Werkvloer

Hartoperatie Scapino

Om een betrouwbare logistiek te kunnen blijven garanderen, besloot Scapino het bestaande systeem te laten ‘retrofitten’

Na een uitgebreide voorstudie koos Scapino ervoor de sorteersystemen in het dc in Assen te moderniseren en optimaliseren. Besturing, software en hardware zijn door Actemium onder de loep genomen en kritische onderdelen vervangen. De retrofit werd uitgevoerd zonder de lopende productie in gevaar te brengen.

Vanuit zijn centraal distributiecentrum in Assen bedient Scapino sinds 1991 zijn klanten in de Benelux. Elke avond ‘zuigt’ de centrale computer de kassa’s van de 250 filialen in Nederland en België leeg en wordt de behoefte aan nieuwe winkelvoorraad vastgesteld.

Daarnaast worden de filialen vanuit Assen voorzien van nieuwe seizoensgebonden artikelen. De doorloopsnelheid is bijzonder hoog; binnen 24 uur na binnenkomst in het dc zijn de artikelen vaak al op weg naar de winkels.

Een efficiënt goederenbeheer is van groot belang op de resultaten van het bedrijf. Om tot een optimale beheersing van de goederenstromen te komen, heeft Scapino dan ook gekozen voor een zo volledig mogelijke mechanisatie en een verregaande automatisering, met onder meer twee sorters (één voor de inslag van schoenen, skeelers, schaatsen en kleding en een dubbel uitgevoerd sorteersysteem voor het sorteren van de uitgaande stromen).

Verouderd

De mechanisering en automatisering stellen de onderneming in staat korte doorlooptijden en hoge verwerkingssnelheden te realiseren, zonder dat dit ten koste gaat van de accuratesse. Om die betrouwbaarheid ook in de toekomst te kunnen blijven garanderen en om retourstromen efficiënt te kunnen verwerken, waren echter technologische en functionele aanpassingen in de interne logistiek noodzakelijk.

In 2010 concludeerde Geert Mulder, logistiek manager bij moederbedrijf Macintosh fashion NL, dat de bestaande gemechaniseerde systemen (bouwjaar 1994) niet meer voldeden aan de hedendaagse wensen en behoeften. Vanuit mechanisch oogpunt waren ze weliswaar nog prima in orde en kunnen ze nog minstens 10 jaar mee. Besturingstechnisch waren de systemen echter niet meer te onderhouden en sommige reserveonderdelen bleken niet of nauwelijks nog verkrijgbaar. Bovendien was de performance van het systeem onder de maat. Scapino besloot niet te investeren in een nieuwe gemechaniseerde oplossing, maar koos ervoor het bestaande systeem te laten ‘retrofitten’.

De verouderde c’s op de diverse werkplekken zijn vervangen door touchscreens, die bovendien extra informatie geven aan de operators

Second opinion

In eerste instantie leek de oorspronkelijke leverancier de geëigende partij voor het moderniseren van de besturing. Een second opinion leerde Mulder evenwel dat een onafhankelijke partij de modernisering- en optimalisatieslag tegen minstens even interessante condities kon uitvoeren.

Scapino besloot uiteindelijk de opdracht bij Actemium neer te leggen. Mulder: “Aan die beslissing lag een aantal redenen ten grondslag. Ten eerste konden we ons met de oplossing van Actemium ‘losmaken’ van de bestaande leverancier. Daarmee was diens monopoliepositie doorbroken en dat leverde weer interessante kostenvoordelen op. Daarnaast was er een goede ‘klik’ en – en dát is wellicht nog wel het belangrijkste argument – zijn we met de toegepaste technieken niet meer gebonden aan één partij. Zowel de PLC’s als de warehouse control software (WCS) zijn namelijk ‘open’.”

Retrofit en optimalisatie

De oude Siemens S5 PLC’s zijn tijdens het retrofit project vervangen door S7 PLC’s

Omdat het ombouwen van de sorteersystemen de lopende operatie niet mocht verstoren, stelden Scapino en Actemium een gezamenlijk implementatieplan op. Actemium verving de verouderde elektrische componenten en implementeerde een nieuwe PLC- en WCS-besturingslaag. Verder is een aantal systeemcomponenten vervangen. Pc’s op de diverse werkplekken zijn vervangen door touchscreens, die bovendien extra informatie geven aan de operators, zodat zij beter inzicht hebben in de voortgang van de processen.

Naast de retrofit werden functionele wijzigingen doorgevoerd om de logistieke stroom nog efficiënter te laten verlopen. Dankzij de nieuwe software is het bijvoorbeeld mogelijk om met verschillende inkomende banen tegelijk te lossen. Ook kunnen de afzonderlijke sorteerbanen nu gereed gemeld worden, zodat er niet meer hoeft te worden gewacht tot een complete wave (zending, red.) is afgerond.

Extra meetpunten in het sorteersysteem zorgen ervoor dat alle handelingen worden gecheckt en dat alle informatie hierover wordt vastgelegd en eenvoudig toegankelijk is. Dankzij de extra controlemogelijkheden neemt de betrouwbaarheid van het proces verder toe.

De nieuwe software maakt meerdere efficiencyslagen mogelijk

Capaciteit verbeterd

De grootste functionele wijziging voor het outbound sorteerproces is dat nu alle doosformaten door elkaar op beide banen worden gesorteerd. Ook zijn extra registratie- en rapportagefunctionaliteiten geïntroduceerd, waardoor operators sneller fouten, zoals no-reads, kunnen herstellen.

“Het resultaat is dat we nu een up-to-date systeem hebben, dat buitengewoon gebruiksvriendelijk en overzichtelijk is opgezet. Dankzij de verschillende wijzigingen kunnen we ook meer lossen”, aldus Mulder. De aanpassingen aan de hard- en software maakten volgens hem een capaciteitsverhoging van 25 procent mogelijk.

Dankzij het implementatieplan hebben de klanten van Scapino niets gemerkt van de hele retrofitoperatie. Voor de toekomst lijkt de continuïteit eveneens gewaarborgd. Zowel de PLC- als de WCS-server beschikt namelijk over een online verbinding met het servicecentrum van Actemium, zodat er in geval van storingen snel kan worden gereageerd en stilstand tot een minimum beperkt blijft.

De retail organisatie is zo tevreden met de resultaten dat inmiddels ook zusterbedrijf Hoogenbosch Retail in Den Bosch heeft besloten de besturing van zijn gemechaniseerde logistieke systemen te vervangen. Actemium verving hier de besturingslaag van de drie sorteersystemen, en het WCS van de leverancier is nu verantwoordelijk voor de routing en interface tussen het WMS (van Manhattan Associates) en de baanbesturing (PLC’s en dedicated controllers).

Besturingstechnisch waren de logistieke systemen niet meer te onderhouden. Sommige reserveonderdelen bleken niet of nauwelijks nog verkrijgbaar

Wie, wat, waarom?

Wie?

Scapino is in Nederland de grootste aanbieder van schoenen, mode, sport- en vrijetijdsartikelen. Vanuit het dc in Assen worden de goederen verzonden naar 250 winkels in Nederland en België en (via de webshop) naar particulieren.

Wat?

De sorteersystemen in het dc zijn door Actemium gemoderniseerd en geoptimaliseerd (retrofit).

Waarom?

De gemechaniseerde systemen voldeden niet meer aan de hedendaagse wensen en behoefte, waarin e-logistics een groeiend aandeel heeft.

Meer informatie: Actemium

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven