Na een mager jaar voor vrachtvolumes is het vooruitzicht in transport en logistiek nog steeds gemengd. Toch verschijnt er hier en daar groen licht in 2024. Voor de internationale logistiek en de havens begon het jaar woelig met het mijden van de Rode zee en de volatiliteit is nog niet weg.
Verbetering consumentengoederen
Tegelijkertijd belooft dit jaar voor consumentengoederen een normaler en daarmee beter jaar te worden. Dit is al terug te zien in terugkeer van groei in e-commerce, waarbij koopkrachtverbetering helpt. Dat blijkt uit de jongste cijfers van ING. Verladers in de industrie zien na lastige tijden ook langzaam licht aan de horizon. Daarentegen staat de vervoersvraag vanuit opdrachtgevers in de bouwsector nog wel duidelijk op de rem, wat voor bedrijven in de binnenvaart en het wegtransport merkbaar is. Al met al is er nog weinig groei te verwachten maar zal het algemene perspectief in de loop van 2024 wel iets verbeteren. De verwachte lichte groei zit hem dan vooral in het herstel van de luchtvracht en personenvervoer.

Horeca
De vooruitzichten voor de horeca dit jaar zijn, met een verwachte minimale volumegroei van 1%, gematigder dan voorgaande twee jaren. Door een combinatie van een lage economische groei, een licht oplopende werkloosheid en hogere prijzen in de horeca is de consument dit jaar iets terughoudender wat betreft bestedingen in de horeca.
Bouw
Voor dit jaar verwachten we voor de bouwproductie de grootste krimp sinds 2013. Volumecijfers van de totale bouwproductie over eind 2023 en begin 2024 laten namelijk al een daling zien.
Voedingsindustrie
Binnen de voedingsindustrie ligt het productievolume al 10 maanden op rij lager dan een jaar eerder, blijkt uit CBS-cijfers tot en met januari 2024. Vraaguitval door sterk gestegen prijzen speelt naar ons idee een belangrijke rol. Daarnaast ziet ING de afgelopen maanden dat in meerdere branches het aanbod van grondstoffen wat onder druk staat.


