Arthur Böhhmer, sc manager Wibra: ‘Duurzaamheid doe je er niet even bij’

wibra

2025 was een jaar van groei, innovatie én uitdagingen. In deze special geven vier koplopers hun visie op de vier (misschien wel) belangrijkste thema’s van dit moment op het gebied van logistiek en warehousing: personeel, robotisering/automatisering, duurzaamheid en digitalisering. Arthur Böhhmer, supply chain manager Wibra blikt terug en kijkt vooruit.

Wat was 2025 voor jaar voor jullie?

“2025 was een enerverend jaar. Er is veel gebeurd op retailniveau en ook op logistiek gebied. Door het omvallen van Blokker hebben er qua winkels veel kansen voor gedaan. Voor een mooi bedrag hebben wij kunnen uitbreiden met mooie locaties. Stuk voor stuk winkels op de juiste plek voor ons met een goede vloer en goede verlichting. Dat maakt het instappen een stuk makkelijker. Hierdoor hebben hard kunnen groeien. Eind dit jaar de teller op 360 winkels, vorig jaar was dat nog rond de 300. Die groei heeft natuurlijk gevolgen voor de logistiek. Die groei in winkels en omzet moet logistiek gefaciliteerd worden. Dat doen wij al decennia lang vanuit ons distributiecentrum in Epe. Het is een magazijn dat door de jaren in verschillende fases gebouwd en uitgebreid is. Waardoor het een minder logische vorm heeft gekregen. Kruip door sluip door met verschillende hoogtes. Niet erg praktisch dus. Ook omdat we maar vijf docks hebben voor de uitgaande goederen. Dus waar we voorheen al een uitdaging hadden om efficiënter te werken, werd die uitdaging dit jaar alleen maar groter. We zijn daarom naar een tweeploegendienst gegaan. Maar dat is een oplossing voor de korte termijn. Voor de lange termijn verhuizen we naar een nieuw distributiecentrum.  In Apeldoorn (Wibra verhuist naar het voormalige Picnic dc red.)  krijgen we meer ruimte en kunnen de  logistieke processen efficiënter organiseren. Ook het webshopmagazijn in Vaassen verhuist mee, zodat alle activiteiten straks onder één dak plaatsvinden.”

Jullie gaan dus verhuizen. Dat geeft een uitdaging op personeelsgebied. Hoe moeilijk is het om mensen te houden en te krijgen in deze tijd van groot personeelstekort? Wat is jullie aanpak op personeelsgebied?

“We verhuizen onze logistiek dus naar Apeldoorn. Apeldoorn is misschien transport technisch nog niet eens een hele logische keus, qua locatie. Maar wij, directie en organisatie, vinden het als familiebedrijf, belangrijk om bij onze roots te blijven. Veel van ons personeel komt uit de regio Epe, en we wilden ervoor zorgen dat zij ook betrokken konden zijn bij deze nieuwe stap. We willen de mensen ook graag behouden vanuit menselijk en vanuit logistiek oogpunt; want hun kennis is gewoon superbelangrijk. Die vaardigheden en ervaring willen en kunnen we niet zomaar vervangen.

Qua personeel blijft het nog wel een uitdaging. Het is en blijft nog steeds moeilijk mensen te vinden en te houden. Dan helpt het voor ons wel dat we straks in Apeldoorn zitten aangezien de vijver van beschikbare mensen simpelweg groter is. We krijgen de meeste vacatures wel ingevuld. Mensen vinden en binden begint met een goede onboarding. Wij hebben daarom dit jaar een video  gemaakt die we gebruiken tijdens het onboarden van nieuw personeel. Hierin worden ze welkom geheten, wordt verteld waar Wibra voor staat, maar ook hoe we werken met elkaar in het dc, de veiligheidsregels worden doorgenomen, en waar je je fiets neerzet, hoe je verlof aanvraagt of hoe de kantine werkt.

Goed mechaniseren kost gewoon tijd

Een zachte landing voor de nieuwkomers is het doel. Voorop staat dat de mensen geen nummer zijn, maar de menselijke maat voorop staat. Personeelsbeleid zit ook in kleine dingen bij ons. Zo hebben we nog een koffiejuffrouw en in de kantine wordt er om de week een soepdag georganiseerd. Beetje kneuterig misschien maar het versterkt wel het familiegevoel dat wij belangrijk vinden en willen uitdragen. Ook werken we, straks in het nieuwe dc nog meer, met scholieren. Zij vinden flexibiliteit qua werktijden belangrijk. Dus daar faciliteren we dan ook in.

Waarom kunnen robots/automatisering in warehouses het verschil maken. Niet alleen voor de business maar ook voor de mensen?

“Ik geloof zeker in automatisering/robotisering. In mijn vorige functie heb ik een groot automatiseringsproject gedraaid waarbij we een shuttlesysteem hebben geïmplementeerd. Dat werkte enorm goed . Alleen die investering was gefocust op groei in Duitsland en na pakweg twee jaar werd dat groeiplan gewijzigd waardoor het systeem veel te groot, niet flexibele en dus te duur was. Door die ervaring ben ik meer terughoudend geworden. ik heb ook geleerd dat vijf jaar vooruitkijken in de retail lastig is. Goed mechaniseren kost gewoon tijd. Om goede keuzes te maken, moet je de organisatie eerst goed hebben staan. Met het oog op ons nieuwe dc kiezen wij daarom voor nu voor een manuele oplossing met hef- en pallettrucks.  Ik weet ook niet of  robots iets voor ons zijn, want de volumes bij ons zijn enorm. En winkeldistributie gaat vaak om volle dozen. Dat is anders bij e-commerce. Daar zie ik voor de korte termijn wel mogelijkheden op het gebied van automatisering. We zitten te denken aan liftkasten om de loopafstanden te verkleinen. Automatisering kan prima mensen ontlasten, daar ben ik van overtuigd.  Over ontlasting gesproken; wij picken met een PDA die je op je hand met een polsband bevestigt, om vervolgens met een fingerscanner te scannen. Maar die PDA wordt door veel mensen als te zwaar gevonden. Dus in 2026 willen we versneld over naar een wat vriendelijker systeem.


En als het gaat om digitalisering van de operatie, wat is daarin jullie aanpak?

“Zoals eerder aangegeven, piepte en kraakte het nog wel eens qua efficiency in ons huidige warehouse. Om de expeditie te ontlasten hebben we een TMS tool aangeschaft die op basis van de verwachte volumes een planning maakt. En die planning vervolgens weer terugrekent naar een dock planning om vrachtwagens te laden en dan dat weer terugzet naar een expeditieplanning waar de rolcontainers komen te staan. Vervolgens wordt al die data weer vertaald naar een startpunt wanneer die orders gelopen moeten worden om de ruimte in de expeditie zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dus een hele mooie integratie tussen de TMS tool en onze WMS tool. Ik denk dat we nu zo’n 1900 karren per dag laden, terwijl we ongeveer 900 tot 1000 karren in de expeditiehal kwijt kunnen. Ons centrale distributiecentrum draaide op verouderde systemen en processen die niet langer efficiënt waren. Daarom hebben we 2,5 jaar geleden besloten een nieuw WMS te implementeren (Reflex van Hardis red.) Het mooie van het nieuw systeem is dat het al onze logistieke activiteiten papierloos en geoptimaliseerd aanstuurt. Van inkomende goederen tot orderverwerking: alles is overzichtelijk en gestroomlijnd.”

De voordelen zijn duidelijk merkbaar. Het WMS berekent nu optimale pickvolgordes en looproutes, waardoor onze productiviteit met 26% is gestegen. Daarnaast ondersteunt het systeem cycle counting, waardoor onze jaarlijkse voorraadtelling veel efficiënter verloopt en de gebruikelijke productiviteitsdip tot een minimum wordt beperkt. De digitalisering van ons magazijn heeft ons bovendien beter inzicht gegeven in prestaties en knelpunten. Door die data konden we gericht verbeteringen doorvoeren en onze operationele efficiëntie maximaliseren. Het geeft ons de mogelijkheid om niet alleen sneller te werken, maar ook slimmer. Dit systeem gaat straks over naar het nieuwe dc.”
 
Hoe belangrijk is duurzaamheid en hoe spelen jullie daar op in?

“Sinds dit jaar hebben wij een nieuw MVO-beleid. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid worden steeds belangrijker binnen onze organisatie en we zetten daar actief op in. We willen er niet alleen zijn voor de huishoudens van vandaag, maar ook voor die van de toekomst.  Een groot deel van onze inkoop  is in het Verre Oosten plaatsvindt. Een MVO-team van zes collega’s houdt zich onder andere bezig met het beoordelen van de partijen die als partners in de keten optreden. Een van hun belangrijke taken is  ervoor zorgen dat samenwerkingen aan een eerlijke en veilige productie voldoen. Alleen partners die zich houden aan internationale afspraken over arbeidsrechten en werkomstandigheden komen in aanmerking. Op het gebied van transport en logistiek zijn eveneens stappen gezet om duurzaamheid te vergroten. Intermodaal transport wordt ingezet om de ecologische voetafdruk te verkleinen. We maken nu gebruik van de bargeterminal in Gorinchem. We halen alle afvalstromen uit de filialen terug naar het distributiecentrum, waaronder karton, plastic en oud textiel. Daarnaast is bijna overal is LED-verlichting geïnstalleerd in de winkels. Het nieuwe dc krijgt dat ook. Daarnaast onderzoeken we of we warmtepompen kunnen inzetten. Ons wagenpark bestaat uit  twintig Euro 6 trucks. De eerste elektrische truck (Mercedes red.) wordt binnenkort in gebruik genomen. We overwegen om nog drie extra elektrische voertuigen aan te schaffen, mede om te voldoen aan toekomstige zero-emissie zones.”


Hoe kijk je terug op 2025 en wat zijn de verwachtingen voor 2026; waar liggen de uitdagingen/kansen?

“We hebben afgelopen jaar een extreme groei meegemaakt. Vooral in het aantal nieuwe winkels natuurlijk. Door die groei is de focus veel op de operatie geweest om de groei te faciliteren. Komend jaar ligt de focus vooral op het nieuwe warehouse en de mensen. In januari willen we verhuizen naar Apeldoorn. De uitdaging is om de medewerkers datzelfde familiaire gevoel te geven dat ze gewend zijn in Epe. Ze moeten zich prettig voelen en fijn kunnen werken. Voor het eerste half jaar, de winterperiode, rijden er  busjes tussen Epe en het nieuwe dc. Andere uitdaging is e-commerce. Dat onderdeel zit nog in het oude ERP systeem en is nog niet verbonden met ons WMS. Daar ligt ook nog een uitdaging voor komend jaar.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.