Werkvloer

De koelketen verandert: productveiligheid wordt belangrijker, de consument wil zijn producten sneller ontvangen en de wereld van het vervoer en de opslag van gekoelde producten zal zich gaan verdrievoudigen. Desondanks beschikken de ketens niet altijd over ‘strategische plannen’ en daarnaast is het ‘investeringsklimaat’ onvoldoende. Daardoor zijn de bestaande ketens minder efficiënt dan ze kunnen zijn, zo blijkt uit onderzoek.

Onderzoek

VebaBox Cool Solutions, fabrikant van koel- en vriesboxen, liet het benchmarkonderzoek ‘Cold Chain Change’ uitvoeren om te kijken wat de trends in de markt zijn en hoe de koelketen geoptimaliseerd kan worden. Aan het onderzoek namen meer dan vijftig eindverantwoordelijkheden, waaronder producenten, fabrikanten en logistiek dienstverleners, deel. Ze zijn zich er vrijwel allemaal van bewust dat het temperatuur gecontroleerde transport en opslag onderhevig is aan verandering.

Een animatievideo van VebaBox

Trends

53 procent van de respondenten geeft aan de strengere eisen op het gebied van wet- en regelgeving als een ‘belangrijke industry trend’ te zien, evenals de verhoging van de kosten. 43 procent ziet een toename in de eisen en wensen van de consument en ongeveer een derde neemt een toegenomen aansprakelijkheid voor de fabrikant waar.  

Strategie ontbreekt

Het rapport noemt het ‘opvallend’ dat slechts 25 procent van de organisaties een strategisch plan heeft voor deze veranderingen. “Het is een zorgwekkende conclusie dat de urgentie voor een strategische benadering van de Cold Chain ontbreekt. Zeker omdat er zoveel externe factoren invloed hebben op bestaande processen”, aldus Roland van de Ven, managing director VebaBox. “De sector moet aan de bak. En rap ook.”

Uitdagingen

De veranderingen brengen uitdagingen met zich mee. De helft van de respondenten (49 procent) worstelt met de balans tussen kosten en excellente klantenservice. Klanttevredenheid en omgaan met aangescherpte wetgeving zijn andere struikelblokken.

Er blijkt wel grote interesse voor investeringen om klanttevredenheid te bevorderen, evenals de kwaliteit en veiligheid. Ook duurzaamheidsinvesteringen krijgen de nodige aandacht.

De daad wordt echter niet bij het woord gevoegd, want ‘maar’ 21 procent van de organisaties heeft daadwerkelijk geld vrij gemaakt om de bestaande uitdagingen het hoofd te bieden. Het overgrote deel reserveert dus nog geen budget voor de ‘essentiële aanpassingen voor het optimaliseren van bestaande processen’, zo klinkt het.

Kopgroep

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat er een groep ‘koplopers’ is in de koelketen: deze bedrijven rapporteren een optimaler en efficiënter ingericht proces, met daarin een hogere klanttevredenheid, minder ‘cold chain breaks’ en een focus op duurzaamheid. “Koplopers zijn geen tovenaars. Deze groep wordt sterk gedreven door efficiency en kostenbesparing”, reageert Van de Ven van VebaBox.

“Om deze doelen te bereiken hebben zij een concreet plan, doen ze investeringen en kijken ze naar de mogelijkheden van nieuwe technologieën. Het zetten van de volgende stap naar een effectievere cold chain vergt een frisse blik op bestaande processen en het lef om af te stappen van traditionele oplossingen”, besluit hij. Wil je het gehele benchmarkonderzoek lezen? Je kunt het rapport hier opvragen.

Warehouse Totaal is hét vakblad voor de interne logistiek. De redactie biedt volop mogelijkheden om samen te werken, zowel online als in print. In de rubriek ‘Best Practice’ staat een techniek of werkmethode centraal, terwijl nieuwe en innovatieve producten een plekje krijgen in ‘Product Spotlight’. Het is ook mogelijk om zelf een blog aan te leveren voor onze rubriek ‘Expertblogs’. Benieuwd naar de mogelijkheden? Mail dan naar d.hurkmans@eisma.nl

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven