Magazijnautomatisering

Logistieke problemen oplossen van e-commerce partijen, postorderbedrijven en pakketdiensten. Dat is wat enkele Duitse ingenieurs uit Saarbrücken willen bereiken met hun slimme transportrollen. Matthias Nienhaus en zijn team van de Universiteit van deelstaat Saarland hebben hiervoor een aangedreven systeem ontworpen waarbij elke transportrol in de motor een sensor bevat. Op de komende Hannover Messe zoeken de ingenieurs partners waarmee ze hun methode kunnen omzetten in producten.

Pakketdiensten staan voor grote uitdagingen: het percentage aan online aankopen neemt nog altijd toe en pakketjes moeten sneller op de plaats van bestemming zijn. Belangrijk is daarbij de stroom aan pakketjes op een zo klein mogelijke ruimte te beheersen: transporteren, sorteren, verdelen, liefst wrijvingsloos. In distributiecentrum is geen tijd of ruimte voor opstoppingen. Daarbij is ook nog sprake van volledig uiteenlopende goederen, na een boek volgt bij wijze van spreken een hometrainer.


Intelligente transportrollen communiceren met elkaar
Momenteel gangbare rollenbanen, waarbij de ene rol naast de andere ligt, worden centraal aangedreven. De rollen draaien allemaal even snel in dezelfde richting. “Is er tussen pakketten een grote afstand, dan blijft dat zo. De afstanden veranderen of definiëren is niet mogelijk”, vertelt Nienhaus. Dat pakketjes versnellen en gaten dichten, werkt tot op heden niet. Hierdoor gaan plaats en tijd verloren. En als er één rol uitval, kan alles tot stilstand komen.

De aandrijftechnicus maakt met zijn team transportrollen flexibeler. Ze moeten ieder voor zich vooruit, achteruit, sneller of langzamer draaien waar nodig. Anders bij de nu gangbare rollenbanen weet elke rol zelf wat hij moet doen. ”De rollen kunnen bijvoorbeeld zelf afstanden tussen pakketjes herkennen en dan sneller draaien, zodat een pakket kan aansluiten en er geen gat ontstaat. Of ze draaien langzamer omdat pakketten een opstopping geven. Valt één rol uit, dan merken de andere dat en kunnen dat overbruggen. De rollen communiceren met elkaar”, aldus Nienhaus.

Netwerk van transportrollen
”Op bepaalde punten in de aandrijvingen bepalen wij meetwaarden. Hiermee berekenen wij de positie van de rotor en trekken we verschillende conclusies.” Zo verzamelen de ingenieurs bijvoorbeeld meetwaarden die tonen hoe de sterkte van het elektromagnetisch veld is verdeeld. In de elektromotor van de rollen draaien permanent magneten die rond spoelen. Als daar een stroom doorheen gaat, wordt een elektromagnetisch veld opgewekt. Aan de hand van de meetwaarde herkennen de onderzoekers hoe het magneetveld verandert als de motor draait en dat geeft hen een nauwkeurig inzicht in de aandrijving. “Doordat we zulke data nauwkeurig evalueren, kunnen we de motoren in de rollen zeer efficiënt aansturen”, zegt Nienhaus. De technici hebben nieuwe methoden ontwikkeld en daar octrooi op aangevraagd, die het vergemakkelijken de data te evalueren en bovendien stooreffecten meenemen.

Uit data over het draaimoment kan bijvoorbeeld worden bepaald hoe zwaar een verplaatst pakket is en of er überhaupt een pakket op de rol ligt. Ook de kleinste veranderingen in de motoren worden opgemerkt. Draait een rol niet meer, of dat nu door slijtage of kortsluiting is, dan verraadt de motor dat direct door een verandering in magnetisch gedrag. Het systeem herkent om welke rol het gaat en waarom. ”Via een netwerkbesturingssysteem dat in elke rol is geïntegreerd kunnen duizenden rollen samenwerken. Ze communiceren, kunnen flexibel reageren op onvoorziene situaties en beschadigde rollen overbruggen”, besluit Nienhaus.


Bron: At-aandrijftechniek.nl
Foto’s: Oliver Dietze

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven