Digitale vormen van criminaliteit versterken traditionele ladingdiefstal, die volgens nieuwe cijfers explosief is gestegen. Dat blijkt uit gegevens van de Transported Asset Protection Association (TAPA), aangehaald door Girteka, blijkt dat het totale schadebedrag door ladingdiefstal in de EU in 2024 opliep tot 549 miljoen euro, een stijging van 438 procent ten opzichte van 2022 en ruim tien keer zoveel als in 2021.
Brute inbraak tot digitale fraude
De criminaliteit verschuift van kleinschalige inbraken naar gecoördineerde operaties met digitale hulpmiddelen. Halverwege 2025 was inbraak in vrachtwagens nog altijd de meest voorkomende methode, maar valse vervoerders, identiteitsfraude en cyberaanvallen nemen snel toe. Ook insiders blijken soms betrokken. Onbeveiligde parkeerplaatsen blijven hotspots.
Miljoenen diefstal
Wereldwijd registreerde het TAPA EMEA Intelligence System tussen 2022 en 2024 meer dan 157.000 incidenten, waarvan ruim 600 alleen al in juni 2025. Een enkele diefstal in Italië, waarbij cosmetica ter waarde van vier miljoen euro verdween, illustreert de schaal en professionaliteit van de daders. Het Europees Parlement schat dat transportcriminaliteit bedrijven jaarlijks meer dan 8,2 miljard euro kost.
Risicolanden
Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn de grootste probleemlanden. Vooral voedingsmiddelen, elektronica, auto-onderdelen en farmaceutische producten zijn populaire doelwitten vanwege hun hoge waarde en gemakkelijke doorverkoop. De diefstal van medicijnen vormt bovendien een risico voor de volksgezondheid.


