Productnieuws
Van Eck presenteert innovatieve koeltrailer

Van Eck heeft voor de Farm Trans Group in Moerdijk een koeltrailer met een volledig geïntegreerd kettingbaansysteem ontwikkeld waarmee 26 ton aan lading in 3,5 minuut kan worden geladen of gelost. Het systeem is voor het eerst te zien op de BedrijfsautoRAI, die van 20 t/m 24 oktober plaatsvindt.

De trailer heeft een ladingcapaciteit van 32 Europallets of 26 industriepallets en zal worden ingezet om diepgevroren frites op Europallets te vervoeren van de productiefabriek naar het warehouse; een traject van ca. 20 km.

Volledig geïntegreerd

Het kettingbaansysteem is volledig in de vloer geïntegreerd en bestaat uit zes kettingen die in HMPE-profielen worden geleid. De kettingen lopen over in de vloer gemonteerde kettingwielen. Onder de vloer wordt het kettingbaansysteem aangedreven door een 400 Volt elektromotor.

Automatisch de trailer in

Nadat de trailer voor het laaddock is geplaatst, wordt deze aangekoppeld op het transportsysteem in de fabriek. Vanuit de fabriek worden beide transportsystemen aangestuurd zodat deze synchroon lopen en de lading automatisch vanuit de fabriek de trailer in loopt. Middels sensoren wordt de voortgang van het laden en lossen bewaakt.

Bediening

De bediening van het systeem gebeurt via een afstandsbediening of eventueel een draadloze bediening die middels een PLC in de centrale schakelkast signalen doorgeeft aan het hydraulisch systeem van de oplegger en naar het stationaire systeem aan de productielijn en in het warehouse.

Doordat het systeem in de vloer is geïntegreerd, is er een maximale inwendige hoogte gerealiseerd en is er een besparing gemaakt op het totale gewicht van het voertuig.

Weinig temperatuurverlies

Doordat het voertuig snel − in 3,5 minuut − kan laden of lossen heeft de vervoerder zeer weinig temperatuurverlies en blijft de lading op constante temperatuur. Door de hoge isolatiewaarde, de goede luchtcirculatie en door minimaal temperatuurverlies blijft de temperatuur in de trailer constant en wordt de kwaliteit van de te vervoeren goederen gewaarborgd.

Minder kans op schade

Het automatisch laden en lossen van het voertuig beperkt de kans op schade drastisch. Dit in tegenstelling tot het traditioneel laden en lossen, waarbij schade aan goederen als gevolg van menselijk falen groter is. Ook is de oplegger voorzien van twee positioneringsrollen die corresponderen met het positioneringsframe bij de laad-en losplaatsen, zodat het voertuig altijd in de juiste stand voor het dock kan worden gepositioneerd. Ook hierdoor wordt de kans op schade tot een minimum beperkt.

Hygiëne

Om te voldoen aan het zorgsysteem van de Farm Trans Group met betrekking tot voedselveiligheid volgens het zogenaamde HACCP concept, heeft Van Eck bij de ontwikkeling sterk rekening gehouden met de hygiëne. De geïsoleerde carrosserie is gemaakt van polyurethaan isolatiemateriaal en zuivere polyesterhars, die via glasvezel en roving met elkaar zijn verbonden (het zgn. nat-in-nat-procedé) en voldoet aan de ATP richtlijnen type FRC. Ook is het laad- en lossysteem zodanig geconstrueerd dat het gemakkelijk kan worden gereinigd.

Kostenefficiënt

De Heetkamp/TRS koelmachine van dit voertuig wordt elektrisch aangedreven door energie uit zonnepanelen. Het voertuig heeft hierdoor onder andere geen dieselverbruik, minder trekasbelasting, een stille generator en is daardoor kostenefficiënt en goed voor het milieu. Vanwege het intensieve shuttleverkeer en het feit dat er zich op de route die het voertuig moet afleggen veel rotondes bevinden, is het Van Eck chassis voorzien van 2-gestuurde assen, zodat de bandenslijtage tot het minimum wordt geperkt en er brandstof wordt bespaard vanwege een verminderde rolweerstand.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven