Teamwork

BMWT-Keur heeft vorig jaar meer keuringen verricht dan in 2017: ruim 307.000 om meer dan 286.000 periodieke veiligheidskeuringen. Een toename van 7,2 procent. Daarnaast heeft BMWT-Keur voor het eerst de grens van 300.000 keuringen in één jaar doorbroken. “Een hoogtepunt? Ik hoop het niet, want ik hoop dat de groei doorzet”, reageert directeur Jan Hommes.

Het stijgende aantal keuringen toont aan dat de economie aantrekt, zo constateert Hommes. Daardoor zijn er meer machines op de markt die gekeurd moeten worden. Daarnaast wordt de veiligheidskeuring van BMWT-Keur steeds meer gezien als een ‘vanzelfsprekendheid’ en zien meer en meer bedrijven de noodzaak van veilig werken in, aldus Hommes.

“In het verleden hadden sommige bedrijven misschien nog wel zoiets van: ‘moet dit nou echt?’ Maar inmiddels is het besef echt aanwezig dat er in principe gewoon jaarlijks gekeurd moet worden. Punt”, legt Hommes uit in gesprek met Warehouse Totaal. BMWT-Keur controleert onder meer transportmiddelen als heftrucks, tractiebatterijen, laders en magazijninrichtingen.  

Ondanks dat het veiligheidsbesef bij bedrijven lijkt te groeien, ‘zijn we er nog niet’, vindt Hommes. Hij wijst op het aantal arbeidsongevallen dat in 2018 met vier procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de Inspectie SZW. Het aantal dodelijke slachtoffers is in dezelfde periode gestegen van 54 naar 71. De meeste slachtoffers waren te betreuren in de bouw, vervoer en opslag.

Hoe is het met het veiligheidsbewustzijn in magazijnen gesteld?

“Dat is een lastig te beantwoorden vraag, maar ik denk dat we het in Nederland op een behoorlijk niveau met elkaar geregeld hebben. Tegelijkertijd toont het rapport van de Inspectie SZW aan dat er hier en daar toch dingen misgaan. Er moet aandacht geschonken blijven worden aan de veiligheid. Er zijn nog steeds magazijnen of productielocaties waar je van schrikt als je binnenkomt. Dat je denkt: ‘jongens, dit is niet verantwoord’. Die groep wordt kleiner, maar blijft een factor.”

“Als je het over veilig werken hebt, zijn er drie categorieën. De techniek van de machine moet veilig zijn, want anders heb je sowieso een gevaarlijke situatie. Heb je een veilige machine, maar een bestuurder die onvoldoende competent is, dan is het ook niet veilig. En drie: je kunt goed getraind zijn en de machine kan veilig zijn, maar als de werkomgeving niet goed is toegerust op de activiteit die daar moet plaatsvinden, dan komt daar ook een behoorlijk risico bij kijken.”

Personeel moet elkaar aanspreken op gevaarlijk gedrag of onveilige situaties, stelt Hommes. “En zeggen ze dan: ‘niet zeuren, de klus moet klaar’. Of zeggen ze: ‘we zorgen eerst dat het veilig is’. Daar moet een bedrijf de juiste keuze in maken.”

Worden er door jullie soms ook machines afgekeurd?

“Het is net als met de APK voor auto’s. Als een garage gebreken constateert en de auto niet kan goedkeuren, dan heb jij de keuze: het probleem verhelpen of de auto naar de schroot brengen. Bij BMWT werkt het net zo. Wij hebben ook keurders die soms zeggen: deze machine kan ik niet goedkeuren. In veel gevallen kan de monteur de reparatie dan meteen uitvoeren en vervolgens keurt BMWT de machine goed. En als dat niet direct kan, wordt er een reparatieadvies meegegeven.”

“Bedenk wel: de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van machines ligt bij de werkgever en klant die om de keuring vraagt. De keurder kan een dringend advies doen, maar heeft niet de bevoegdheid om de machine stil te zetten. Een garagebedrijf kan ook zeggen: als je wilt dat jouw auto goedgekeurd wordt, dan moet je zus of zo doen. Maar als jij zegt: zet hem maar klaar, ik rijd er gewoon mee weg, dan kan de garagehouder jou niet verplichten om de auto te laten staan.”

BMWT

BMWT is de belangenbehartiger van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel. BMWT adviseert zijn klanten en 97 leden op het gebied van veilig, deskundig en duurzaam werken. Zo borgt BMWT-Keur onder meer de kwaliteit van veiligheidskeuringen door deelnemende bedrijven. BMWT-Train biedt verder badges en certificaten voor de bediening van werkmaterieel.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven