Werkvloer

Scheef zittende lading, een reachtruck die op hoogte is vastgeslagen of een foliewrap dat voor de sensor van een stelling hangt. Vaak moeten dergelijke storingen onder hoge werkdruk snel hersteld worden. Het mag niet, maar het komt in dit soort situaties voor dat medewerkers onaangelijnd in de stellingen klimmen. Praktijktraining en gebruik van de juiste veiligheidsmiddelen kunnen dit onveilige gedrag voorkomen.

Een ploeg mannen van magazijninrichter Jungheinrich is deze dag actief in het trainingscentrum van SafeSite Valbeveiliging. Zij oefenen het op hoogte redden van beknelde of gevallen collega’s. Gehesen in een veiligheidsharnas en ‘gewapend’ met veiligheidshaken leren de mannen in een stellage hoe ze zichzelf en het slachtoffer op een correcte manier verankeren en hoe weer veilig beneden te komen. De trainer houdt toezicht en geeft regelmatig instructies en aanwijzingen.

Ontbreken van praktijkervaring

Operationeel Manager Training Nicky van Oorschot slaat de taferelen tevreden gade. Ofschoon Safe Site Valbeveiliging steeds meer trainingen voor logistieke bedrijven verzorgt, is het gros van de logistiek dienstverleners er nog niet mee bezig.

“Ik merk vaak dat steeds meer (grote) bedrijven de valbeveiligingsvoorzieningen wel voor elkaar hebben, maar dat het ontbreekt aan een stuk gebruikerservaring.”

“Ik zie deelnemers die voor het eerst bij ons een training volgen, hannesen met het aantrekken van een veiligheidsharnas… Of ze verankeren zich niet op de juiste manier. Het komt voor dat mensen zich op voetniveau verankeren in plaats van dat ze zich vastmaken aan de stelling boven hun hoofd. De valafstand is in de laatstgenoemde situatie veel kleiner en daarmee is de kans op letsel veel geringer.”

Onveilig werken op hoogte

Naast het gebrek aan training moeten de oorzaken voor onveilig werken (op hoogte) volgens Bas Sesink, Marketing & Business Process Manager van Eurosafe Solutions, ook gezocht worden bij de werkdruk en loyaliteit. “Als de waan van de dag regeert, is de kans groot dat iemand snel een storing wil oplossen en dat onaangelijnd doet. Vaak gebeurt zoiets uit loyaliteit voor de werkgever. Immers, er staat hoge druk op het logistieke proces.”

In de praktijk betekent dit dat een reachtruckchauffeur, zonder zich te zekeren aan een staalkabel of railsysteem, in een stelling klimt om een technisch mankement te herstellen of dat een vrachtwagenchauffeur onaangelijnd bovenop een vrachtwagen of container klimt.

Veilig werken begint bij gedrag

Je kunt dus de valbeveiligingsvoorzieningen nog zo goed in orde hebben; het begint allemaal bij gedrag. Veilig gedrag en handhaving daarvan zijn trainbaar. Daarom biedt Safe Site Valbeveiliging training op diverse niveaus. “Op niveau 1 krijgen de deelnemers inzicht in wat veilig werken op hoogte inhoudt en welke materialen daarvoor nodig zijn”, zegt Van Oorschot.

“Bovendien krijgen ze informatie hoe ongevallen voorkomen kunnen worden. Dit is eigenlijk een basiscursus. Niveau 2 gaat verder en daarin worden deelnemers praktisch getraind hoe ze een collega op hoogte uit een benarde positie kunnen redden. Dit soort trainingen wordt in de logistiek nog te weinig gevolgd, vind ik. Werkgevers reageren vrij laconiek in de trant van: ‘dan bel ik toch 112 en dan komt de brandweer wel’. Ja oké, maar wat dan? De brandweer gaat in eerste instantie niets doen.”

“Die gaat eerst de situatie inventariseren en dan kan het al te laat zijn voor de man die vanuit de stellage naar beneden is gevallen. Ik vind dat de werkgever zelf zijn personeel moet opleiden en trainen hoe ze zo’n redding moeten aanpakken. We hebben bijvoorbeeld het bedrijfshulpverleningsteam van Aviko en Koopman al getraind, dus er zijn wel degelijk goede voorbeelden uit de logistiek.”

Gebrekkige inspectie valveiligheidsvoorzieningen

Safe Site Valbeveiliging wordt vaak ingeschakeld naar aanleiding van een incident of als een ambitieuze veiligheidskundige ‘schoon schip’ maakt. Helaas kan niet elke logistiek dienstverlener of verlader zich de ‘luxe’ van een dergelijke deskundige financieel veroorloven. “Desalniettemin ervaren we in de praktijk dat een veiligheidskundige zorgt voor een hoger veiligheidsbewustzijn bij het personeel. Alle lagen van de organisatie zouden doordrenkt moeten zijn met dit veiligheidsbewustzijn.”

Het bedrijf uit Alblasserdam traint bedrijven in hun eigen magazijn of in het trainingscentrum. Bij voorkeur op de eigen werkplek, maar dan moeten alle noodzakelijke valbeveiligingsvoorzieningen wel aanwezig en gekeurd zijn. Volgens Van Oorschot komt het regelmatig voor dat dergelijke voorzieningen na oplevering, zoals kabel- of railsystemen, niet meer gekeurd of onderhouden worden.

“Eigenlijk vertrouwen gebruikers blindelings op de goede staat zodra ze de voorziening gebruiken. Vaak zijn tijdgebrek of de smoes van ‘de operatie moet 24 uur per dag doorgaan’ de oorzaak, maar eigenlijk moet veiligheid altijd het uitgangspunt zijn.”

Kwestie van lange adem

Eurosafe Solutions zet in samenwerking met de opdrachtgever het Safety at Height Management System in: een veiligheidsconcept waarin alle aspecten van veilig werken op hoogte aan de orde komen. Het begint met een inventarisatie van alle veiligheidsrisico’s.

“Bijvoorbeeld het risico op vallend materiaal vanaf een stelling of een reachtruck die op hoogte vastslaat. Of valgevaar bij werkzaamheden op het dak van een warehouse….”, geeft Sesink enkele voorbeelden.

Daarna volgt een plan van aanpak hoe de risico’s zoveel mogelijk worden weggenomen, gekoppeld aan een programma van eisen. Op basis van de vastgelegde uitgangspunten volgen installatie en implementatie, training en opleiding en de inspectie en het onderhoud van de (val)veiligheidsvoorzieningen.

“We merken dat het veiligheidsbewustzijn in de logistiek groeit, maar dat gedragsverandering een lange adem vergt. Daarbij is het in bestaande magazijnen organisatorisch en technisch gezien minder eenvoudig om de veiligheid op het gewenste niveau te brengen dan in de nieuwbouw. En investeringen worden nogal eens vooruitgeschoven. In nieuwbouwsituaties worden veiligheidsvoorzieningen steeds vaker al in het ontwerp meegenomen. Een mooie ontwikkeling…”

Hoe is het gesteld met de veiligheid in de logistiek?

Gebruiksvriendelijkheid en gemak

Voor Sesink staat als een paal boven water dat het gebruik van valveiligheidsvoorzieningen staat of valt met gebruiksvriendelijkheid. In dit kader ontwikkelde Eurosafe Solutions het Lock and Load-systeem waarmee vrachtwagenchauffeurs en ander logistiek personeel veilig en vooral ook gemakkelijk op vrachtwagens en containers kunnen werken.

Daarnaast maakt het bedrijf samen met de logistieke klant kosten-batenanalyses voor permanente valbeveiliging ten opzichte van tijdelijke voorzieningen zoals een hoogwerker.

“Kijk, als een stelling periodiek moet worden gekeurd en het warehouse wordt over twee jaar gerenoveerd, dan is het de vraag of het financieel verstandig is om in permanente voorzieningen te investeren of om te blijven werken met tijdelijke voorzieningen. Om die vraag te beantwoorden hebben we een tool ontwikkeld om de RoI te berekenen voor investeringen in valbeveiligingsvoorzieningen.”

“We kijken daarbij vooral naar de gewogen risico’s van werkzaamheden die in het warehouse uitgevoerd worden en de exploitatietermijn van het warehouse in relatie tot de investeringen in valbeveiliging.”

Meer informatie: Jungheinrich Nederland

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven