Werkvloer
Het nieuwe logistiek centrum van Fagron verhoogt de efficiency en maakt verdere groei mogelijk

Met de overstap naar een nieuw en groter logistiek centrum koos Fagron, wereldmarktleider in magistrale bereidingen, ook voor automatisering van het orderpickproces. De keuze legt het bedrijf geen windeieren. Het logistieke proces is verder geoptimaliseerd en er is weer ruimte voor verdere groei.

Twintig jaar gelden begon Fagron met het leveren van farmaceutische grondstoffen aan apothekers. In de beginfase werden dagelijks 10 à 20 orders verzameld en uitgeleverd, maar al snel groeide het bedrijf met rasse schreden. Inmiddels is Fagron wereldmarktleider en wordt niet alleen geleverd aan apotheken, maar ook aan ziekenhuizen.

“Tegenwoordig verzamelen we alleen al in ons logistiek centrum in Capelle a/d IJssel 1.000 tot 1.250 orders per dag”, weet warehouse manager Elvis Weerwind. Program manager Gertjan Knoester vult aan: “Onze klanten kunnen op verschillende manieren bestellen. In ongeveer de helft van de gevallen gebeurt dat via onze webshop. Wat vóór 17:00 uur is besteld, wordt de volgende dag geleverd.”

De logistieke operatie wordt daarbij gekenmerkt door enorme pieken aangezien driekwart van de orderregels ná 14:00 uur binnenkomt. 30 tot 40% van de orders moet binnen een uur worden afgehandeld. “Tot voor kort waren 25 medewerkers bezig met het wegwerken van die piek. En omdat we zo snel gegroeid zijn (de afgelopen jaren bedroeg de groei van Fagron jaarlijks minimaal tien procent, red.), gebeurde dat ook nog eens in een te krap magazijn”, vervolgt Knoester.

State-of-the-art

Om de efficiency van het logistieke proces te verhogen en verdere groei mogelijk te maken, besloot Fagron het te krappe jasje in te ruilen voor een nieuw, maar vooral groter en moderner logistiek centrum. In Capelle a/d IJssel herrees een state-of-the-art pand, duurzaam gebouwd en volledig geklimatiseerd. “Bij de bouw van ons nieuwe logistiek centrum hebben we ook gekeken naar automatisering van het orderpickproces”, vertelt IM consultant Gert Barmentlo, samen met Knoester en Weerwind verantwoordelijk voor het project.

Voor die logistieke automatisering bekeek het projectteam verschillende opties, variërend van het gebruik van paternosters en scanning tot volledig geautomatiseerd orderverzamelen. “Ook een meer conventionele operatie is meegenomen, maar die viel al snel af omdat het – rekening houdend met de verwachte groei – dan steeds lastiger wordt om de deadline van PostNL te halen”, legt Barmentlo uit.

Waar in de oude situatie maximaal 350 orders per uur konden worden verzameld, worden nu met beduidend minder medewerkers tot 500 orders per uur verwerkt

Meedenken

Het drietal rekende diverse scenario’s door en koos uiteindelijk voor het OSR (order storage and retrieval) systeem van Knapp. “In een ander magazijn hadden we al ervaring opgedaan met Knapp. De kwaliteit van de oplossing die we daar gebruiken, een A-frame en een tubedispenser, en de manier waarop met ons wordt meegedacht, geven ons het vertrouwen dat we ook nu de juiste keuze hebben gemaakt”, stelt Knoester.

“Dat meedenken gaat overigens verder dan de eigen oplossingen. Ze hebben samen met ons gekeken naar de totale oplossing en bijvoorbeeld meegedacht over de lay-out, ons ondersteund bij de aanpassingen aan de sprinklerinstallatie in het OSR en geholpen bij de ingebruikname van het smallegangen magazijn, iets waar we tot voor kort zelf geen ervaring mee hadden”, voegt Barmentlo toe.

Kloppend hart

Gekoelde artikelen kunnen niet in het OSR worden opgeslagen en worden manueel gepickt met behulp van RF-scanners

Het OSR-systeem is het kloppend hart van het nieuwe logistiek centrum van Fagron. “Op dit moment telt het systeem 3.200 bakken en wordt er gebruikgemaakt van 18 shuttles. We kunnen echter groeien naar 32 shuttles”, geeft Weerwind aan.

Het OSR herbergt een pickvoorraad van 20 dagen. In het oude magazijn was die voorraad twee dagen. Weerwind: “Voorheen waren twee medewerkers fulltime bezig met het aanvullen van de picklocaties. Nu vergt dat aanvullen aanzienlijk minder tijd en kunnen we onze medewerkers nog efficiënter inzetten en aansturen.”
Het nieuwe systeem is bovendien productiever. Waar in de oude situatie maximaal 350 orders per uur konden worden verzameld – met circa 20 medewerkers – worden nu met gemiddeld 5 medewerkers tot 500 orders per uur verwerkt. Bovendien hoeven er geen kostbare inhuurkrachten meer te worden ingeschakeld om de pieken op te vangen.

Opiaten, gekoelde artikelen, CPR15- en oversized goederen kunnen of mogen niet in het OSR worden opgeslagen en worden manueel gepickt met behulp van RF-scanners. Daarmee is een volledige tracking & tracing gewaarborgd.

Meer met minder

De orders worden afhankelijk van de grootte verzameld in systeembakken of in verzenddozen. Doordat voorafgaand aan de ingebruikname van het OSR gewichten en afmetingen van alle sku’s zijn vastgelegd, kan het systeem automatisch en snel per order de ideale verpakking berekenen. Bij het vrijgeven van de orders worden ook meteen de verzendlabels en pakbonnen gegenereerd.

Met behulp van twee ingebouwde weegpunten in de conveyorbaan worden alle orders gecontroleerd. Bij eventuele afwijkingen worden de betreffende dozen uitgesluisd en vindt een derde, visuele controle plaats. “Ook bij die controle hebben we een efficiencyslag gemaakt”, constateert Weerwind. “Dankzij de automatisering is onze leverbetrouwbaarheid nog hoger. Ondanks een forse stijging van het aantal orders hebben we minder retouren. Het totale foutpercentage ligt onder de 0,1%.”

De nieuwe werkwijze biedt ook meer tijd voor bijvoorbeeld cycle counting, een activiteit waar in de oude situatie één werknemer fulltime mee bezig was. “En zo zijn er nog meer voordelen”, weet Knoester. In totaal bespaart Fagron volgens de business case met de automatisering tien FTE’s. Daarnaast maakt de automatisering toekomstige groei mogelijk. “Maar het belangrijkste is en blijft dat we dankzij de automatisering de pieken in het pickproces aankunnen”, besluit Knoester. “Zo kunnen we onze verantwoordelijkheid nemen en houden we onze klanten tevreden.”

Het OSR-systeem van Knapp is het kloppend hart van het nieuwe warehouse

Wie wat waarom?

Wie?

Als wereldwijd marktleider levert Fagron innovatieve producten en concepten voor magistrale bereidingen aan apothekers en ziekenhuizen. In 2011 behaalde Fagron met 1.500 medewerkers in 28 landen een omzet van US$ 300 miljoen.

Wat?

Fagron heeft een nieuw, modern logistiek centrum in gebruik genomen. De logistieke inrichting van het pand werd verzorgd door Knapp.

Waarom?

In het oude magazijn was Fagron uit z’n jasje gegroeid. Meer efficiency en ruimte voor de beoogde groei waren gewenst.

Meer informatie: KNAPP Benelux BV

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven