systeem-beschikbaarheid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.