Werkvloer

De druk op de logistiek is hoog. Door COVID-19 is de vraag naar e-commerce explosief gestegen. Dat geeft niet alleen problemen op het gebied van organisatie, maar geeft ook druk op de veiligheid binnen de magazijnen, aldus Roy Sleutjes van Motrac tijdens WT LIVE: ‘Warehousing in een nieuwe tijd’.

Sleutjes, serviceadviseur van Motrac, sprak tijdens het online event van Warehouse Totaal over de veiligheid binnen het magazijn. De logistieke druk is momenteel zo hoog dat dit niet alleen organisatorische problemen geeft, maar ook dat de veiligheid binnen de magazijnen in gevaar komt.

Mens, machine en omgeving

“Als we het hebben over de veiligheid, staan er drie dingen centraal: mens, machine en omgeving,” aldus Sleutjes.

In 2020 vonden er 105 zware ongevallen plaats in Nederland. Het aantal zware ongevallen loopt jaarlijks af, maar het aantal dodelijke ongevallen loopt op. Van daaruit heeft Motrac een missie, namelijk naar 0 ongevallen in het magazijn. Op dit moment is er bij 40 procent van de ongevallen in een magazijn een voetganger betrokken.

Assistentiesystemen

Veel klanten van Motrac vragen zich hierom af hoe ze de voetganger meer veiligheid kunnen bieden. Hoe kun je hier zelf mee aan de slag? Naast dat er verschillende manieren zijn om de veiligheid te waarborgen, bestaan er ook slimme assistentiesystemen, aldus Sleutjes. Deze zorgen ervoor dat zowel de chauffeur als de voetganger erop geattendeerd worden dat ze bij elkaar in de buurt zijn.

Linde heeft zo’n systeem uitgevonden: Linde Safety Guard. De chauffeur weet hierdoor niet alleen uit welke richting de voetganger komt, maar ook hoeveel personen er op dat moment in de buurt van de heftruck bevinden. 

Schades bij heftrucks

Daarnaast vertelt Sleutjes ook over schade bij heftrucks: “Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje en de kosten bij schades lopen snel op.” Het is daarom belangrijk om te kijken hoe en waar de schade is ontstaan zodat je dit kunt aanpassen in de infrastructuur. Schade wordt ook opgelopen door haast, legt Sleutjes uit: “Als we bij een klant komen, krijgen we veel dezelfde vragen. Snelheid is nodig om onze aantallen te halen, maar is dat ook zo?”

8km/u of 12 km/u?

Motrac ontdekte dat er maar dertig seconden verschil zit wanneer de truck op 12 km/u of 8 km/u rijdt wanneer de pick-up lijst normaal gesproken een halfuur duurt. “Wat is dan dertig seconden op een halfuur?”, aldus Roy. Een groot bijkomend voordeel bij deze klant was dat het aantal incidenten nagenoeg naar 0 ging. 

Bekijk de gehele sessie van Roy Sleutjes van Motrac tijdens WT LIVE hieronder terug en kom erachter wat jij kunt doen om jouw dc een veiligere plek te maken voor jouw werknemers:

Andere sessies terugkijken? Dat kan! Klik op deze link.

Meer informatie: Motrac / Motrac Intern Transport

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven