Corona is weer terug op het logistieke toneel. De grootste haven van China, (in tonnage) de Ningbo-Zhoushan haven is sinds 11 augustus deels dicht vanwege een coronabesmetting. De sluiting zal zorgen voor serieuze verstoringen van de supply chain is de verwachting. Het goede nieuws is dat analisten verwachten dat de impact minder ernstig zal zijn dan eerdere verstoringen, zoals die in de Yantian haven in Shenzhen.
Omleidingen containers
Dat meldt de website SCMP.com in een artikel. Hoewel er nog geen officiële heropeningsdatum is aangekondigd, bereidt de haven zich voor om de operaties bij de Meishan-terminal te hervatten. Sinds de sluiting zijn de meeste containeractiviteiten omgeleid naar andere terminals, wat vooralsnog heeft voorkomen dat er lange wachttijden zijn ontstaan, zoals eerder gebeurde in Yantian.
Congestie
De huidige congestie in Ningbo-Zhoushan en nabijgelegen Shanghai is weliswaar toegenomen, maar de wachttijd is slechts licht gestegen naar gemiddeld vijf dagen. Dit is minder dramatisch dan bij eerdere verstoringen. Bovendien zijn het aantal ‘blank sailings’ – geannuleerde scheepsaankomsten – niet significant gestegen.
Achterstand
De tijdelijke sluiting van de Meishan-terminal, verantwoordelijk voor 20% van de totale vrachtoverslag in de haven, heeft geleid tot een achterstand van ongeveer 70.000 TEU (twintig-voet containers), maar experts zien dit als een beheersbaar probleem. De impact zou voornamelijk gevoeld worden in de Verenigde Staten, met sectoren zoals auto’s en kleding die het meest getroffen worden.
Als de terminal snel heropent, wordt verwacht dat de verstoringen beperkt blijven en de toeleveringsketen zich tijdig kan herstellen, net voor het drukke seizoen rond Black Friday en Kerst.


