Magazijnautomatisering
De afvullijnen bevinden zich op de begane grond

Efacec heeft een contract afgesloten met de Portugese brouwerij Unicer voor de bouw van een nieuw geautomatiseerd logistiek distributiecentrum. Het project omvat de ontwikkeling en de bouw van geïntegreerde opslag- en verwerkingsoplossingen.

Het nieuwe distributiecentrum van brouwerij Unicer (onderdeel van de Duitse Carlsberg Group) in Leca de Balio, Portugal, wordt volledig geautomatiseerd, van productie tot het laden van de vrachtwagen. Het betreft een hoogbouwmagazijn van 32 meter hoog, met 50.000 palletplaatsen. Het totale proces is opgedeeld in een aantal zones: hoogbouwmagazijn, interface platform, hogesnelheid monorailsysteem, pickingzone en het expeditiegebied.

In het nieuwe distributiecentrum komt een volledig geautomatiseerd zelfdragend hoogbouwmagazijn voor het eindproduct, zoals bier, mineraalwater en vruchtensap, met een capaciteit tot 50.000 pallets en met een totale hoogte van 32 meter. Het aantal palletplaatsen is inclusief 14.000 locaties voor half pallets. Tien automatische dubbelmast kranen zorgen voor het opslaan en ophalen van de pallets. De kranen zijn uitgerust met elk twee telescopische dubbeldiepe vorken. Zo kunnen er twee Europallets of vier Euro half pallets tegelijk worden verwerkt in elke in- of output cyclus.

Het nieuwe distributiecentrum moet eind 2014 klaar zijn. Het contract is inclusief een 10-jarig 24/7 full service onderhoudscontract. Efacec wordt in de Benelux vertegenwoordigd door Costo. In totaal is met het project € 15,5 miljoen gemoeid.

Interface platform

Het interface platform is gebaseerd op een conveyor systeem
Het interface platform is gebaseerd op een conveyor systeem

Het interface platform is gebaseerd op een conveyer systeem en opgebouwd uit ketting- en rollenbanen, transfer- en draaitafels, shuttlebanen en liften. Hierdoor kunnen de pallets vanaf het productieniveau − met de afvullijn − op de begane grond naar een metalen platform ter hoogte van 6,5 meter in het productiegebouw worden gebracht.

Een AGV-netwerk maakt het mogelijk om de pallets met eindproduct automatisch op te halen aan het eind van de lijnen. Tevens worden het verpakkingsmateriaal en de lege flessen voor verdere vulling geleverd aan deze lijnen. Het AGV-netwerk bestaat uit 6 lasergestuurde voertuigen met ieder twee rollenbanen aan boord voor het zijwaarts laden van pallets.

Monorail

Een hogesnelheid monorail systeem van 29 RGV’s (Rail Guided Vehicles) verbindt het interface platform met het hoogbouwmagazijn. De pallets worden daar afgeleverd aan stapelkranen op een hoogte van 8,7 meter. Het transportsysteem koppelt via een metalen brug niet alleen de hierboven genoemde magazijnen, maar ook een tussenliggend lege-krattenmagazijn, waar wordt gewerkt met vorkheftrucks. Na het leveren van het eindproduct in het hoogbouwmagazijn, maken de RGV’s op de terugweg een tussenstop om lege kratten op te halen bestemd voor het productiemagazijn voor verdere verwerking.

Pickproces

Een pickingzone vult semiautomatisch producten met een hoge, middelhoge of lage omloopsnelheid op 400 locaties aan. Het pickproces verloopt via voice en RF-terminals, waar de producten handmatig worden gepickt. Om de picktijd te minimaliseren en om de stapelbaarheid en de volgorde van de verschillende producten op de pallet te waarborgen, wordt het gehele pickproces beheerd door het Efacec WMS. Aan het einde van het pickproces worden alle pallets gecontroleerd op afmeting en gewicht en automatisch verpakt en gelabeld met het afleveradres.

De gereedstaande pallets worden vervolgens opgeslagen in het hoogbouwmagazijn om op klantafroep te worden verscheept. Lege pallet de-stackers delen automatisch lege pallets uit. Dit is noodzakelijk voor het initiëren van een nieuwe pickronde. Stapelaars zorgen ervoor dat de lege pallets zijn opgestapeld aan het eind van het pickproces.

Een 5,5 meter hoog platform zorgt voor de output van de pallets vanuit het hoogbouwmagazijn naar de pickzone en de input van de gepickte pallets naar het hoogbouwmagazijn. Hierdoor wordt de inputstroom van pallets uit de productie en de outputstroom van pallets naar het expeditiegebied volledig gescheiden. Een schakeling met 10 RGVs, een transportsysteem met liften en shuttles zorgt voor het pallettransport van en naar de pickzone.

Uitgiftelijn van pallets voor elektropallettrucks
Uitgiftelijn van pallets voor elektropallettrucks

Expeditiezone

De expeditiezone met 28 docks ligt aan het begin van het hoogbouwmagazijn. Aan de inslagkant worden de pallets afkomstig van andere fabrieken, handmatig door stapelaars gelost. De lading wordt gecontroleerd. Goedgekeurde pallets worden via liften getransporteerd naar een hoogte van 5,5 meter. Daar worden ze gemixt met de pick pallets in het RGV-gebied en uiteindelijk in het hoogbouwmagazijn opgeslagen.

Het expeditiegebied telt 24 zwaartekracht uitslagbanen. Elke uitslagbaan bestaat uit drie lijnen met een capaciteit van 11 pallets per baan. Eén vrachtwagen kan zo volledig worden beladen. Het palletsorteerproces wordt enerzijds uitgevoerd door het Efacec WMS − bij het verzenden van opdrachten naar de automatische kranen om de volle pallets op te halen uit de hoogbouw − en anderzijds door twee RGV circuits, elk met 11 voertuigen, die in een gesloten ‘loop’ de gepickte pallets naar de uitslag conveyors aan het eind van het hoogbouwmagazijn brengen. Vervolgens worden ze in de juiste volgorde in de juiste uitslagbaan geplaatst.

Vanwege de hoge doorvoersnelheden zorgt elk RGV-circuit voor 50% van de uitslagbanen en voor een automatische verdeling van de pallets op de verschillende laaddocks. Ook komen in de expeditiezone twee complete redundante systemen voor het scheiden van half pallets en twee voor het ontstapelen van pallets met tonnen.

Wie wat waarom?

Een hogesnelheid monorail systeem van 29 RGV’s (Rail Guided Vehicles) verbindt het interface platform met het hoogbouwmagazijn. De pallets worden daar afgeleverd aan stapelkranen op een hoogte van 8,7 meter
Een hogesnelheid monorail systeem van 29 RGV’s (Rail Guided Vehicles) verbindt het interface platform met het hoogbouwmagazijn. De pallets worden daar afgeleverd aan stapelkranen op een hoogte van 8,7 meter

Wie?

Efacec heeft een contract afgesloten met de Portugese brouwerij Unicer voor de bouw van een nieuw geautomatiseerd logistiek distributiecentrum in Leca de Balio, Portugal.

Wat?

Het nieuwe distributiecentrum wordt volledig geautomatiseerd, van productie tot het laden van de vrachtwagen.

Waarom?

De automatisering resulteert in productiviteitsverhoging en kostenbesparing; zo worden de operationele kosten bij Unicer voor de komende 10 jaar tot een minimum beperkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven