Werkvloer
Op het display ziet de bestuurder in één oogopslag de gekozen route en aan welke zijde van het gangpad de opdracht moet worden uitgevoerd

Een verregaande integratie van goederen- en informatiestromen maakt efficiencyvoordelen mogelijk die anders onbereikbaar zouden blijven. Mede daarom sloeg Jungheinrich een nieuwe weg in en legt het zich steeds meer toe op geïntegreerde systeemontwikkelingen. De introductie van een nieuw magazijnnavigatiesysteem brengt de producent een stap dichter bij de eindbestemming.

‘Neem het derde gangpad rechts. Daarna; ga naar de vierde ligger, zesde locatie.’ ‘Sla op de kruising linksaf.’ ‘U bent de picklocatie gepasseerd. Probeer om te keren.’ Als het aan Jungheinrich ligt, ziet de toekomstige inzet van mobiel intern transport er heel anders uit dan we tot nu toe gewend zijn.
De gesproken aanwijzingen zijn weliswaar verzonnen, maar het aansturen van hef- en magazijntruckchauffeurs met behulp van een navigatiesysteem is dichterbij dan menigeen denkt, en – nog belangrijker – biedt interessante voordelen voor iedere logistiek manager. Dat werd duidelijk tijdens de jaarlijkse persconferentie van Jungheinrich, waar de leverancier een magazijnnavigatiesysteem presenteerde voor inzet in brede gangpaden en in de vrije ruimtes. De wereldprimeur markeert een nieuwe mijlpaal langs de route die Jungheinrich een aantal jaren geleden insloeg. Bestemming: totale procesondersteuning.

Navigeren via 2D-codes

Zo’n twee jaar geleden lanceerde Jungheinrich een navigatiesysteem voor inzet in smallegangen. Nu is navigatie ook mogelijk voor vrij verrijdbare trucks. Het nieuwe magazijnnavigatiesysteem onderscheidt zich echter wezenlijk van het systeem voor smallegangen. Waar bij het laatstgenoemde systeem locatiebepaling van de trucks berust op RFID-technologie en transponders in de magazijnvloer, maakt het nieuwe systeem gebruik van een op de mast gemonteerde optische scanner, welke zich oriënteert via 2D codes die aan het plafond zijn bevestigd. De andere locatiebepaling was nodig, omdat trucks in de vrije ruimte niet worden geleid, zoals in smallegangen. Met de optische scanner en de 2D-codes wordt een positienauwkeurigheid van enkele centimeters bereikt.

Basis voor een optimale inzet van het nieuwe magazijnnavigatiesysteem is een integratie met alle mobiel intern transportmiddelen, van goederenontvangst tot expeditie. Het systeem kan daarbij als module op diverse trucks worden opgebouwd. De grootste winst valt echter te behalen bij de hoogheffende orderverzameltrucks (de EKS-serie) en reachtrucks (de ETV-range).

Scannen overbodig

Het nieuwe navigatiesysteem maakt het mogelijk om logistieke processen ook buiten de smallegangen nog efficiënter en betrouwbaarder te laten verlopen. Hiertoe zijn diverse functionaliteiten beschikbaar. De ‘routewijzer’ geeft richting en route aan; vergelijkbaar met de navigatiesystemen in personenauto’s. Mocht de chauffeur een verkeerd gangpad hebben gekozen, dan wordt dit binnen een fractie van een seconde aangegeven op het display. Indien de truck zijn weg vervolgt op de foutieve route, wordt een nieuwe, optimale (kortste dan wel snelste) weg berekend en getoond. Tevens toont het systeem aan welke zijde van het gangpad een opdracht moet worden uitgevoerd.
De functionaliteit ‘truckwijzer’ geeft voortdurend de locatie van alle trucks door en maakt zo een optimale aansturing van de intern transportvloot mogelijk.

