Pakketkluizen zijn hot. PostNL en DHL investeren sterk in pakketautomaten, ook Budbee doet dat. De Zweedse pakketbezorger stopt vorig jaar al met thuisbezorging en verdrievoudigt zijn aanbod kluizen in ons land. Het huidige aantal kluizen groeit van duizend naar drieduizend.
“Het stopzetten van leveringen aan huis en onze volledige focus op lockers was een gedurfde stap in een markt die draait om thuisbezorging. Maar sinds die beslissing zien we een aanhoudende verschuiving naar Out-of-Home leveringen en met name naar lockers”, zegt Jørgen Höppener, verantwoordelijk voor Instabee Benelux, waar Budbee deel van uitmaakt.
Volgens Höppener biedt deze aanpak gemak, kostenefficiëntie en duurzaamheid in de hele keten. “Dat andere spelers zich nu ook meer op het lockersegment richten, bewijst dat wij de juiste keuzes maken op basis van consumentengedrag. Onze uitgebreide ervaring met lockers vanuit de Scandinavische Instabee-organisatie geeft ons een groot voordeel.”
Samenwerking supers en Budbee
Samenwerkingen met supermarkten Budbee werkt met een centraal gelegen terminal, van waaruit pakketten worden verdeeld over meer dan duizend slimme pakketkluizen met ongeveer 100.000 compartimenten. Dit aantal groeit naar drieduizend kluizen. Het bedrijf werkt samen met onder meer Albert Heijn en franchisenemers van andere supermarkten. Onlangs is ook kringloopbedrijf Droppie als partner aangesloten. Budbee maakt uitsluitend gebruik van HVO100 en elektrische voertuigen, wat betekent dat de leveringen geen directe fossiele uitstoot veroorzaken.


