De material handling business heeft er een nieuwe speler bij op het gebied van automatisering. Of beter gezegd: Een oude bekende die serieus werk maakt van automatisering. Still die we al jaren kennen als een gerenommeerd heftruckspecialist slaat zijn vleugels uit. Het bedrijf wil zijn reputatie nu ook laten gelden op het gebied van warehouse automatisering. Waarom? “Automatisering is de hottest topic in de logistiek’, stelt Florian Heydenreich, managing director Still sales en services vol overtuiging. Zijn woorden worden gestaafd door cijfers. Warehouse automatisering groeit al jaren en blijft dat doen. De komende jaren met dubbele cijfers. De analisten van Research and Markets verwachten dat de markt tegen 2028 zal groeien naar een waarde van $44 miljard, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van bijna 15% tussen 2023 en 2028. Oprukkende e-commerce, ontwikkelende toeleveringsketens en de behoefte aan snelle leveringsservices zijn een paar redenen waarom automatisering in de lift blijft zitten. Ook personeelstekorten dragen bij aan de populariteit van geautomatiseerde oplossingen.
Still onderkent die groeicijfers ook en vooral de noodzaak en mogelijkheden. En laat geen misverstand bestaan over de ambitie: “We willen dé toonaangevende totaalleverancier worden voor slimme automatiseringsoplossingen, van advies via hardware en software tot service.”
Center of Excellence Antwerpen
Om (potentiële) klanten optimaal voor te bereiden en mee te nemen naar de juiste keuze, investeert Still, onder auspiciën van moederbedrijf Kion, volop in het onderwerp. Misschien wel het meest zichtbare, naast een groeiend portfolio*, is het nieuwe Center of Excellence in Antwerpen. Op steenworp afstand waar ooit Egemin opereerde, het bedrijf dat in 2015 werd ingelijfd door Kion, is nu de ontwikkeling van geautomatiseerde voertuigen, software en klantoplossingen gebundeld onder één dak. In het nieuwe Center of Excellence vinden ook de productie en projectrealisatie plaats. Volgens Heydenreich is het automation center de belangrijkste vestiging van de Kion Group, en dus voor Still, voor onderzoek en ontwikkeling, testen en klantspecifieke productie van automatiseringsoplossingen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Ongeveer 400 medewerkers van verschillende Kion-merken, afkomstig uit 40 verschillende nationaliteiten, werken in het automation center in Antwerpen. Dat bijna 12.000 vierkante meter groot is. Heydenreich: “Door de competenties te centraliseren als R&D, engineering en product management kunnen we nog beter én sneller klanten bedienen.” Dat blijft niet bij woorden.
Snel en lokaal
Doordat de productie van geautomatiseerde oplossingen is geïndustrialiseerd en nu op de productielijn wordt geproduceerd als de manuele trucks, is de time to market teruggebracht van 45 weken naar twaalf weken. Door slimme software toe te voegen is de implementatietijd gereduceerd van twee maanden naar twee dagen. De software maakt het mogelijk dat de implementatie en eventuele storingen gedaan en opgelost kunnen worden door lokale servicemensen in plaats van Belgische experts die voorheen ingevlogen moesten worden, aldus Erik Düwel, directeur product management automation Kion.
Portfolio geautomatiseerde oplossingen

Still houdt het niet bij woorden en visie. Ook op productniveau* wordt hard gewerkt om de belofte dat ‘iedereen kan automatiseren’ waar te maken. Zo komt Still binnenkort op de markt met een autonome reachtruck, de FMX, een geautomatiseerde reachtruck (genomineerd voor Ifoy award 2025) met eenvoudige installatie en een digitale twin voor onderhoud. De truck komt in drie varianten en de kleinste heeft genoeg aan een gangbreedte van 2950 millimeter. De EXV iGo stapelaar is de eerste industrieel geproduceerde AGV, die kostenvoordelen en servicegereedheid biedt. De nieuwe, uiterst compacte AXV iGo is gebouwd voor eenvoudige toepassingen en verlaagt de instapdrempel voor automatisering, onder andere dankzij de korte levertijden, claimt het Duitse concern. Voor grote magazijnen is er iGo cube: een aanpasbare, volledig geautomatiseerde, compacte opslag. Standaardcomponenten garanderen een snel projectverloop en een flexibele configuratie. MX-X iGo: VNA-systemen maximaliseren de efficiëntie in kleine ruimtes.
Op softwaregebied biedt Still iGo flow voor het beheren van transporten en het raceren van goederen. Software voor fleetmanagement komt in twee opties: iGo easy: kleinere systemen en eenvoudige taken; schaalbaar; geschikt voor instap in automatisering. iGo systems: is bedoeld voor complexere systemen en hoge eisen; zeer flexibel en configureerbaar. iGo insights: centraal platform voor vlootinzichten, van prestatieanalyses tot voorspellend onderhoud.
