Vanuit het Knowlhill-depot van DPD navigeren de AMR’s door het zogeheten Redway verkeersnetwerk van Milton Keynes. Dit netwerk beslaat meer dan 300 kilometer fiets-en wandelpaden waar dus verder geen gemotoriseerd verkeer mag komen. Aangedreven door AI-technologie leren de robotbezorgers momenteel de routes en zullen ze hun weg vinden naar de bezorgadressen in de twee wijken van Milton Keynes.
De navigatietechnologie van de robotbezorgeenheden van Cartken wordt beschouwd als één van de veiligste onbemande last-mile transportsystemen. Mitsubishi gebruikt het systeem momenteel in Japan en maaltijdbezorger GrubHub in de VS.
Track & trace
De robots worden erop uitgestuurd als de ontvanger van een DPD-pakket bevestigt dat ze thuis zijn om de zending in ontvangst te nemen. Klanten kunnen de voortgang van de robot op een digitale kaart volgen en krijgen een melding wanneer het vehicle in aantocht is. De ontvanger krijgt een code om het beveiligde compartiment van de robotbezorger te openen en het pakket in ontvangst te nemen. Vervolgens keert het vehicle terug naar het depot voor het volgende transport.
Als de proef slaagt, is DPD van plan om de pilot verder over Milton Keynes uit te breiden. Daardoor kunnen de traditionele bestelauto’s in de loop der tijd verdwijnen.

“Logische volgende stap”
Volgens Elaine Kerr, CEO van DPD UK is “dit is een heel belangrijke proef voor ons. Ik ben ervan overtuigd dat onze klanten deze slimme robots zullen omarmen, maar realistisch gezien zullen ze onze bezorgers niet snel compleet vervangen. En dat zouden we ook niet willen, want ze bieden goede service. Echter de inzet van robotbezorging is de volgende logische stap in duurzaamheid.”
De proef maakt deel uit van een reeks innovatieve groene initiatieven van DPD. Het bedrijf heeft aangekondigd om in 2023 5.000 elektrische voertuigen op de weg in te zetten voor pakketlevering aan 30 steden en dorpen in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Rotterdam startte de pakketbezorger twee jaar geleden een pilot met elektrisch vervoer en een urban depot om de stadslogistiek duurzamer te maken.

