Werkvloer
Met voicepicking verwacht Hemmink nog eens zo'n 20% extra aan efficiëntie te kunnen winnen

Hemmink is druk bezig om zijn logistiek op verschillende punten efficiënter in te richten. De importeur van elektrotechnische componenten zag na implementatie van gespecialiseerde voorraadbeheersoftware zijn voorraad met bijna 25% dalen. Nu wil het familiebedrijf de orderpickcapaciteit van het magazijn in Zwolle zonder extra personeel met 50% uitbreiden.

Of het nu gaat om tv-, data- of telecomverkeer of om andere elektrotechnische toepassingen: Hemmink levert de benodigde componenten en systemen. Het familiebedrijf uit Zwolle is importeur van verschillende merken en levert indirect aan installateurs in heel Nederland. “Leveren doen we via de technische groothandels. Die zijn voor ons onmisbaar vanwege hun logistieke netwerk”, vertelt financieel directeur John Pannen van Hemmink.

Van de 10.000 artikelen in het assortiment ligt een kwart op voorraad in Zwolle. Voor het beheer van de voorraad maakte het familiebedrijf lange tijd gebruik van de min/max-niveaus in het ERP-systeem Agresso Wholesale van Unit4. Zodra het voorraadniveau daalde tot onder het ingestelde minimum niveau, werd een besteladvies aangemaakt. “Het was echter nogal omslachtig om die min/max-niveaus aan te passen, met als gevolg dat ze nauwelijks werden geactualiseerd”, vertelt Pannen.

Twee jaar geleden schafte Hemmink daarom een gespecialiseerd voorraadbeheersysteem aan: Slim4 van softwareleverancier Slimstock. De reden was niet eens zozeer de wens om voorraden te reduceren. “Daarop zijn we niet gefocust. Het was ons vooral te doen om een efficiënter voorraadbeheer. Met de implementatie van dit systeem hoopten we meer tijd voor contact met onze leveranciers vrij te maken”, aldus Pannen.

Sneller aan het licht

In die opzet is Hemmink geslaagd. Het bedrijf beheert zijn voorraden nu met twee in plaats van drie medewerkers. Dat Hemmink één persoon heeft weten vrij te maken, komt voor een belangrijk deel door ‘management by exception’. Dat stelt de voorraadbeheerders in staat om zich te concentreren op de artikelen die aandacht vereisen. Slim4 geeft namelijk zelf een signaal af als afzetgegevens opeens afwijken van het verwachte patroon. “Het gebeurt wel eens dat een groot en langdurig project van een klant is afgelopen, waardoor opeens een deel van de vraag wegvalt. Nu kunnen we direct contact opnemen met verkoop om te bespreken wat er aan de hand is en de voorraadniveaus daarop aanpassen.”

Ondanks dat voorraadreductie niet de aanleiding voor het project was, is die wel bereikt. Hemmink heeft nu 20 tot 25 procent minder artikelen op voorraad liggen. “En we kunnen er nog meer uithalen”, verwacht Pannen. Als het aan Pannen ligt, worden de contacten met leveranciers nog nauwer. De financieel directeur heeft namelijk het plan opgevat om ook de verkoopprognoses van klanten in Slim4 te verwerken. Op basis daarvan kan Hemmink aan zijn leveranciers weer een forecast afgeven die betrouwbaarder is dan nu. “Die kunnen dan eventueel hun productieplanning op die forecast afstemmen. Op deze manier kunnen wij onze positie in de supply chain nog verder versterken”, licht Pannen toe.

In het ERP-systeem was het vrij omslachtig om de min/max-niveaus aan te passen, met als gevolg dat ze nauwelijks werden geactualiseerd
In het ERP-systeem was het vrij omslachtig om de min/max-niveaus aan te passen, met als gevolg dat ze nauwelijks werden geactualiseerd

ABC-verdeling

De implementatie van Slim4 heeft ook positieve gevolgen voor het werk op de magazijnvloer. Hemmink is namelijk druk bezig om het orderpickproces opnieuw in te richten. Logistiek manager Remco Jacobs heeft zich ten doel gesteld om de orderpickcapaciteit met 50% te vergroten zonder extra personeel in dienst te nemen. Vergroting is nodig, want vanaf januari 2012 worden ook de orders van dochterbedrijf Jansen Metaalwaren uit Vorden vanuit Zwolle afgehandeld. Dat betekent 25% meer orderregels.

De eerste stap naar extra orderpickcapaciteit is de herindeling van picklocaties. De ABC-verdeling die Slim4 maakt is nu ook toegepast in het magazijn. De artikelen uit de A-categorie, de snellopers dus, liggen nu vooraan, zo dicht mogelijk bij de expeditievloer. Daarachter liggen de artikelen uit de B-categorie en helemaal achterin de artikelen uit de C-categorie. Door gebruik te maken van pickzones zijn de looproutes een stuk kleiner geworden. “We waren gewend om onze artikelen gegroepeerd per leverancier op te slaan. Dat is wel zo overzichtelijk bij de inslag. Uit analyse bleek echter dat onze mensen 70% van de totale orderpicktijd bezig waren met lopen. Die looptijd hebben we nu gehalveerd”, vertelt Jacobs.

Ook het feit dat de voorraad dankzij een beter voorraadbeheer met ruim 20% is gedaald, maakt het werk in het magazijn efficiënter. “Dat betekent dat we per artikel minder bulkvoorraad hebben liggen, waardoor we die voorraad dichter bij de picklocaties kunnen opslaan. Dat scheelt tijd bij het aanvullen van de picklocaties.”

Voicepicking

De volgende stap die Hemmink zet is de implementatie van voicepicking. Het familiebedrijf heeft een pilot van drie weken achter de rug, waarbij twee van de vier orderpickers waren uitgerust met een headset. Die proef is goed bevallen. “Met voicepicking denken we zo’n 20% extra aan efficiëntie te winnen. Voicepicking is niet alleen simpelweg sneller dan barcodescanning, maar zorgt ook voor een grotere focus bij de orderpickers. Een scanner met een pickopdracht leggen mensen gemakkelijk even opzij om een praatje te maken. Voicepicking vergt echter een andere vorm van concentratie, die minder ruimte laat voor afleiding.”

Hemmink heeft een relatief klein magazijn met acht medewerkers, waar per dag gemiddeld 400 orderregels moeten worden afgehandeld. De stelling dat voicepicking voor dergelijk kleine magazijnen niet zinvol is, wijst Jacobs van de hand. “Het gaat om de terugverdientijd. En die is kort als je veel stops per gangpad hebt. De winst bij voicepicking zit ‘m namelijk in het pickmoment zelf, niet in de reistijd tussen twee picklocaties.”

Bijkomend voordeel is dat Hemmink nauwelijks hoeft te investeren in voicepicking. In het magazijn wordt al gewerkt met RFgen, de software voor datacollectie die in Nederland wordt gedistribueerd door Actemium. “Voicepicking is echter niet meer dan een extra gang op de menukaart van RFgen”, vertelt Jacobs. “We moeten alleen investeren in hardware en even wachten totdat de laatste versie van de software is geïnstalleerd.”

Wie wat waarom?

Wie?

Hemmink is een technische handelsonderneming die zich richt op de elektrotechnische markt en de tv-, data- en telecommarkt. Hemmink levert niet alleen componenten en systemen, maar is ook gespecialiseerd in advies en projectering.

Wat?

Voor een efficiënter voorraadbeheer heeft Hemmink de voorraadbeheersoftware Slim4 geïmplementeerd. Daarnaast gaat het bedrijf aan de slag met voicepicking van Actemium.

Waarom?

De voorraad van Hemmink is met 20 tot 25% gedaald. Daarnaast wil het bedrijf de orderpickcapaciteit met 50% uitbreiden.

Meer informatie: Slimstock

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven