Dat stelt CBRE. De vastgoedadviseur waarschuwt dat de snel complexer wordende regelgeving voor stadslogistiek beleggers en ontwikkelaars voor grote uitdagingen stelt. Zonder helder en uniform beleid en beter inzicht in de supply chain van bedrijven, wordt het lastig om op lange termijn rendabele investeringsbeslissingen te nemen.
Groei en diversiteit in stadslogistiek
Volgens prognoses zal de omvang van stadslogistiek tot 2035 met 19% toenemen. Momenteel rijden dagelijks meer dan 680.000 bestelwagens en 53.000 vrachtwagens in, uit en door Nederlandse steden. De logistiek bestaat uit uiteenlopende stromen, waaronder facilitaire en serviceleveringen aan instellingen, stukgoederen voor winkels en versproducten voor supermarkten.
Jim Orsel, Head of Industrial & Logistics CBRE Netherlands: “Nederlandse overheden moeten realiseren dat een duidelijk beleid, aangaande stadslogistiek, cruciaal is om gebruikers, beleggers en ontwikkelaars in actie te laten komen. Met duidelijke wet- en regelgeving voor de lange termijn kunnen logistieke operaties in en rondom de stad efficiënt worden ingericht. Wanneer beleggers en ontwikkelaars een compleet beeld hebben van deze regelgeving en de behoeften en supply chain van hun klanten, dan kunnen ze ook op de lange termijn beter anticiperen.”
Zero emissie
De uitbreiding van zero-emissiezones vormt een belangrijke beleidswijziging. Vervuilende voertuigen worden uit deze zones geweerd, wat vaak leidt tot een extra overslagpunt naar emissievrij vervoer. Dit stimuleert op korte termijn de vraag naar distributiecentra aan de stadsrand, maar die behoefte zal op lange termijn dalen naarmate emissievrije voertuigen meer bereik krijgen. Gemeenten doen er volgens CBRE goed aan om bestaande faciliteiten optimaal te benutten of met beperkte aanpassingen geschikt te maken voor nieuwe logistieke functies.
Regelgeving en supply chain
De ideale locatie en inrichting van een distributiecentrum hangen niet alleen af van lokale regelgeving, maar ook van het type gebruiker en zijn logistieke processen. Daarom is inzicht in de supply chain essentieel voor investeerders en ontwikkelaars.
Sommige beleidsmaatregelen hebben slechts tijdelijk invloed, terwijl andere structurele gevolgen hebben voor de sector. Uniforme wet- en regelgeving helpt bij een efficiënte inrichting van stedelijke logistiek, maar begrip van de bedrijfsbehoeften bepaalt uiteindelijk welke investeringen zinvol zijn.