Proceskennis is macht bij automatisering
Maar automatiseren, of beter gezegd succesvol automatiseren is niet enkel afhankelijk van het product. Düwel: “Automatisering is geen catalogus openslaan. Het is een project, een proces.” Koudwatervrees is niet nodig, een goede voorbereiding wel. Denk onder meer aan de wifi kwaliteit in het dc, de vloerkwaliteit en is er wel genoeg ruimte voor de agv’s en amr’s? Essentieel om stilstand te voorkomen, zo bleek ook tijden de rondleiding door het automation center. Twee agv’s kwamen stil te staan en wachtten op elkaar omdat er niet genoeg manoeuvreerruimte was. Een medewerker moest de twee agv’s manueel bevrijden uit hun stilstand. Heydenreich: “Weet wat je wilt, wat je nodig hebt en waar je naar toe wilt. Kortom ken je proces goed.”
Yusen automatiseert met agv’s en amr’s
Een les die Yusen zich ten harte heeft genomen toen zij kozen voor het vergaand automatiseren van een distributiecentrum in het Belgische Gembloux voor farmaceut GSK. Het warehouse heeft een oppervlakte van 40.000 m2 en is uitgerust met achttien geautomatiseerde stapelaars (EXV iGO), tien geautomatiseerde MX-X smallegangentrucks en 1 manuele voor het vrieswarehouse, vijf contour scanners en acht AMR’s, die dozen en pallets transporteren naar de orderpickers. Gitte Daelemans, project manager contract logistics Yuesen Logistics Benelux: “We slaan honderd pallets per uur in en uit verdeeld over drie temperatuurzones en er werken 32 man per shift. Hoeveel er dat zouden zijn indien Yusen een manueel concept had gekozen kan ze niet zeggen, maar duidelijk vele malen meer.

Meer testen
Hoewel Yusen goed was voorbereid op de livegang, (zomer 2024) onder meer via een simulatie test, heeft implementatie tijd nodig en moet men accepteren dat niet alles direct vlekkeloos gaat, geeft Daelemans mee. Slechte labels, gebroken pallets en folie voor de barcode waren onder meer zaken waar Yusen tegen aanliep. “Binnen zes maanden hadden we het redelijk stabiel met inzet van extra mensen. Terugkijkend adviseert Daelemans managers die aan de vooravond staan van automatisering meer volumtests te doen voor livegang en leveranciers strak te informeren. Heydenreich: “Als automatiseringsprojecten niet slagen of fouten bevatten, is dat bijna altijd te wijten aan een gebrekkige voorbereiding, planning en communicatie – en niet aan de technologie.”
Automatisering ook voor bestaande dc’s
Belangrijk vindt hij ook te benadrukken dat automatisering niet enkel is weggelegd is voor nieuwbouw zoals de Yusen case. “Automatisering is niet enkel geschikt voor greenfields, ook voor brownfields, bestaande operaties.” Een andere mythe die hij wilt ontkrachten is dat automatisering duur moet zijn. “Schaalbaarheid is essentieel en goed mogelijk met geautomatiseerde oplossingen. Je kunt dus eenvoudig en snel beginnen zonder dat je meteen flink in de buidel hoeft te tasten.”
De afgelopen twintig jaar is er 500 miljoen dollar verdampt doordat bedrijven het verkeerde systeem kozen, aldus Federica Stufano, analyst bij Gartner. Als je niet tot die categorie wilt behoren: bereid je dan goed voor is het devies. Iedereen kan succesvol automatiseren alleen als die echt wilt, aldus Still. Heydenreich: “One size fits all bestaat niet. Automatisering vergt overleg, afstemming. Kies wat bij jouw proces en toekomstige plannen past.” Dan zorg je ervoor dat je niet behoort tot die bedrijven die onnodig veel geld hebben gestopt in een oplossing die niet werkt.
*Still presenteert haar huidige portfolio geautomatiseerde oplossingen op de vakbeurs LogiMAT in Stuttgart, van 11 tot en met 13 maart 2025. Tijdens twee live-scenario’s demonstreren de automatiseringsexperts de inzet van iGo easy aan de hand van de AXV iGo geautomatiseerde hoogheffende pallettruck en een volledig geautomatiseerde goederenstroom met iGo systems. In dit tweede scenario werken stationaire oplossingen zoals het STILL iGo cube pallet shuttle warehouse samen met in serie geproduceerde trucks als de FM-X iGo geautomatiseerde reachtruck en de EXV iGo hoogheffende pallettruck.