Zodra de juiste locatie is bereikt en de chauffeur een hefimpuls activeert, maakt de functie ‘hefhoogte voorkeuze’ het mogelijk om automatisch te heffen naar de door het WMS aangegeven palletlocatie. Het navigatiesysteem herkent de locatie en het liggerniveau, een sensor aan het vorkenbord ziet wanneer een pallet is opgepakt of weggezet en de taak wordt automatisch bevestigd aan het WMS. De locatiecode hoeft niet meer te worden gescand. En dat bespaart tijd. Bovendien wordt voorkomen dat een pallet op een verkeerde locatie wordt in- of uitgeslagen.

Locatiebepaling gebeurt via een op de mast gemonteerde optische scanners en aan het plafond gemonteerde 2D codes
Locatiebepaling gebeurt via een op de mast gemonteerde optische scanners en aan het plafond gemonteerde 2D codes

Omslagprestaties omhoog

De communicatie met het WMS – dit kan het Jungheinrich WMS zijn (zie ook kader ‘Warehouse Management Systeem’), maar ook een WMS van derden – verloopt via RF en een in eigen beheer ontwikkelde interface.
De interface vertaalt de opdrachten en stuurt ze door naar de truckaansturing, waarna de truck de aan te rijden locatie herkent. De chauffeur hoeft enkel nog te sturen of een hefimpuls te geven en de truck adviseert direct de meest optimale (snelste en energiezuinigste, red.) route. Het zoeken van de juiste locatie vervalt. Smallegangentrucks rijden zelfs automatisch naar de locatie.

Door de interactie met de truckaansturing kan bovendien de snelheid automatisch worden begrensd in bepaalde zones, of een hefhoogte voorkeuze worden ingesteld. Volgens Jungheinrich worden procesbetrouwbaarheid en productiviteit dan ook aanzienlijk verhoogd. Uit praktijkervaringen blijkt dat met het navigatiesysteem voor smallegangen (inmiddels op ruim 300 trucks geïntegreerd) tot 25% hogere omslagprestaties haalbaar zijn.

Juiste truck

Voor een optimale aansturing van de trucks ontwikkelde Jungheinrich tevens een intelligent Staplerleitsystem (SLS). Het SLS werd onlangs uitgebreid en vernieuwd en maakt nu integraal onderdeel uit van het Jungheinrich WMS. De module verzamelt alle intern transportopdrachten en verdeelt deze volgens vooraf gedefinieerde principes en regels over de trucks. Daarbij houdt het systeem rekening met de eigenschappen en functies van de aanwezige trucks, zoals hefhoogtes, masthoogtes en draagcapaciteiten.

Doordat het SLS gebruikmaakt van intelligente algoritmen wordt de meest geschikte truck op het juiste moment naar de gewenste locatie gestuurd. Zo wordt onder andere leegrijden voorkomen en kan er bijvoorbeeld prioriteit worden gegeven aan bepaalde opdrachten. Bovendien wordt de intern transportvloot op de meest efficiënte wijze, gelijkmatig ingezet.

De nieuwe systeemontwikkelingen en de verregaande koppeling tussen goederenstroom en informatiestroom maken efficiencyvoordelen mogelijk die met technische doorontwikkelingen aan de trucks, of met grotere batterijcapaciteiten eenvoudig weg niet bereikt kunnen worden. Daarmee is de bestemming weer een stap dichterbij.

Warehouse management systeem

Met de introductie van het magazijnnavigatiesysteem profileert Jungheinrich zich nog meer als totaalleverancier van logistieke systemen. Eind 2009 zette het bedrijf een andere belangrijke stap op de nieuwe route, met een deelneming in het Oostenrijkse softwarehuis ISA. Samen met de Oostenrijkers werd een eigen WMS ontwikkeld. Tot die tijd bood Jungheinrich al wel warehouse management systemen aan. Ook in Nederland, waar tot aan de deelneming drie WMS-projecten werden gerealiseerd.

Door de samenwerking met ISA is het bedrijf naar eigen zeggen echter beter in staat om de verschillende logistieke bouwstenen nóg beter in elkaar te laten passen. Het lijkt z’n vruchten af te werpen, want in het afgelopen jaar werd alleen al in Nederland het aantal WMS-projecten verdubbeld.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven